Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Gapwaves - En 5G vinnare och möjlig Tenbagger

Gapwaves Gapwaves AB grundades 2011 av professor Per-Simon Kildal vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg, Sverige, i syfte att möjliggöra en effektiv trådlös kommunikation genom den patenterade GAP-vågledartekniken. Sedan introduktionen har bolaget tecknat fem avtal om samarbete och projekt med ledande företag inom telekom och bilradar – och dessutom har bolaget blivit större med en rad nyanställningar på viktiga poster för att stärka upp organisationen. Siste man in som är en nyhet i dagens delårsrapport är Jan Wäreby, tidigare mångårig chef på Ericsson, som ska ta plats i styrelsen. ...

Karo Pharma - En säker 50% på ett års tid

Karo Pharma köper Weifa Karo Pharma lägger ett kontantbud på norska Weifa om 35 kronor per aktie, motsvarande en värdering av Weifas totala aktiekapital om cirka 1,28 miljarder norska kronor. Karo Pharma ser synergivinster på mer än en halv miljard kronor de kommande tre åren, främst genom nya lanseringar, heter det i delårsrapporten som publicerades ungefär samtidigt “Förvärvet av Weifa bygger på starka kommersiella grunder. De två företagen kompletterar varandra mycket väl både när det gäller produktportfölj och geografi och vi ser därför viktiga synergivinster. Vi stärker vår nordiska verksamhet och tar en ledande position på den norska marknaden. Vår gemensamma produktportfölj med flera nya lanseringar inom det närmaste året får större chans att lyckas”, kommenterar Karo Pharmas styrelseordförande Anders Lönner. ...

GomSpace – Polletten trillar ner

Kort recap Sommaren 2016 tog GomSpace steget in på börsen via en mindre lyckad IPO. Bolaget lyckades inte resa de 125 miljoner kronorna som söktes och garanter (inklusive undertecknad) fick kliva in, samtidigt som emissionen skars ner till 100 miljoner kronor. Aktien började handla på 8 kronor, 30% under teckningskurs. Anledningarna till den skakiga starten var flera; - När GomSpace börsnoterades fanns inga jämförelsebara bolag på börsen. Förståelsen och intresset för rymden som investeringstema var obefintlig. ...

Riksdagen har öppnat och Beowulf har vaknat

För nya läsare kan dagens inlägg vara lite förvirrande. Jag rekommenderar er därför att läsa mina tidigare inlägg för att få en djupare förståelse för ärendet. Länkar finnes i slutet av inlägget. Efter ett längre sommaruppehåll från aktiehandeln har jag åter riktat blicken mot börsen. Till min glädje fann jag att min absoluta favoritaktie inom prospektering på svensk mark hade vaknat till liv. I en videointervju förra veckan berättade Beowulfs VD Kurt Budge att man nu samtalar med regeringen för ta reda på vad nästa steg i processen blir. ...

Xbrane Biopharmas XLUCANE – marknadspotential och konkurrenter

Sammanfattning Ingen signifikant skillnad på Xbrane Biopharmas biosimilar Xlucane jämfört med det ursprungliga läkemedlet Lucentis. 17 april 2017 - FDA godkänner Genentechs Lucentis för alla former av diabetes retinopati (DR). Patentet för Lucentis löper ut 2020 i USA och 2022 i Västeuropa. Marknadsstorlek och prognos Lucentis Diabetes Retinopati (DR): USD 6,5 miljarder enbart i USA 2015. Förväntad tillväxt vid 6,9% CAGR från 2016 till 2023. CAGR = genomsnittlig årlig tillväxttakt. Våt form av åldersrelaterad makuladegeneration (AMD): USD +8 miljarder år 2020. ...

Arctic Gold - En oupptäckt guldklimp

Arctic Golds projektportfölj består av två guldprojekt i Västerbotten i Sverige men det som bolaget fokuserar på sedan i våren 2010 är Bidjovaggefältet i norska Finnmarken. Bidjovaggefältet är ett gruvfält med ett flertal malmkroppar som tillsammans bildar ett malmfält. Såväl koppar som guld har tidigare producerats i området. Den 7 September gick företaget ut med att de köper Norrbotten Exploration genom en apportemission. Syftet är att de två bolagen tillsammans skapar ett 50/50-ägt bolag, där Arctic Gold, som är noterat på Nasdaq First North förvärvar Norrbotten Exploration genom en apportemission om 21 557 970 aktier i Arctic Gold. När transaktionen är genomförd har Arctic Gold därmed 43 115 942 utestående aktier och kommer ändra namn till Arctic Minerals AB. ...

2017-09-18 06:13 · seven

The Superbiotech

There are three different kinds of Biotech companies, The Wannabe Biotech, the Traditional Biotech and the Superbiotech. Borders are of course hazy but anyhow – it is one sort of classification for understanding risks and rewards when investing in Biotech. In my mind, there are three types of Biotech companies: The Wannabe Biotech is usually in the pre-clinical stage or possibly early clinical testing – they are usually listed on a smaller exchange such as Aktietorget or NGM and sometimes at First North – these companies usually have one focus (sometimes called “one-trick ponies”) – their cash position is limited and many of them fight to have an adequate and steady news flow to keep the stock price reasonable since they need to be “spoon fed” by the stock market. The business is usually limited to one area/disease, i.e. rather narrow, and carries both high financial and operational risks. ...

VibroSense Dynamics - Lansering inom kort!

Tiden går snabbt och det är ganska exakt ett år sedan jag belyste potentialen i ett guldkorn som ligger i min portfölj, nämligen VibroSense Dynamics (nedan VSD). Jag stack då ut hakan och ansåg att bolaget rättvist skulle värderas upp mot 250 Mkr, vilket då var runt 40kr per aktie, vilket nåddes redan den 24 augusti 2016. En sådan rejäl uppvärdering på kort tid följs vanligtvis av en nedgång. Rätt eller fel, men så fungerar aktiemarknaden, inte alltid bolagsvärdet, potential och andra parametrar som styr, utan kortsiktighet och vinsthemtagningar. Vinsthemtagningar, emission och allmänt halvtrist börsklimat har gjort att vi nu är nere i en bolagsvärdering som är LÄGRE än den var innan min förra analys, VSD värderas idag till futtiga 107 MKr!!! Snacka om potential. ...

EyeonID en het uppköpskandidat på en enormt expanderande marknad

IT-säkerhetsmarknaden Om några år kommer IT-säkerhetsmarknaden att vara värd enorma 1850 miljarder. Det motsvarar en årlig ökning från 2016 om 11% årligen. Med tanke på problemets omfattning, ID kapningar, och den massiva mediabevakningen, kommer EyeOnID säkert kunna växa med 50% per år bara i Sverige. När utlandssatsningen tar fart, får vi räkna med ännu högre tillväxttal. Med en etablering i Tyskland eller Polen kommer exportförsäljningen kunna ge minst 1 miljon kunder redan efter 1–2 år. ...

Nuevolution - fotbollstaktik i labbet

https://nuevolution.com/wp-content/uploads/2017/09/S%C3%A5-fungerar-Nuevolution-uppt%C3%A4ckt-och-utveckling-av-l%C3%A4kemedel.pdf