Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hyllning (!) till Staffan Kjellin

Blev ett långt svar på Staffans Kjellins blogg så jag väljer att göra en blogg av det och komplettera lite. Staffan hade rätt om börsnedgången tidigare och som jag fattat det tror att börsen/ekonomin kommer att fortsätta ner mot en depression likt 30-talet och att det nu bara är ett bearmarketrally vi ser. Min kommentar är att visst är det “det forbannade bear-rallyt” om man sitter felpositionerad… Man gör nu tvärtom mot vid 30-talskrisen och stimulerar ekonomierna och sänker räntorna kraftigt istället vilket förstås tänder brasan till slut. Visst kommer rekyler men botten är jag övertygad om att vi sett och räntor neråt noll gynnar förstås aktiemarknaden. Visst kan man gråta över de som fastnar i negativa tankar/positioner och inte deltar i festen men förhoppningsvis så ökar guld lite med och konserverna håller sig ju…;-) De som spekulerat och sitter/suttit i Xact Bears får defenitivt skylla sig själva. ...

Hyllning (?) till Ture Tratt

Pa kort sikt har Ture Tratt haft ratt om uppgang. Liksasa Urban Ekelund. Jag har ju gatt emot bada dessa “optimister” under de gagna manaderna. Men vad ar att tro? Ture Tratt valjer att tro att de ekonomer som sitter i vara centralbanker varlden over ar “trollkarlar” eller kanske “kunniga forskare” som vet hur man med kunskap och trolleri helt enkekt far en lagkonjunktur att forsvinna. Pa langre sikt vet ju alla hur det blir. Det trakiga ar tycker jag att Ture Tratt och andra optimister nu ar i farten och investerar i uppgang. ...

Lite elbils fakta och om batterier.

Är elbilen så bra nu en? Läser i grönytekontakt att diesel ersätter eldrift i miljökommunen växjö. I likhet med flera andra brukare av lätta transportfordon i landet har kommunen börjat blanda upp sin arsenal av elfordon till förmån för dieseldrivna. Dom kör på svensktillverkad miljödiesel, som är så ren att den godkäns för inom husbruk. Personalen är nöjd på elbilarna har vi haft ständiga klagomål. Elbilarna är mindre ekonomiskt försvarbar i dagens läge. Elbilarna är tunga och långsama. Dyra i både drift och inköp har urselt andrahandsvärde. Vår erfarenhet är att batterierna håller högst 2.5år och räckviden är begränsad. Hastigheten är låg ca. 20 km i tim. i uppförsbackarna ännu lägre. Speciellt när batterierna börjar tröttna på eftermiddagen. De nya dieselbilarna nu inskaffat har ett betydligt lägre inköpspris och klarar dubbla transporthastigheten utan begränsning än bränslepåfyllning. På reparationsverkstaden på parksidan bekräftar dom utalandena. Vi har elbilar av flera märken. Samtliga har visat sig dyrare än beräknat i drift på grund av många reparationer och täta batteribyten. Hittills inte ett enda fel på dieseldrivna fordonen. Mina egna kommentarer vet själv av erfarenhet att dieselfordon är åttroligt mycket driftsäkrare än bensin och mycket mindre reparetioner mycket mindre förbrukning synerhet när det är mycket stopp och körning på korta sträckor. Pluss motorn brukar nästan hålla dubbelt så länge. Men utveckligen går framåt. Vad finns det för batterier? Blybatterier ligger på 1000-2000 sek/kWh. Räckvid 30-50 km per ladning. Blybatteriet har nominelt ca. 40-50 Wh/kg men dessa värden baseras på urladning på under lång tid oftas 3-5 timmar. Vid kortare urladningstider sjunker värdet. Åker man 30-50 km vilket svarar mot en urladningstid på mindre än timme. Effekten vid acceration reduserar körsträckan yttligare. Specifika energin baseras på fullständig urladdning något som tillverkarna inte rekommenderar att man gör regelbundet. Slutligen måste föraren ha en viss marginal som reservtank vilket gör att batteriets praktiska värde för specifik energi faller under 20 Wh/kg i kyla ännu mindre. Andra saker med blybatterier livslängden är kort och nyckfull. Känsligt för störningar dvs tillstånd utanför det normala. I laboraimiljö har man komit upp i livs längd på 1000 cykler i reell användning inte mer än 100 cykler. Dom räknar med en mil kostnad på 50kr eller högre till största delen beroende på avskrivningar och servicebehov. Miljöaspekter blybatterier anses öka spridningen av tungmetaller i naturen. Nickel/Kadium-batterier (Ni/Cd) Ni/Cd batterier har tekniskt visat sig läpliga för elbilsdrift. Batterierna är robusta, klarar av både el och hybridbilsdrift. Ger nästan dubbla körsträckan mot blybatterier och klarar snabbladdning på ett bra sätt. Till svagheterna hör att kadkadmium används som elekrodmatrial. Att specifika energien inte riktigt uppfyller de krav som ställs och att priset är högt. Ni/Cd batteriet har en energi på ca. 50 Wh/kg. Kapacieten påverkars inte i någon högre grad av urladdningsprofilen varför även det praktiska värdet ligger på denna nivå. Ni/Cd batterier fungerar ochså tillfredställande i kyla. Batterit har ochså mycket bra förmåga att leverera hög effekt. Effektförågan är i prencip relaterad till elektrodtjockleken och i viss mån till elektrodtyp. Ju tunnare elektroder ju högre effekt. Laddningsmotttagligheten hos Ni/Cd av elbilsutförande är mycket god. I de flesta fall begrensar laddaren eller elnätet laddningstiden mer än batterit. Laddningsverkningsgraden är inte lika hög som blybatterier. 70-80% är ett rimligt värde att räkna med Speciellt sjunker verkningsgraden vid förhöjd temperatur under laddning. Tillverkarna rekomenderar inte högre laddningstemperatur än 40 grader vilket är en av de största begränsningarna för Ni/Cd batterit. Livsländen är god bara batteriet underhålls på tillfredställande sätt. Det är relativt okänsligt för ovarsam behandling och tål både överladdning och överurladdning. Det kan ochså stå långa tider utan bli förstört. Kostnaden är berende på nickelpriset ligger på beroende på det mellan 10000-3000 sek/kWh. Det värsta med deta batteri är för miljön det inhåller kadmium. I labratorimiljö get 1500 cykler ger i tiorin ca 7000km/kWh i verligheten troligen sämre. Måste ut i det vakra vädret åtekommer senare med Ni/MH, Li-jon, Li-polymer och Na/NICl2 batterier. ...

