Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Bankerna skor sig inte nu

Det fanns en artikel pa DI:s internetsida for nagra timmar sedan. Den finns nu i arkivet. Jag tror det beror pa att den var lite fel. Kanske har nagon chef hastigt och lustigt stuvat bort artikeln till arkivet, dar den vacker (tva prickar over a) mindre uppmarksamhet. Nar jag upptackte artikeln stod den som dagens stora och forsta nyhet. Enligt DI:s skribent sa hade rantenettot okat for bankerna. De tjande mer trots att rantorna gatt ned. ...

Börsen vecka 19

Dags för en ny månad och vecka på börsen och här kommer lite tankar hur jag ser på den närmsta tiden. I början av april bröt OMX upp från den triangelformation som bildats under flera månader och sett i efterhand blev det en snabb avstämning innan det drog vidare uppåt. Jag har som bekant varit rätt skeptisk till uppgången vilket varit fel de senaste veckorna. Lustigt nog hade jag under flera månader en försiktigt bullish inställning och väntade på ett uppbrott från triangeln och typiskt nog kom det när jag då hade svängt om eftersom det drog ut på tiden. I vilket fall som helst så är det bara att blicka framåt och än så länge väntar jag på fler bekräftelser på att den längre trenden vänt. Mitt största fokus är att fånga den större trenden, alltså att undvika stora börsfall och komma in hyfsat tidigt igen när det börjar trenda uppåt. ...

H1N1 - det nya hotet?

Vi har alla haft influensa någon gång och vet hur jobbigt det är. Feber, snuva, halsont medan man känner sig allmänt eländig! Vi män blir ju också betydligt sjukare, men det är inte bevisat i forskningen. Just nu är dock influensan på tapeten igen och myndigheterna tar till storsläggan. Det krävdes en (1) konstaterad smitta i Spanien för att hälsoministern skulle kalla till presskonferens och diskutera åtgärder! Ovanstående bild är hämtat från Lindström och beskriver min något satiriska syn på oron! ...

Del 2: Uppföljning VKG rapport (På väg mot vinst)

Rapporten visade att man är på gång, dock visade man ännu en gång på en förlust, men den krymper rejält vid varje tillfälle mot föregående år. Sista månaden i Mars 2009 kunde man enligt ledningen se vinst. Därmed har vi en intresseväckare mot nästa rapport. Bolagets kassa är ännu stark och det finns ingen risk för nyemission vilket tidigare pressat aktien. Värderingen vill höjas på möjligheterna och en teknisk köpsignal har effektiviserats Nästa större motstånd identifieras vid 2,30 sek förutsatt att kanaltaket passeras vid 1,80. I princip tror jag motståndet vid 2,30 har röjts undan i förväg vid köpsignalen vid 1,60 kr, då omsättningen varit högre än vanligt. ...

2017-05-30 12:14 · j.p.c

Maj månad

OMX-index noterade en uppgång på hela 17% i april vilket var en rekordstark månad. Nu går vi in i maj som de senaste 25 åren slutat plus i 64% av åren (16 av 25) med en snittuppgång på 1,1%. Maj har historiskt alltså varit en helt ok månad, men man ser också tydligt att utvecklingen har varit rätt medioker de senaste 10 åren. Med tanke på tjurrusningen i april blir det nog svårt att nå så mycket högre i maj då minst en konsolidering behövs. Ibland drar det iväg lite för fort i en riktning och det följs då ofta av en motreaktion. Det såg vi exempel på år 2003 när april också var riktigt stark (+14%) vilket följdes av en paus under maj som innehöll en rekyl ned på runt 6%. ...

Vilket köp-/säljsystem som helst...

OMX Stockholm PI stängde på 237,6. System PP, det långsiktiga känslolösa och disciplinerade tekniska trend-systemet har inte givit någon säljsignal. Forsätter därför att behålla aktierna som inhandlades den 2/4/09. Att vara känslolös och disciplinerad i en aktiemarknad är näst intill omöjligt. Om man lyckas och följer ett system har man stora möjligheter att tjäna på sin investering. Kanske är det en promille av sparare som lyckats med detta. Avslutar med att säga att - vilket köp-/säljsystem som helst är bättre att följa än inget system alls. ...

