Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Guld Invest AB - Seriöst bolag eller?

När jag snabbt hade ögnat igenom Guld Invest’s senaste kvartalsrapport så gjorde jag ett ett impulsköp av aktien. På kvällen gjordes en lite grundligare research i tron om att ett bolag med så pass låg värdering måste vara en vinnare. Efter 10 minuters surfande på Guld Invest-hemsida och deras dotterbolags hemsidor så hade jag läst allt som fanns att läsa. Det var inte mycket och jag kan tänka mig att man lär sig mer av att läsa blondinbellas blogg. ...

Konjunkturtågets W - kris i verklighet och dröm

Sedan sist i början av april och bloggen”Big Ben calls for big bang” kan man sammanfatta nyhetsflödet med orden nedgången i lågkonjunkturen har bromsats in och börserna har tillfälligt repat mod. Det börjar finnas en del ekonomer som säger ”det värsta är över”. Det är lätt att glömma att det är två kriser vi skall ta oss ur. Ekonomerna talar om V-kris, U-kris och L-kris för att bildligt visa hur kriserna rör sig från hög till lågkonjunktur och upp igen. L-krisen är den farligaste där man hamnar i en långvarig depression. Jag vill lägga till dubbelkrisen som jag kallar W-krisen (W-crack). Lågkonjunkturkrisen och den finansiella krisen är en ”W-kris” som griper in i varandra och påverkar varandra. Först brakar allt ihop och vi får en panikbotten på börsen, som sedan stiger när konjunkturen efterhand förbättras. Den ekonomiska krisen har en fördröjningseffekt beroende på att de flesta ekonomiska instrument är mer eller mindre långsiktiga som obligationer, lån, derivat m.m. Vi har sett den första finanskrisbubblan ”subprimelånen ”och dess följdverkningar brisera och snart återkapitaliserats och marknaderna hämtar sig. ...

Börsen som febertermometer

Staffan skriver bra och har flera poäng i sin blogg ”Baissarna som rättshaverister”. Förmågan att vinkla ett problem så att svaret alltid passar in i hans ”livsprogrammering” skulle ha gjort honom till framstående politiker i alla allianspartier. Jag håller med honom om mycket. För det första är det alldeles riktigt att börsen inte kan leva sitt eget liv utan verklighetsförankring. Den kommer heller ingenstans enbart på börshandlarnas optimism. Optimismen måste genomsyra hela samhället för att börsen skall gå bra. Vi är då i eller går in i ett bra konjunkturläge. Vi har ingen feber. Min skala på febertermometern vill jag sätta såhär. ...

SHB Warrant FUSK??? Del 2

Del 2 Hej igen kära vänner, jag har spenderat hela lunchtimman på tel med SHB´s warrantavdelning. Enligt mina estimat har man plötsligt o godtyckligt plockat bort ca 20% av warrantvärdet. De svarade med att man gjort detta för man i sin prissättning räknat in att delar av utdelningen skulle vara extraordinär. När man sedan fått info från bolaget (igår kväll) att hela utdelningen är ordinär har man följaktligen plockat bort en del av wurrevärdet. Mitt problem är att INGENSTANS i prospekt eller annat material har det framgått att prissättningen är gjord på ett antagande att en del av utdelningen är extraordinär. ...

På det stormande hav

Det senaste året har jag praktiserat deviser som “sitt lugnt i båten”, “köp och behåll” när det gäller aktiehandel. Långsiktighet. Vänta ut finanskris och lågkonjunktur. Köpt bolag vars långsiktiga verksamhet tycks sund (med reservation för mina egna felsgissningar). Det har lett till att min aktieportfölj just återhämtat sig från den värsta dippen och bara ligger någon procent minus. En procent minus när index gått upp drygt 20 % hittills i år. En procent minus när några av de aktier jag har i portföljen gått upp 30 %, eller till och med 100 % i år. Det säger mig något. Det säger mig att aktivitet är att föredra, i alla fall psykologiskt. Därför gör jag nu en uppdelning av mitt innehav, jag delar upp det med avsikt på tiden, på kort och lång sikt. Bland bolagen på lång sikt ingår ABB och H&M till exempel. ABB är en riktig favorit, enligt min uppfattning, med tidlösa produkter. Man får hålla ett öga på företagsledningens extravaganser, och att de är ett fortsatt attraktivt företag för ingenjörerna. ...

