Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Bra början...men tyvärr!

När det var dags för öppning av börsen började lumi SDB, SSE stiga som en raket och vid drygt tre tiden kulminerade aktien för dagen. Jag som tänkte att den skulle fortsätta att stiga… orsaken var säkert rapporten eller så tog alla hem vinster. jaja… nu bör jag tänka på ngt annat men det går inte! Jag ska försöka att förutse morgondagens resultat…hur lätt är det egentligen om man inte har insiderinfo…. ...

Beartime

Gick idag in och tog en position i Xact bear för att säkra upp den uppgången man haft i sina placeringar den senaste tiden. Vill inte sälja av mina innehåll då dom jag har kvar fortfarande ligger på en negativ avkastning sedan inköp. Tror dock att börsen kommer att få det tungt att fortsätta ånga på hela veckan efter en sånn lång uppgång vill nog många ta hem vinster. Och vem vill gå in i en topp? Kanske bankens stackars kunder som dom snälla bankmännen nu säger att skall köpa tillbaka sina fonder som dom sålde i augusti då dom var uppskrämda av media. ...

Säljsignal för kortsiktiga investerare.

Det långsiktiga trendsystemet, System PP, har inte givit någon säljsignal. Däremot för kortsiktiga investerare (som har tyngre aktier i sin portfölj) är det nu ett tillfälle att sälja för att stå utanför ett tag,(OMXSPI 250,5).

2017-05-30 12:15 · bei

Klar uppsida för Guld Invest

Har nu fått svar från VD angående några frågor för er som är intresserade: Beror någon del av den ökade omsättningen i Q1 2009 på uppvärdering av ädelmetaller på lager? Den ökade omsättningen beror inte på ökat värde i lagret. Det ökade resultatet beror på kostnadsbesparinger som pågått sedan jag tillträdde som vd för koncernen. Tror du att ni kan nå ett positivt resultat även om guldet skulle sjunka 30% från dagens nivå? ...

2017-05-30 12:15 · daun

Burgundy - Lägre aktiepriser och kostnadsfri realtidsinformation

Burgundy kan närmast beskrivas som et “nålstick” på Stockhomsbörsen. NasdagOMX har inte levererat det medlemmarna vill ha, och därför öppnas portarna till ännu en handelsplats på fredag. Därmed blir en allt större del av aktiehandeln automatiserad - datorbaserad - med större fokus på blixtsnabba arbitrage och mindre fokus på fundamentala och underliggande värden. ”Pan European Market”, som lanserats av Nasdaq OMX motvarar inte kraven. De svensak firmorana och börskunhderna som borde vara Stockholmsbörsens viktigaste kunder, vill ha något annat. ...

Högriskprojekt

Har under en senare tid börjat studera det lilla bolaget Medicpen på aktietorget. Ett litet bolag som har utvecklat en “datoriserad tablettdispenser som specialanpassats för läkemedelsindustrin, med syfte att optimera medicineringen vid kliniska prövningar. Produkten registrerar all medicinering, samlar statistik över följsamheten och överför informationen till företaget som utför den kliniska prövningen, för vidare analys och utvärdering” som bolaget själv kallar produkten. Ideén och syftet med produkten är lätt att fatta och marknaden enorm om något fotfäste skulle fås på marknaden. Bolaget har säkerligen drabbats hårt av den senaste tidens neddragningar och investeringsstopp, men det kanske kan vara på väg att vända lite. ...

BlackPearl Resources

Pearl Exploration redovisar ett resultat efter skatt på -20,5 miljoner kanadensiska dollar (3,8). Omsättningen uppgick till 12,9 miljoner kanadensiska dollar (44,0). Produktionen under det första kvartalet uppgick till 5.510 fat olja per dag, jämfört med 10.503 fat per dag under motsvarande period föregående år. Nedgången kom efter försäljningar av tillgångar samt nedstängning av vissa brunnar med anledning av de lägre oljepriserna. John Festival, new President of Pearl, commenting on the results, indicated that, “the first quarter of 2009 was a challenging economic environment for Pearl, as well as for most oil and gas producers. The global economic conditions during the quarter have impacted oil and gas prices and this is reflected in Pearl’s financial and operating performance ...

Fiskars bättre än väntat

Fiskars redovisade minskade omsättningen Q1 med 4 % till 167,1 Meuro, medan nettovinsten ökade med 80 % till 17 Meuro! Det var givetvis bättre än väntat och orsakerna tillskrivs faktiskt USA som ökade omsättningen med 13 % (YoY) med kraftigt bättre lönsamhet, tack vare valutaeffekterna. Det är ändå lite förvånande att ledningen väljer att behålla prognosen om minskad omsättning och minskad vinst för helåret. Jag tror nog att många kommer att justera upp sina estimat på den här rapporten. Kanske ledningens försiktighet kan härledas till Wärtsilä-innehavet som stod för 83 % av Fiskars redovisade vinst under Q1? Eftersom framtiden är aningen oviss för Wärtsiläs båtmotorer kan man anta att även Fiskars vinst kan variera kommande åren… En intressant sak noterar jag dock i rapporten, Fiskars Outdoor-segment i USA ökade försäljningen med 10 %! Kanske läge att titta på Husqvarna innan rapporten på fredag? ...

b-index ? ett nytt sätt att utvärdera fonder och fondförvaltare!

I min (3 sidor korta och mycket lättlästa) artikel An index to evaluate fund- and fund manager performance(scrolla ner till rubriken Working Papers) föreslår jag ett nytt sätt att utvärdera fonder och/eller fondförvaltare. Artikeln är mkt enkel att läsa för att vara en vetenskaplig artikel och det krävs ganska lite kunskaper inom finansiell ekonomi för att kunna bedöma innehållet. Kritik välkomnas! Iden är att räkna ut ett index, det så kallade b-index, enligt följande mycket enkla princip: ...

Weak covenants as a cause of lower recovery rates in the near future! ? Part IV

I have expressed my thoughts about low future recovery rates in firm defaults throughout 2008-09 (Jan 8, 2008, May 7, 2008 and on Jan 15, 2009). I have also claimed that one of the reasons for this might be the ?innovative? debt structures seen over the last couple of years. Now, the default of LyondellBasell (the default I discussed in my blog The first iTraxx defaultsome weeks ago) has shown exactly how low recovery rates can go, even in cases where the firms involved are major ones (and even included in the iTraxx indicies). The recovery rate set in the CDS-auction of LyondellBasell were a meager 2%! Now, that?s certainly low, the historical average is around 40% for loans and 85 % for bonds! ...