Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hur stor är marknaden för LifeAssays CRP-test för hund?

Fortsättning på min analys av LifeAssays den 11/5, “LifeAssays: Kommersiellt genombrott i Maj”. LifeAssays har utvecklat produkter för både den veterinära och humana marknaden och står nu i Maj inför en bred Nordisk lansering av deras hund-CRP. Life är ensamma på marknaden med deras CRP-test för hund. Men hur stor är då denna ”hundmarknad” i Norden, Europa och USA osv.? Finns ju inga exakta svar på detta ännu såklart eftersom produkten inte är etablerad på marknaden, men för egen del tycker jag det är lite kul att i alla fall göra någon form av uppskattning, tänka på vilka möjligheter det finns för produkten och vad det är som pekar på att detta vore möjligt, men också vilka risker det finns för att så inte alls blir fallet… På den veterinära marknaden nämner Life i årsrapporten den 7/5-09 tre stycken konkurrerande bolag (dock ingen som har CRP) och samtliga av dessa är stora amerikanska bolag. ...

Börje Lundh - har en hund - 87 årig daytrader.

Det går en liten solskenshistoria i våra media just nu. Den handlar om 87-årige Börje Lundh. Erfaren bankman som ägnar sin lediga pensionstid åt att sköta hunden och daytrada. Håller hundtassarna borta från tangentbordet Tre timmar om dagen tar det. Men när den förståndiga, labradortiken Siri lägger tassarna på tangentbordet då vet Börje Lundh att det är dags att sluta, och gå ut på promenad. Hundens välbefinnande går nämligen före, missade slantar. ...

BlackPearls framtid

Det finns en del frågetecken att räta ut och här följer en sammanfattning om läget. BP:s produktion var under Q! 2009 ganska blygsam, 5510 boe/d och det var i det närmaste en halvering jämfört med Q1 2008. Nu har man ju sålt motsvarande 3200 boe/d så minskningen i den kvarvarande rörelsen blev 1793 boe/d. BP har stäng ner en del lågproducerande brunnar som tappat trycket och p.g.a det mycket låga oljeprset under Q1 2009 som var 43,08 Usd/fat WTI. ...

82 % kvar av Lettlands ekonomi!

Börsuppgången till trots kommer man inte ifrån det faktum att Baltikum är i kris! Lettlands ekonomi sjönk 18 % jan-mars (YoY) vilket är en sanslöst stor siffra (vi gnäller om -4 %)! Rapport talade igår om att dagis tvingas stänga och Lettlandsbloggen på va.se berättade förra veckan att statsradion inte ens har pengar till toapapper. De tvingas använda en fond för behövande för dylika inköp! “Nöden har ingen lag”. Devalveringen kan inte vara långt borta och om hälften av befolkningen allvarligt funderar på att emigrera så är det inte bara illa - det är kris! ...

Snacka upp kursen!

Det ar nu exakt tre manader sedan regimen Obama satta in en valdsam PR-kampanj for amerikansk ekonomi. 1) Presidenten uppmanade amerikanarna att borja kopa aktier igen 2) FED-ordforanden gick ut med med meddelanden att han trodde recession skulle vara bort i slutet av aret. 3) Kongressen rostade igenom ett krispaket av gigantiska dimmensioner. 4) Amerikanska finansdepartementet betalade vad jag forstar alla derivat som den amerikanska forsakringsfirman AIG stallt ut och dessutom utfardat forsakringar pa. ...

Säljråd

Min favorit på börssnack “Grasp” har hittat några säljkandidater. Det är bara att hålla med: “Malka Oil*. Sälj utav bara h e… Går ej att inom överskådlig tid avgöra om bolagets egendom är en skjutövningsbana för bolagets ledning, eller bara ett stödköpsträsk för densamma…..Ta eran Mats ur skolan… Karo Bio. Sälj ! Om inte annat för era barnbarns skull. Risken finns att Guinnes Rekordbok måste kontaktas. Den numera famösa “Karo Långbänken” börjar bli rikskänd ända in i stugorna. ...