Säsongsmönster maj-oktober

Nu är uttrycket “Sell in may and go away” återigen aktuellt tidsmässigt, men frågan är om det rådet är något att följa i år? Först tar vi och tittar på lite historik över perioden maj-oktober som benämns som den svaga perioden. De senaste 25 åren har den svaga perioden gett en positiv avkastning i 56% av fallen (14 av 25), men snittavkastningen är negativ med -0,4% efter förra årets ras. Sett över tid är det alltså en svag utveckling under sommarhalvåret och faktum är att nästan alla större ras på börsen sker just då. Tvärtom är det med vinterhalvåret, november-april, då börsen normalt sett går starkt och då större nedgångar är väldigt ovanliga. ...

Nokian Renkaat släpper det här året

Nokian Renkaat presenterade en Q1-rapport som var bra mycket sämre än väntat igår. Fjolårets vinst på 48,9 Meuro har blivit en förlust på 17,3 Meuro! Omsättningen minskade också med nästan en tredjedel till 155 Meuro (246). Det kanske ändå inte var hela världen, eftersom i princip alla räknade med riktigt dåliga siffror. Många hade dock hoppats på att prognosen skulle antyda bättre tider men alla dessa (jag med) fick brutalt erfara att “hope is never a strategy”. Ledningen sänker sin prognos om menar tyvärr inte bara att Q2 kommer att bli väsentligt sämre än ifjol utan faktiskt hela 2009! Vad som kanske förvånade mest var att aktien stängde upp 2,6 %, även om den var upp närmare 5 % innan USA-börserna öppnade. ...

Baissarna som haverister

Jag har ju hört till baissarna en längre tid. I www.finansblogg.com kallas baissarna i dag for rättshaverister. Jag läser i Dagens Industri att president Obama, finansminister Geithner och rådgivaren Lawerence Summer haft en enda stor taktik sedan presidenttillträdet. Det gällde att med alla medel skapa en sådan positiv stämning att en börsuppgång skulle bli självuppfyllande. President Obama uppmanade till och med vid sitt tillträde att folk skulle börja köpa aktier. De ser börsen som en kropp med eget liv. ...

Ett misstag!

En aktie som i början inte intresserade mig var West Siberian eller Alliance Oil som det kommer att kallas i slutet av maj 2009. Anledningen till det bristande intresset bolaget var att jag på grund av bolagsbeskrivningen i tidningen X drog en för hastig slutsats att bolaget inte är säkert. Det stod att bolaget är före detta Vostok Oil och min kunskap om Vostok Oil var att det hade gått dåligt för bolaget…således vågade jag inte satsa på den aktien. ...

EpiCept - Min första blogg

Har nu lyssnat på dagens webcast med efterföljande frågestund och sett med mina långsiktiga ögon var den bra. Vi är nu inne i maj, och vem hade i ärlighetens namn trott att det skulle dröja såhär länge att signa ett avtal? Att normaltiden var/är 6-18 månader hade jag läst statistik på, men att det skulle bli så i EpiCepts fall kunde jag aldrig tänka mig. 9 månader och 12 dagar har gått sedan EMEA gav Ceplene godkänt 25 juli, (vilket som kuriosa är exakt lika lång tid som min sambo var gravid med vårt första barn…) och ännu inget avtal. Det hela är alltså inget som är typiskt bara för EpiCept, vilket ni som skriker er hesa över hur värdelös Jack är som VD och hur genomruttet EpiCept är som företag. Jämför med Karo som bara veckan efter Ceplenes godkännande offentliggjorde Fas-II studierna och inte heller där har vi något avtal ännu. ...