Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Swedbank övervärderad nu?

Swedbank stängde på 46.30kr den 30 april. Historisk har den handlats mellan 2-11 i p/e tal. Det betyder att marknaden räknar med en vinst mellan 5-10kr. aktie. Känns alldeles för högt tror inte på någon vinst 2009. Möligen 2010 om krisen ebarut i början på 2010 eller i slutet. Men har svårt att se högre än 4-6kr då kanse 10kr men inte troligt. Komi håg bankerna ligger sist i kojukturen och krisen har bara börjat i bank sektorn. Normalt håller en kris på 1.5-2 år. Så vist finns det hopp. Vden tror ju nästa kvarttal blir väre för att sen bli bättre medan SEB tror det blir väre än då hela året ut. En av dom har fel. Sen undrar man ju hur mycket dom andra ska få i kreditförluster. Riktkurserna ligger på 29-55kr på swedbank. Sen kan det vara så att nya vden rensar ut dom flesta dåliga krediterna i kvarttals rapporten? Berom ursäkt att det vart en kort blogg vill ut i det vakra vädret. Den som vill ta del av min privat prognos vill inte visa allt arbetsmatrial går in på börssnak på di.se och går vidare till bs pro. Där finns bilder på prognosen. Den finner under rubriken swedbank och kreditförluster under nalle 34 den 1 maj. Tar inget ansvar för den är mycket bättre på oljeaktier brukar ta ca. tre kvarttal för mig få en känsla för bolaget minst. Men tror jag är inte helt fel ute med prognosen? ...

Expertråd och andra häxerier

yxhugg skrev förra veckan en väldigt intessant blogg om Eric Olaison, den unge tradern som gör 5 miljoner affärer om dagen och ansvarar för en hel hedgefond. Häpen som jag blev var jag tvungen att läsa mig djupare in på området. Jag läste hans examinationsuppsats som handlade om hans tradingstrategi. Då jag snart insåg att den involverade lite för avancerad matematik för min smak avslutade jag läsningen och antog helt enkelt att killen förmodligen har talang. ...

Sopigt värre...

Såg ett inslag på rapport från Kentucky, Usa, om hur sopchefen på ett av stadens flera sopanläggnigar ser på dagens ekonomiska kris. Han sa att det alltid ser likadant ut när ekonomin vänder ner och det är att sopmängerna minskar kraftigt. Minskningen är 20% på hans soptipp och det märks tydligt på bl.a vitvaror och möbler som folk inte byter ut i samma takt i dåliga tider. Folk håller i pengarna. Han sa sedan i slutet att det har börjat bli lite bättre på just vitvaror och möbler . Ett tecken i tiden som något att sopberget åter börjar växa… ...

Swede Rescources - bolagets partner publicerar årsredovisning i dag

Dualex Energy, partner till Swede Rescources publicerar i dag sin årsredovisning, och det kan mycket väl komma att innehålla en del godbitar i denna som även kan vara positiva för Swede Rescources. Detta bolag publicerar för övrigt sin årsredovisning på måndag. Du finner mer information på http://www.dualexen.com/ där årsredovisningen kommer att finnas under dagen.

Skogsbolagen har det tungt

Warren Buffet har ett klassiskt uttryck som ungefär går ut på att om man har ett bra bolag som verkar i en dålig bransch - så vinner alltid branschen! UPM torde vara ett aktuellt exempel på detta! De redovisade en nettoförlust Q1 på 158 Meuro (+103) medan omsättningen minskade 22,9 % till 1857 Meuro! Det negativa resultatet skylls främst på den mycket svaga efterfrågan, något som bolaget tror består i Q2. UPM har en skuldsättning som inte är oroväckande men samtidigt inte heller låg. Gearingen är 72 % och soliditeten 43,9 % - inte vrålstarkt! Trots den svaga rapporten och den mycket svaga prognosen, steg aktien 6 % igår! Orsaken kan man endast spekulera om men klart att egna kapitalet per aktie är ca 11 euro och jämför man gårdagens stängningskurs på 6,95 så inser man att UPM är ganska nedtryckt! Dessutom består styrelsen av Finlands A-lag vad gäller företagsledare och bolaget är mycket bra skött. Trots det borde man kanske minnas Buffets klassiska uttryck… ...

