Det senaste året har jag praktiserat deviser som “sitt lugnt i båten”, “köp och behåll” när det gäller aktiehandel. Långsiktighet. Vänta ut finanskris och lågkonjunktur. Köpt bolag vars långsiktiga verksamhet tycks sund (med reservation för mina egna felsgissningar). Det har lett till att min aktieportfölj just återhämtat sig från den värsta dippen och bara ligger någon procent minus.
En procent minus när index gått upp drygt 20 % hittills i år. En procent minus när några av de aktier jag har i portföljen gått upp 30 %, eller till och med 100 % i år. Det säger mig något. Det säger mig att aktivitet är att föredra, i alla fall psykologiskt. Därför gör jag nu en uppdelning av mitt innehav, jag delar upp det med avsikt på tiden, på kort och lång sikt. Bland bolagen på lång sikt ingår ABB och H&M till exempel. ABB är en riktig favorit, enligt min uppfattning, med tidlösa produkter. Man får hålla ett öga på företagsledningens extravaganser, och att de är ett fortsatt attraktivt företag för ingenjörerna.
...