Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Kommer europas födelsetal att hålla?

Uttdrag från scb: “I alla länder inom EU föds det färre än 2,1 barn per kvinna, vilket är den nivå som krävs för att den naturliga befolkningsutvecklingen skall vara i balans. Vid lägre födelsetal kommer befolkningen successivt att minska om inte de låga födelsetalen kompenseras med invandring. De EU-länder där mer än 30 procent av barnen under 3 år finns inskrivna i barnomsorg är Danmark, Sverige, Nederländerna, Belgien och Finland. Födelsetalen i dessa länder var år 2005 mellan 1,7 och 1,8, vilket är bland de högsta inom EU. Endast Frankrike och Irland hade högre födelsetal. ...

Impact Coatings sprutar sig in i framtiden

Idag kom ytterligare positiva nyheter. Denna gång en koppling mellan två avancerade tekniker. Impacts beläggningssystem för PVD-beläggning kombineras med helautomatisk formsprutning av plast. Tyska företaget Krauss-Maffei har medverkat vid framtagandet av en prototyp som visas på Elmia denna vecka (Elmia Polymer). Efter utställningen skall Laxå-företaget Mecdon AB tillsammans med Impact utvärdera maskinen och den potentiella marknaden för den. Krauss-Maffei skall marknadsföra den färdiga enheten som skall bestå av formspruta, verktyg, robot och InlineCoater (från Impact). ...

Saablar vilken röra...

Fiat av alla företag vill ta över eller som det ibland står, köpa Saab och Opel. Hade dom tänkt sig att få hela klabbet gratis kanske ? Kan det verkligen stämma att Fiat vill köpa Saab som ju skulle säljas som ett självständigt bolag och inte som en del i ett nytt bilkonglomerat i megaformat. Kommer icke att fungera… Fackordförande säger att det kan vara ett misstag som i sin tur kan bero på en journalist på Finacial times. VD säger, “vi för inga samtal med Fiat” .Saab springer för livet åt ett håll med Fiat hack i häl och förvirringen verkar total…Det kan ju vara så att Fiat talar med GM och att Saab inte får veta det… ...

Flemming Kozok Sørensen – Tröttsam strategi gav 150 kr varje vända.

Flemming Kozok Sørensen – En tröttsam strategi gav 150 kr per trajdningvända. Efter att ha tjänat de första 700 kronorna, på aktier, samtidigt som han arbetade som diskare, började Flemming intensivt läsa Dagbladet, Børsen och Erhvervsbladet. Han fann dem i matsalen. De tillförde insikt om de börsnoterade bolagen och den marknad på vilken han skulle agera. Kozok satte sina små tillgångar på spel, och spekulerade med lånade pengar. Det gav hävstång, och efter en tid nådde han ett sexsiffrigt kapital, allt med hjälp av maximal belåning. Den första tiden handlade det mest om optionshandel för att få hög procentuell avkastning. ...

Ojdå - en positiv vinstvarning!

Ålandsbanken chockade börsen igår med en positiv vinstvarning. Tidigare har det talats om att Kaupthingaffären skulle ge ett positivt engångresultat vilket skulle göra koncernresultatet 2009 bättre än ifjol. Nu har ledningen analyserat mera och kommit fram till att den positiva engångseffekten är “betydande”! Det gör att ledningen nu vågar säga att 2009 blir väsentligt bättre än ifjol. För två år sedan trodde jag aldrig att en bank skulle slå det brittiska förlustrekordet (RBS) och nu hade jag inte trott att den första positva vinstvarningen skulle komma från en bank! Ur led är tiden och ÅAB-rapporten nästa vecka blev plötsligt mycket mer intressant… ...

Börsläget och börsbloggar

Flera av de sk experterna som uttalar sig på CNBC vidhåller att det bara är ett bearmarketrally vi ser och att vi ska se nya bottennivåer. Men de börjar se lite ansträngda ut i haussén tycker jag ;-) Många av dem är ju fondförvaltare och har ju lite att förklara om det är en vändning vi sett… Jag noterar att intressanta finansblogg.com kommentar i ämnet: “Baisse bloggar…………….. Observar att många av de bra bloggar som jag följer om börsen har blivit riktigt mycket sämre den senaste tiden, inklusive undertecknades. Dels beror det på att det så klart alltid är lättare att framstå som smart när man är baissad (och extra smart när man är baissad och kurser går ned) och dels beror det nog också på att många bloggare är traders och har förlorat mycket pengar i uppstället och mår dåligt och börjar raljera. Inget skäl att önska baissen tillbaka såklart men bara ett konstaterande.” ...

Handlingskraft i nutid!

Om ett antal missgrepp har begåtts innan och under finanskrisen; vilka är de verkligt viktiga lärdomarna? Jag undrar även vad som bör göras i dagsläget; just nu? Den fragan stallde signaturen “En stillsam tvilling” i en kommentar till min blogg “Skit stimuleras”. Vad bör göras i dagsläget; just nu? For den enskilde aktiegaren: 1) Det ar bara att konstatera att borsen gar upp. Optimisten tror langsiktigt, pesimisten tror kortsiktigt. Alla tror, for ekonomiska fundamenta ar satt ur spel. Tidskriften Affarsvarlden har i dag en artikel pa sin hemsida dar de raknar fram de ar under 1900-talet da borsen stigit trots att alla bolag hade fallande vinster? ...

Säsongsmönster november-april del 6

Dags för en summering av det starka vinterhalvåret, november-april, som i år bjöd på en rätt hyfsad uppgång. Perioden noterade +19,6% och det kan i princip tillskrivas april då övriga månader mest bjöd på en sidledesbörs. Den översta grafen visar den historiska utvecklingen för november-april varje år och det vanliga mönstret är en stabil uppgång. Ett av undantagen var förstås vintern 2007/2008, men sett över tid är det just november-april som börsen går uppåt. ...

Gratis banklån !

Öppna ett konto i en muslimsk bank och du kan låna pengar gratis, helt utan ränta, eftersom det är förbjudet enlig koranen. Gratis my ass… Ordet gratis betyder att ge bort någonting helt utan att kräva en motprestation av mottagaren av gåvan eller tjänsten. Då är det gratis…När man kräver någon form av motprestation i form av arbete, gentjänst eller pengar ja då klingar ordet gratis lite hm, ihåligt. Tänk va bra att kunna låna till sin bostad och inte behöva bry sig ett skvatt om vart räntorna tar vägen. Tänk att kunna låna upp 1,5 miljoner och ha en rak avbetalningsplan på 40 år och betala 3125 kr /månad och inga andra kostnader med lånet. Billigt boende minst sagt. Riksbanken kiss my..Fantastisk idé som ju inte håller när man skärskådar den lite med luppen. Måste ju finnas en och annan hake i en sådan affärsidé att låna ut pengar “gratis” helt utan kostnad för kunder och investerare. ...

Redbet Q1 - KÖP, med liten brasklapp

Prognosen för Redbets Q1 blir ganska krus fri. Omsättningen Q4 var 21,3 miljoner. Man har meddelat att omsättningen under januari var 19% högre än Q4 snittet. Januari är antagligen den säsongsmässigt starkaste månaden så jag räknar med 15% för hela Q1. Vidare räknar jag med 25% marginal före skatt vilket man hade 2008 med den nya omsättningsredovisningen. Pga de nya redovisningsprinciperna blir det omöjligt att basera prognosen på annat än årsbokslutet 2008. ...