Countermine Årsstämman

Före stämman träffades vi ett gäng på Wienerkonditoriet för en liten förkaffe. Stämningen där var väl småirriterad över den dåliga rapporten och att vi inte tyckte vi fick reda på särskilt mycket i den. Så småningom gick vi i samlad tropp till stämman. Där fick vi ta del av lite papper som t.ex. rapporten i tryckt form. Björn Wolrath (BW) valdes till ordförande på stämman och röstlängd upprättades. Några formella punkter klubbades igenom som om stämman utlysts i laga ordning o.s.v. Revisorn Magnus Brännström höll ett anförande där han betonade det goda samarbetet med bolaget. Han menade att det var imponerande av ett litet bolag att ha verksamhet i tre världsdelar. Revisorn pratade litet om en större goodwillpost i balansräkningen som man hade diskuterat mycket men som revisorn ansåg vara rimlig. Nu kom VD Christer Bergquists (CB:s) anförande. Det delades upp i avdelningarna: 1. Tillbakablick 2008 2. Koncernstruktur 3. Marknadsutveckling 4. Kvartalsresultat 5. Utsikter 2009 ...

Trading Alert analyserna har gett mycket dåligt utfall 2009

Då jag har ett abonnemang hos Redeye ville jag se vilket utfall analyserna Trading Alert, Partner- och Användaranalyserna haft om man skulle ha följt dem. Jag har därför lagt in Trading Alertanalyserna, Partneranalyserna och Användaranalyserna i var sina ”portföljer” sedan årsskiftet. Jag har använt ett program där man kan lägga upp fiktiva portföljer. Till tradinganalyserna har jag använt 800 000:- fiktiva kronor. Den genomsnittliga kassaandelan har varit ca 250 000:-. Till varje trade har jag använt mellan 30 000:- till 100 000:- beroende på hur många aktier som samtidigt legat i position. Jag har gått ur positionen då i analysen angiven stoppkurs eller målkurs uppnåtts. ...

Dendreon lyfter biotechsektorn

Igår publicerades till slut data från en fas III-studie med cancervaccinet Provenge, Dendreon. IMPACT-studien genomfördes på patienter med avancerad prostatcancer och visade på en förlängd överlevnad med 4,1 månader till 25,8 månader jämfört med 21,7 månader för de med standard behandling. 3års överlevnaden förbättrades med 38 procent och Provenge reducerade risken att dö med 22,5 procent. För ett FDA godkännande var målet att nå minst 22 procent. Biverkningarna var milda med influensaliknande symptom, vilket för att vara cancerbehandling är mycket bra. Resultaten var statistiskt signifikanta och öppnar vägen för ett godkännande av FDA som den första immunoterapin mot cancer. Aktien är upp över 100 procent idag, vilket framförallt beror på att strax innan handeln i aktien stoppades igår föll den med nästan 50 procent. Aktien har varit kraftigt blankad inför beskedet den 14 april som gett extra skjuts i aktien. Börsvärdet ligger strax över 2 miljarder dollar. Det finns i nuläget analyser som indikerar på en försäljningstopp på 2 miljarder dollar. ...

The oil sands

The oil sands Jag skrev en blogg i slutet av januari i år om franska energijätten Totals uppköpserbjudande av UTS Energys 20% -iga andel av totalt 4 miljarder fat i oljesanden i Fort Hills Kanada. Kontantbudet löd på 1,35 Cad vilket motsvarade en budpremie på 51 % av kursen den senaste 30-dagars perioden. UTS sa nej till budet och Total höjde då budet till 1,75 Cad men även detta sade man nej till och eftersom Total inte fick in mer än dom stipulerade 66 % av aktiestocken så har man nu dragit tillbaka budet och dom inlämnade aktierna återförs ...

Q1-trenden: Svag rapport, högre aktiekurser!

Rapporterna strömmar in och om det var någon som hade satsast på ett bra Q1 så var det fullständigt fel! Q1 var katastrof och överträffas bara av Q4/08 som var kvartalet som tog oss från hysteri till den kalla verkligheten. Finansbubblor brukar vara jobbiga och denna är knappast annorlunda. Däremot har kurserna stigit på dåliga rapporter! Det är lite förvånande och förvirrade analytiker förklarar det med att prognosen är bra. Det är nog att ta i, många bolag har talat om att Q2 blir i linje vilket man kan tolka på två sätt: 1. Det blir inte värre 2. Det blir lika illa som Q1. Vilken man än väljer verkar det som om aktiemarknaden är glad och det räcker för många. Vi får se om det räcker över sommaren? ...