Trängda makthavare riskerar att bli fartblinda.

Varför gör Vanja Lundby Wedin och bolagsdirektörer säg rätten att till fantasilöner och bonusar? Listan över makthavare som fattar beslut som stora allmänheten uppfatar som stötande kan göras lång. Men hur kommer det säg att makthavarna själva inte begriper att deras agerande gör mäniskor förbannade. Hur fort kan det egentligen gå att tappa kontakten med vanliga människors värderingar om rätt och fel, anständigt och oanständigt? Här är i från en interju i sn med Michael Rosander han är filsofie doktor på Lndköpings universitet. Han forskar kring grupp och organisationspsyokolgi. Han säger om man ingår i en grupp som är utsatt för tryck utifrån kan gruppen bli en källa till trygghet. Om trycket utifrån är hårt riskerar man att gruppen sluter sig ännu mer och gör sig okänslig för utomståendes synpunkter. Till sist kan gruppens överlevnad bli viktigare än det ändamål som gruppen en gång skapades för. Det otäcka är att man troligtvis inte själv ser att man gör fel. Den egna klarsynen försvinner. Fråga från repporten. Vilka är det som riskerar att förblindas på det här sättet? Egentligen vem som helst, ingår man i en grupp krävs det väldigt mycket av den som ska orka att ställa sig bredvid och ifrågasätta. Fråga. Ser du någon skilldnad på kvinnor och män? Svar. Nej. I flertalet affärer av den här typen handlar det om visserligen om män som fattat beslut som sticker i ögonen på folk. Men det beror på det är flest män som sitter på positioner där det där sker. Fråga. Vad kan man göra för att undvika förblindning och tappad kontakt med den verklighet som de flesta människor lever i? Svar. Eftersom få orkar ta på sig rollen att vara den där besvärliga typen som ifrågasätter kan det vara vettigt att utse någon i gruppen till djävulens advokat. Den personen ska ha mandat att säga obekväma saker. Dessutom måste man arbeta medvetet med att ha ett öppet förhållningssätt till omvärlden. Mina egna komentarer. Tyvärr tror jag det ochså beror på att samma folk i många styrelser. Det blir som en ryggdunkar klubb där ovasätt man gör för fel får man ett bra avgångs vederlag och nytt toppuppdrag med högre lön. För att komma till rätta med det här måste man begrensa antalet uppdrag och tid dom får sitta. Pluss man om man gör fel blir svartlistad x antalet år för uppdrag vid grova fel. Sen att det är många s-toppar och fackpampar som åker ditt. Beror på enligt mig många var odugliga på jobbet men bra på att skriva dynga och på säga fina ord som lät bra för maktens toppar. Tänk på att inte för länge sen vart man tvångs anslutten till s, folksams hemförsäkring och fick hem facktidningar rösta rätt, rösta rött. ...