OMXS30 12 maj

Lägger in en dagsgraf på OMX (tisdagens stapel ej med) med några korta kommentarer. Botten från juli -08 har nu testats underifrån vilket är ett tufft område att ta sig förbi. Senaste toppen har skett under en rätt rejäl divergens, se liknande tillfällen maj och oktober -08. Nu har det i och för sig funnits ett flertal divergenser i kortare tidsperspektiv som bara gett små dippar innan det köpts upp igen, vi får se om det finns något krut kvar att ta av. Index är fortsatt många procent över MA200 och då medelvärdet fortfarande pekar nedåt är det vanliga att det sker en avstämning. Jag ser fortsatt blått område som en köpzon och det är först om index kommer in i röd zon som det börjar osa bränt. ...

Fooled by the Fed?

I princip alla världens investerare har letat ljusglimtar på den amerikanska bostadsmarknaden och bland de amerikanska bankerna. Istället borde de ha räknat ordentligt på “Fed” och deras åtgärder! De senaste månadernas uppgång är svårt att förklara från ett fundamentalt perspektiv. Vi har egentligen inte fått några konkreta positiva signaler att ekonomin blir bättre, vilket naturligtvis pessimisterna inte är sena att påpeka. Optimisterna är inte många och de har inte mycket att hänga upp sina teser på men de verkar ha rätt eftersom börsen har stigit ca 40 % sedan början på mars. Det känns dock som om alla har blivit lurade - av Fed! ...

Information om SEB:s derivat

Hej Argus! Jag ar tacksam for dina informationer som far mig att reflektera. Avsikten med denna blogg ar for mig att fa reda pa vad som hander pa SEB nu Jag tycker att analytiker i radio, press och TV sviker totalt. att gora en insats som samhallsmedborgare. Det ar vara skattepengar som flyter bort for att radda svenska banker. Jag vill uppmarksamma det har. Pa sidan 19 i kvartalsrapporten 2009:1 star att de aktuella vardepapperna som ar omgjorda till lan galler obligationer inklusive derivat. Det star i en asterisk-not. Annika Falkengren skriver i sin presentation pa sidan 5 2009:1 att I enlighet med andringar for IAS 39 och IFRS 7, som godkandes av EU i oktober 2008, har SEB beslutat omklassificera 52 miljarder av sina rantebarande vardepapper till lan fran och med den 1 januari 2009. SEB har for avsikt och formaga att behalla dessa vardepapper for overskadlig tid eller till forfall. Saledes avspeglar klassificeringen av lanen nu battre avsikten med dessa innehav samtidigt som Banken underviker kortsiktig marknasvolalitet avseende intakter och eget kapital. Min bloggkommentar: Vi kan alltsa vinka adjo till de har aktuella 52 miljarderna och plus de ovriga i kvartal (2008:4). Vi kommer aldrig att se dem mer. De ar inte borta utan gomda bland den storsta posten i SEB:s balansrakning Utlaning till allmanheten. Fullstandigt borta fran offentligheten. Argus anser det har som nagot helt normalt. Sanningen ar att nagot liknande aldrig tidigare gjorts i svensk bankhistoria. Las Finansinspektionens uttalande 5 maj 2009. Det ar darfor Finansinspektionen gatt ut med direktiv att derivat (just det) inte far behallas intakta i bockerna om marknadsvardet har minskat betydligt eller forsvunnit helt. Vad jag kan se sager Finansinspektionen ingenting om att gora om det har till lan. (Vem ar lantagaren). Vet derivatutstallaren om att han har ett lan i SEB). Ett derivat ar ju till sin karaktar sadant att det blir vardelost vid forfall. ...

Swedbank mot strömmen!

Swedbank går starkt emot strömmen sent på eftermiddagen igår. Trotts vinsthemtagningar så visar Swedbank styrka. A Aktien rusade upp från 58,3 till 61,75kr efter att ha legat runt 58-59kr heladagen. Samma sak med pref aktien som gick från strax under 58kr till 60,5kr. Orsaken till detta är ennu utanför min kännedom om någon har en aning om vaför de steg så får ni gärna förmedla det till mig. Kommer de dåliga bank nyheterna i USA att dra ner tempot eller kommer aktien fortsätta gå som tåget idag med? Invänta och se vad som händer jag tror på en svag svagbörsdag idag med små förändringar och slutet av veckan så kommer vår blommorna slåut helt och vi får se deras härligheter igen med en stark uppgång. ...