Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

En analytisk blogg utan värde

Vad är det rätta priset/värdet på en aktie, och och vem bestämmer det rätta priset i så fall ? Framför allt så är det ju intressant hur vi kommer fram till det “rätta priset”, eller det vi tycker är de rätta priset. Hur blir det sen när priset är korrekt ? Vem köper resp säljer ? Vi använder oss av ett spektrum av matematiska beräkningar och olika multiplar om hur mycket en aktie borde kosta, kontra vad den kostar i dagsläget. Vi använder t.ex Price/Earning (PE) och med det menas aktiens kurs delat med vinsten, Price/Sales (PS), där vi räknar på försäljningen per aktie i förhållande till aktiekursen, Kassaflödet i bolaget alltså hur mycket pengar som kommer in och rinner ut ur bolaget m.m, och sen tittar vi på den ev utdelningen och jämför med den riskfria räntan. Vi tittar alltså på kassaflöde, likviditet, p/e, p/s, rörelseresultat, kostnader, balansräkning, skuldsättning och allt detta för att försöka få ett begrepp om hur mycket aktien ska, eller i vart fall borde kosta, vid ett visst givet tillfälle i framtiden. Idag kostar den si mycket, men enligt beräkningen vi gör så borde den kosta så mycket nu, eller om 1-36 månader. Den är för billig helt enkelt, eller hur ? För dyr kanske… ...

SEB:s derivat

SEB redovisar att man har derivat till ett bokfort varde pa 434 miljarder kronor (ej med i balansrakningen, uppgift fran sidan 29 i tillaggsinformationen till rapporten 1:a kvatalet 2009. SEB redovisar endast bokfort varde. Med berakningar fran Swedbanks kvartalsrapport fran i gar 23 april gar att utlasa att av redovisad bokfort derivat (utanfor balansrakningen) ar endast vard 10 procent. Det skulle betyda att SEB har forlust-derivat till ett varde av ...

Kone - guld och gröna hissar

Kone presenterade en riktigt bra rapport igår. Omsättningen ökade 12,8 % till 1.021 Meuro och nettovinsten ökade 23,2 % till 78,7 Meuro (YoY). Det ska tilläggas att nettoresultatet innehåller en dividend från Toshiba på 18 Meuro vilket självklart lyfter resultatet. Orderingången minskade 19,8 % men orderstocken är ändå högre än vid årsskiftet. Minskningen var också betydligt mindre än väntat. VD Alahuhta var givetvis mycket nöjd med resultatet och ledningen bibehåller prognosen om att öka omsättning och vinst med 5 % eller mer under 2009. Kone visade därmed med önskvärd tydlighet att de är ett starkt bolag. Utmaningarna finns dock i den försvagade hissmarknaden och de beräknas få effekt 2010. Än så länge är det dock guld och gröna hissar som gäller för Kone… ...

Eric Olaison - snabb ung - daytrader

Eric Olaison har en dataanläggning i lägenheten i Lund som liknar en mindre sambandscentral, med sju skärmar. 250 - 750 affärer om dagen är vanligt. En vanlig affär tar fyrtio sekunder. Han kan köpa och sälja på en enda sekund, och då gäller det att vara koncentrerad. Tiondelar är viktiga. Han har inte förlorat något under den sviktande börsen 2008. I februari 2009 presentarade Eric Olaison “High probability trading” - “measuring short-term market risk”. Lunds universitet. ...

Inspelning av 5 onoterade bolag

http://301.se/strindberg Det blir ytterligare 2-3 inspelningar innan jag slutar. Nästa blir troligen KInnevik och Brummer Fonder på måndag från Södertälje. Windcap Windcap investerar direkt i svenska vindkraftverk och genererar avkastning till delägarna genom elproduktion. Fonden är dessutom utmärkt som diversifiering, då kopplingen till aktiemarknaden är mycket liten. Om du är intresserad av en årlig förväntad avkastning på över 7 %, och samtidigt vill stödja utvecklingen av miljövänlig elproduktion, är Windcap fonden för dig. För mer info: www.windcap.se Svenska Bostadsfonden ...

Badbollen Swede Resources

Swede Resources har haft en mäktig den senaste veckan, men mycket talar för bolaget och de har ett par fina äss i rockärmen. I år kommer Penészlek-området i Ungern att synas i sömmarna och det blir inte mindre spännande av att ryska bolag betalar höga priser för att komma över gasreserver i Ungern. OBS: Att köpa en aktie som har stigit krafigt på kort tid är riskabelt och jag rekommenderar därför att man inte köper för mycket vid ett tillfälle, utan sprider sina köp! ...

Swedbanks derivat

Den 31 mars hade Swedbank derivat till ett varde av 9 396 milijarder svenska kronor (not nummer 11 i kvartalsrapporten). Ligger helt utanfor balansrakningen forutom 19 miljarder som redovisas i balansrakningen. Tillgangs-derivat (not 13 i kvartalsrapporten) 10 miljarder kronor (verkligt marknadsvarde) 102 miljarder kronor (ar inte vart nagonting men tas upp som tillgang) Skuld-derivat 9 miljarder (verklig skuld) 95 miljarder (verklig skuld som tas upp till 0 kronor i balansrakningen). ...

Nyheter fran 2 september 2008

Det skrev jag for precis ett halv ar sedan. Gar det att inordna under rubriken “Vad var det jag sa?”. Världens banksystem håller på att krascha. I fredags (29/8 2008) sa britiske finansministern Allstair Darling att krisen blir den värsta på 60 år. I USA är det flera amerikanska ekonimi-professorer som anser att krisen är den värsta på 100 år. Hade amerikanska centralbanken inte räddat Bear Stearn hade hela världens banksystem råkat i gungning redan för några månader sedan. ...

Kan en analytiker ha fel?

Evilsteff har efter min blogg denna morgon med rubiken ‘Slut med estimat’ fragat vilken analysfirma jag avser. Jag tar darfor fram en gammal blogg av Redeye-chefen Urban Ekelund som han skrev i maj 2008 har pa Redeye. Hur fel far en analytiker ha? hade han som rubrik! Det är ovansteånde fråga jag vill besvara i den här bloggen. Svaret är: hur fel som helst. Återkommer till det senare. Upprinnelsen är den blogg som Staffan Kjellin skrev igår. Han belyser en rad intressanta frågor i bloggen kring vad ”marknadens” förväntningar verkligen är för något. Jag tänkte försöka mig på att ge lite svar svar: ...

Principer alltid aktuella - i synnerhet i dag

Jag satt och tittade pa gamla bloggar av mig och hittade denna fran den 18 augusti 2008. Jag ser att den var aktuell vid den tiden, jag tror den ar aktuell aven i dag. eller kanske i synnerhet i dag. Men troligen i morgon ocksa! Kanske detta års nedgång har medfört att gamla sanningar om aktiehandeln åter kommer till heders. Borta är kanske spekulation och lotterie som det mest vinstgivande i handeln med aktier. ...