Bankerna och deras derivat

Jag blev mycket glad nar jag laste blogg fran Goran Tivesjo med rubrik “Bankkrisen i Baltikum”. Det ar mycket gott tecken att nagon mer an jag tar upp derivat-krisen i svenska banker. Jag har med stort intresse last Gorans inlagg och citat fran forarbete av lag om derviat. Det skulle vara lugnande om han har ratt. Jag vill att han skriver mer. Tyvarr tror jag att mina gamla skriverier om derviat haller. Jag tror att Finansinspektionen gjort andringar i tolkningen av lagen. ...

Bankkrisen i Baltikum

Staffan Kjellin som är en av mina bloggfavoriter på Redeye skrev nyligen en blogg om Swedbanks derivat. Ibland skriver jag själv fortare än jag tänker och det har nu drabbat även Staffan. I bloggen konstaterar han bland annat att Swedbank den 31 mars hade derivat till ett värde av 9.396 miljarder svenska kronor (not nummer 11 i kvartalsrapporten). Han säger också att det låg helt utanför balansräkningen förutom 19 miljarder som redovisas i balansräkningen. ...

Någon som sitter felpositionerad i haussén?

För två veckor sedan skrev jag nedanstående blogg och börsen har sedan fortsatt upp nära 10 %. http://www.redeye.se/aktiebloggen/4695/bearmarketrally-eller-vandning-rotter-eller-fil-mignon#kommentarer Marknaden verkar nu vara uppdelad i två läger dels de som säger att det bara är ett bearmarket rally och de som tror att vi sett botten och att det vänt. Jag tillhör alltså den senare delen. Det går alltid att se allt i svart om man anstränger sig och den senaste tiden har det inte varit svårt att göra det. Massor av likviditet och ränta neråt 0 ser ut att tända brasan igen vilket givetvis inte är oväntat. Nu när stabiliseringen kommer är det lätt att sitta fast med negativa tankar/positioner och missa återhämtningen. Börsen brukar ligga 6-12 månader före den reala ekonomin. Det lär därför minst ta till framåt hösten innan vi kan se tecken på att stabiliseringen övergår till återhämtning i form av orderingång och minskad arbetslöshet. Dock får man givetvis var försiktig och följa läget som alltid. ...

Ännu ingen säljsignal

OMX Stockholm PI stängde idag på 240,7. System PP, det långsiktiga känslolösa och disciplinerade tekniska systemet forsätter att peka på att man ska vara inne. Ingen säljsignal har ännu kommit. System gav köpsignalen den 2/4 & några kursavslut från den dagen är nedan. Systemet är för långsiktiga investerare som vill göra få köp/sälj av tyngre aktier under året. Långsiktigt är den beprövad och avkastningen slår de flesta fonder i marknaden. ...

2017-05-30 12:13 · bei

Odd Molly!

Ok, då kom Q1 och det blev inte en positiv valutaeffekt som jag hade räknat med utan istället blev valutaeffekten negativ, inte lätt att räkna på detta. Vinsten i Q1 blev 4,33kr per aktie. Det finns ca 25 milj kvar att omsätta i Q2 så med samma kostnad i % räknat så blir det ett 0 resultat i Q2. Räknar vi sedan vidare med samma kostnad i % av omsättningen i Q3 så borde det bli en vinst på ca 4kr per aktie och utan att vara överoptimistisk så sätter vi 0 i Q4 också och därmed är min prognos reviderad till ca 8,30kr per aktie 2009. ...

Skvallrande divergenser

För en vecka sedan visade jag på hur OMX bildat ett flertal högre toppar under en negativ divergens, alltså att MACD-indikatorn inte bekräftade uppgången. I måndags ledde det till en snabb och kraftfull nedgång, men sedan vände index snabbt upp igen efter att ha stämt av MA200. Under torsdagen sattes en ny marginellt högre topp och vi har en ny divergens på plats enligt bifogad graf. Jag ser den nu som bekräftad då index brutit ned under 762 och jag siktar på att 715 ska testas igen. Skulle det mot förmodan dra sig uppåt 775 igen får scenariot ses som felaktigt. Vad som gör nuläget lite extra intressant är att vi även har divergens i dagsgrafen och det sker inte så ofta. När det sker är det dock läge att vara lite extra vaksam för en reaktion. ...