Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Q-Med

Hejsan jag har hittat en aktie som jag tycker verkar väldigt attraktiv. Q-Med heter bolaget de tillverkar och säljer medicinska implantat. Aktien har gått väldigt bra sedan början av april den har stigit hela 70,91 procent. Jag har inte sätt särskilt mycket i tidnignarna eller på bloggar om denna aktien någon som vet något om aktien och bolaget? Tycker ni att man ska köpa eller avvakta och se vad som händer? ...

Den gode ledaren

Jag var i kyrkan i sondags och horde prasten lagga ut texten om Johannes 10:2 om den gode herden. Det ar Jesus som sager att han ar den gode herden. Prasten menade att texten handlade om alla ledare. Prasten menade att varlden saknar goda ledare (goda herdar) och med det menade han en ledare som inte har nagon dold agenda. Jag funderar pa familjen Wallenberg som tidigare framstod som en kapitalistfamilj som hade landets basta for sina ogon. ...

Skatta dig förvirrad...

Skatter som staten vänligen men bestämt åderlåter oss medborgare på är inte helt enkla att förstå. Efter ett samtal med berörd myndighet så begriper jag allt mer att det behövs uttolkare av skattelagstiftningen. Reavinstskatten på aktier är 30% minus omkostnadsbeloppet. Klart som korvspad. Kapitalvinsten som det numera kallas på husförsäljningen , villor, är eh, mera grumlig. 22% är den tänkt att vara, på hela vinsten, men så finns det en taggig snårskog som det gäller att kunna på sina fem fingrar så att man inte betalar mer än nödvändigt. Läs, man vill betala så lite som möjligt. Avdrag får göras för olika förbättringskostnader och mäklararvode, besiktning, lagfartskostnaden . Nu till det roliga i kråksången. Avdrag får göras för kostnader som räknas som om och tillbyggnad och som höjer värdet på huset. Förbättringsåtgärder som dom allra flesta husägare känner till måste göras i tid och otid. Vad är då detta för åtgärder. Avslutade nyss ett samtal med fögderiet som har hand om det och förvirringen är, om inte total så i alla fall fatal. ...

Kozok Sørensen: Jag kommer att förbjuda min son att handla med aktier!

Kozok Sørensen är danmarks framgångsrikaste, daytrader. En av få som lyckats i det ytterst riskfyllda spelet. En enda felsatsning kan betyda förluster på hundratusentals kronor. Flemming Kozok Sörensen, handlar enbart amerikanska aktier. Arbetsdagarna blir långa, eftersom att de i praktiken börjar klockan halv fyra på eftermiddagen när USA börsen öppnar. Tiden innan är en uppladdnings och förberedelseperiod. Det kan handla om fysisk styrketräning, men även om att bevaka och följa det ekonomiska nyhetsflödet. ...

En lekman i Baltikum - Del IX

En student berättade att SVT sände en dokumentär i helgen som handlade om Baltikum och de svenska bankerna. Det mest intressanta var att dokumentären tydligen (jag såg ej programmet) la ett stort fokus på baltikums bilpark! För mig är detta något av en revansch eftersom jag redan i september 2007 vid en resa till Estland noterade just detta och sedan skrev följande i min blog En lekman i Baltikum!: Är det hälsosamt att Tallinn-borna har en extremt mycket mer exklusiv bilpark än vad t.ex. Malmö, Göteborg eller t.o.m Stockholm har? Som bilintresserad är det rena eldoratot att vandra runt i Tallinn: SUVar, Bentleys, Carrera-S så långt ögat når! OK, jag vet att det är ngt typiskt ryskt över att spendera sina sista slantar på lyx/pälsar/bilar och att 40% av Tallinn är rysktalande men ändå! Jag säger bara, bubble, bubble, bubble?. ...

NYA KRASH

hej Under närmare dagar vi se den stora negativa reaktion på börsen. Detta bear market rally har tagit slut . Orsaken för nya kurs fall kommer att osäkerhet läget för ekonomiska tillväxten och oro för att vinser för många bolag kommer att vara sämre om de hittar inte lösning för skapar jobb för folk . Idag vi lever på hoppe vilket är för overdriven optimism på grund av misslyckande förvaltning av kapital som skulle ger många länder bra avkastning men istället blev den största förluster. Grunden i ekonomi har byggt på fel sätt sedan många privata banker styr och har tagit och tar för stora risk genom derivat . JAG VARNAR ATT DET KOMMER ATT BLI KOLLAP EN GÅNG TILL HOS FINNAS SYSTEMET: ...

Brummer & Partners, Kinnevik och Hasses hörna inspelning

http://301.se/strindberg Kinnevik, Brummer & Partners och Hasses hörna 27/4 Kinnevik - långsiktigt ägande ger resultat Hedgefonder - lönsam och säker placering? Hasses hörna - aktuella aktietips Investment AB Kinnevik presenteras av informationsdirektör Torun Litzén. Kinneviks verksamhet innefattar ägande och utveckling av bl.a. Korsnäs AB, Black Earth Farming samt förvaltning av aktier i bolag som Tele2, MTG, Metro m.fl. Sedan 1976 har Kinnevikaktien givit en genomsnittlig avkastning av 16% per år och vi får höra om strategien för framtida lönsam utveckling. ...

Hit the road Jack...

Att skriva att “spänningen tilltar” med hänvisning till kommande partneravtal för EpiCept, gällande läkemedlet Ceplene och den europeiska marknaden känns lite urvattnat, men sommaren riskerar faktiskt ändå att bli “het” för bolaget. I första hand är det givetvis avtalet för Ceplene som marknaden väntar på, med en kommersiell lansering som följd på den europeiska marknaden - en marknad som EpiCept räknar med att nå en toppförsäljning på mellan 150 - 200 MUSD per år. Avtalet gäller Ceplene mot leukemisjukdomen akut myeloisk leukemi (AML), men personligen blir jag mer och mer övertygad om att avtalet även kommer att innehålla de kommande fas III-studierna mot andra blodsjukdomar, såsom multipelt myelom (MM), kronisk myeloisk leukemi (KML) och myelodysplastiskt syndrom (MDS). Frågetecknen kring dessa är dock ännu många men då sjukdomsfallsfrekvensen för såväl MDS som MM är i nivå med AML, skulle marknadspotentialen drastiskt kunna ökas ifall Ceplene visar framgång inom immunterapi även inom dessa. ...

Vilka är det som säljer på dessa låga nivåer?

En god aktieintresserad vän brukar när han får frågan varför han varit så framgångrik på aktiemarknaden svara: “Det är egentligen mycket enkelt, man köper när aktierna står lågt och säljer när de står högt…” ;-) Det är givetvis skämtsamt sagt men visst ligger det en sanning i detta. När allt ser mörkt ut och världen verkar rasa samman som i höstas ja det är ju då man ska våga köpa aktier…det är ju då de står lågt eller hur. När vinsterna ökar och allt ser ljusblått ut så är det ju istället dags att sälja då står ju aktierna högt… ...

Flemming Kozok Sørensen - penningdubblaren

Det finns levande legender i aktievärlden. En av dem är den 30 årige dansken Flemming Kozok Sörensen. Han har numera slutat som heltidsdaytrader, för att ägna sig åt annat. Kanske behövligt. Under sin karriär han trots allt betalat 15 miljoner danska kronor i courtage. Det har främst rört sig om korta affärer under dagen. Ibland någon swing trading. Hans “track record” skäms inte för sig: Kozok inbringade, under de 6 intensiva åren: ...