2017-05-30 12:14 · bei

Rekordstark månad

OMX klättrade stadigt under april och noterade +17% för månaden vilket faktiskt är den tredje bästa månaden någonsin. Först på listan placerar sig november 1992 med +30,1% när börsen bottnade efter en drygt 2-årig bearmarket i samband med 90-talskrisen. På andra plats är februari 2000 med +17,4% vilket var precis innan börsen toppade. I grafen har jag märkt ut de tio bästa månaderna sedan 1984. Tittar vi lite mer specifikt på april så var det den bästa månaden sedan 2003 då OMX noterade +14%. Då sammanföll det med att börsen bröt upp och inledde en ny bullmarket som varade i 4 år. Om vi är i ett liknande skede nu återstår att se, men det uppbrott vi sett under april får ses som ett klart styrketecken. Ett björnscenario med nya bottennivåer i år har alltså fått sig en rejäl törn i och med det här, även om det inte är helt avskrivet då en trendvändning ännu inte är bekräftad. ...

BOTADRÄTT ÄR ETT BLUFF.

Nu ska jag skriva om bluffen som många kommer att ligga illa i detta landet genom att bankerna sätter folk till högre grad skulder . Bostadrätt : Kalle köper en 2:a. lägenhet en kostar för 2 mille och han har betalt 10 procent av sin sparande pengar (mellan 200 000 ) Kalle har en månads lön för 24 000kr vilket jag kommer att räknar den minsta räntan för honom 2 procent för 5 år vilket innebär att han ska betalar minst 36 000kr per år och detta innebär 3000 kr per månad utan amontering. Kalle har en inkomst :288 000 vilket han har månadslön efter skatt 16800 kr . Kalle har en avgift per månad för sin bostadsrätt 3000 kr och 3000 i ränta. lön 16800-6000=10600 kvar från detta 10600 han ska betalar : mat minst 4000 Tel-el -kläder -transport T banan (690 per månad)-data och bredband 120-200kr- restaurang -sprit totalt räknar jag 2000 kr. 10600-4000-2000 det bli kvar 4600kvar vilket jag har inte räknad Tandvård, medecin-och högre räntan i framtiden. Då kalle kan sparar 4600 kr med en ränta för 2 procent och han ska betalar 1,8 mill av sina skulder och han är 30 år gammal: Han kommer att amontera 3000 kr då innebär 36000 kr per år. På 50 år kommer han att kunna betala av sina skulder om Kalle bli 85 år. Hur många lever till 85 år? Kalle kan få skatt tillbacka vilket han kommer att kunna betala sin tandvård och resor och åka på semster. Räknar om kalle får en räntan på 4 procent per år i 5 år hur mycket han har kvar: STATEN LURAR FOLK GENOM ATT SÄTTER FOLK I SKULDER OCH bankena mest . Om kalle bli av med sitt jobb vad ska hända? Idag lurar dom folk att köpa med lägre ränta vilket kommer att göra läget värre än nu. ...

Skit stimuleras

Det ar en mycket tragisk tid for sa val tekniska som fundamentala analytiker. Sverige har ju stallt halva sin nationalprodukt i pant som garant for tva banker Swedbank och SEB. Laget ar alltsa mycket, mycket allvarligt. Det sager ocksa finansminister Anders Borg tid efter annan. Riksbankschefen struntar i lagets allvar. Han sa i chat pa Riksbankens hemsida om bankernas svara situation -– Det kommer att bli lite kreditforluster for bankerna, men det klarar dom! ...

Strategierna Flemming Kozok använder sig av.

Flemming Kozok Sørensen är Danmarks framgångsrikaste inom daytrading. Vilka strategier har gett honom framgången? Handeln har i huvudsak skett på Nasdaq och OTC Bulletin Board, där microcap aktierna är noterade. Han har lärt sig tradingprocessen helt på egen hand. Flemming Kozok äger sällan en aktie mer än några minuter varje gång. Det kan sägas vara riskbegränsande. Blankning förekommer flitigt. Han säger att flera av de bästa affärerna gjorts i samband med hastig kursnedgång. ...