Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Björn Borgrapport

Rapporten för mitt gamla favoritbolag Björn Borg var något bättre än vad jag väntat i nuvarande klädkonjunktur och det kan väl då delvis förklaras av valutaeffekter. Man kan notera att “Övriga marknader” ökar från 6 % till 15 % vilket är positivt. Tycker att ledningen är på rätt spår med nya visionen “to become the champion of fashion underwear”. Det här med att satsningen på dyra kostymer som ser ut som alla andras var ingen höjdare och det är bra att den stoppats. Positivt med skornas utveckling speciellt i Holland. ...

Funcom Q1...

Funcom släppte sin Q1 rapport i morse och de visade plus resultat och låg väl ungefär på en nivå som jag hade väntat mig. Nu när avskrivningarna var gjorda förra kvartalet så ser ju även resultatet bättre ut. Läs mer här: http://www.netfonds.se/quotes/release.php?id=20090515.OBI.13 En annan positiv aspekt är även att bolaget upprepar att de inte kommer att behöva några pengar från marknaden för att utveckla klart de projekt de nu har och då tänker jag självklart mest på The Secret World. En annan positiv indikation är att även om X-fire siffrorna åter visat på tillbakagång i spelarsiffrorna i Age of Conan så verkar ändå den positiva trenden hålla i sig, vilket bara visar att X-fire kanske inte är den bästa mätaren för hur det går för just AoC (detta har jag diskuterat även tidigare). ...

Biotech rek. 6 månader senare

I en blogg den 14 November 2008 rekommenderade jag en Biotech coctail bestående av fyra aktier : Biogaia, BioInvent, Diamyd Medical och Karo Bio. Idag 6 månader senare har den portföljen stigt med ca 65%. OMX har under samma tid stigit ca 20%. Klart godkänt alltså. Det är dock långtifrån läge att ta hem vinsten redan nu - samtliga aktier står fortsatt inför spänannde månader framöver där man kan förvänta sig positiva nyheter. De enskilda aktierna har utvecklats på följande sätt under senast 6 månaders perioden ...

Ramirent gjorde vinst!

Det bästa med Ramirents rapport var att de gjorde vinst, vilket få hade räknat med. Å andra sidan sjönk vinsten 96 % till 0,9 Meuro. Omsättningen sjönk med 25 % till 122,2 Meuro. Ledningen säger att efterfrågan har minskat kraftigt i Baltikum, Ukraina och Ryssland. Sverige och Finland minskade aningen mindre, medan Polen faktiskt ökade! Som om inte det vore nog varnar ledningen också för att valutakursförsvagningar kommer att pressa resultatet ytterligare under året. Självklart har bolaget dragit i bromsen. Ifjol investerades 93 Meuro Q1 medan årets siffra stannar på 2,5 Meuro! Den som ansvarade för det inköpet får nog ingen semester i år… Positivt är också att skuldsättningen minskade en aning, men gearingen är fortfarande 99 % vilket får anses lite högt. Ramirent är givetvis mycket oroade för framtiden och ger ingen som helst prognos för 2009. ...

Investor B - 114 kr - Är det dags att köpa?

Är det dags att öka i Investor eller kan investmentbolaget sjunka till 100 kronor? Investor B 114 kr Värdet på Investor fastställs genom fundamental analys. Det är vanligen substansvärdet som man håller koll på, och eventuell rabatt på detta. Vi fösta kvartalets utgång var substansvärdet 144 kronor per aktie. Med nuvarande kurs på 114 så är rabatten ca 26 procent. Vanligen ligger den på 20 procent. Enkelt uttryckt så är Investor billigare nu, än för några dagar sedan. Substansen i aktien är en viss garant för att kursen inte kommer att sjunka ohejdat, såtillvida inte marknaden blir orolig. ...

Beartime over for me!

Hej Igen! Köpte in mig på lite Xact bear för en veckas sedan. Dessa sålde jag idag efter en uppgång på 11 %, satte min säljgräns på 10 % när jag gick in för en veckas sedan. Idag började jag dock få funderingar kring att det kan funnits mer att hämta här och att jag kanske gick ut lite tidigt. Men samtidigt så är det när dessa giriga tankar dyker upp det gäller att kunna hålla fast vid sin plan och inte börja spela för mycket. Det kostar ofta mer än vad det smakar. ...

Just hemkommen...

från att ha jobbat “extra” och faktiskt varit helt utan börsnyheter i dag, vilket iofs har varit ganska skönt, dock så blir man alltid lika nyfiken av att läsa både här och på de olika forumen hur snacket har gått. Dagens höjdpunkt måste jag ändå säga är den breda KARO baissen som nu verkar ha kommit igång på fullt allvar. Anar att dessa nu har fått blodvittring då avtalet för Eprtirome verkar dröja ett tag till. Det kanske mest intressanta är dagens KARO-tråd på diBS (di Börs Snack), där en skribent på fullaste allvar menar att en anställd hos KARO har läckt ut information om att det inte blir något avtl för KARO… Ganska läskigt tycker jag att man väljer att skriva något sådant, vare sig det är sant eller inte. Frågan är hur lagligt sådant agerande är? ...

Oljelagren i USA

Statistik visade på minskade lager vilket var tvärt emot vad marknaden väntat sig vilket även framkallade reaktion uppåt. Men uppgången blev kortvarig och strax därefter sjönk priset tillbaka mot oförändrat. Vid 18.00 låg priset på WTI-olja med leverans i juni på 58:81 dollar per fat, motsvarande en nedgång med 0:04 dollar. Samtidigt hade Brentoljan handlats upp 0:05 dollar till 57:99 dollar per fat. Enligt statistik från det amerikanska energidepartementet sjönk de amerikanska lagren av råolja sjönk med 4,6 miljoner fat under förra veckan. Enligt Bloomberg News väntades en ökning med 1,0 miljoner fat av råoljelagren. ...

Starka säljsignaler i USA och i Sverige.

Idag fick vi starka säljsignaler i USA. Dow Jones bröt igenom sin positiva trend som den haft sedan botten i början av mars. http://www.chat4fun.se/pics/djia090513.jpg S&P500 bröt även detta index sin index sedan början av mars. Stöd finns vid 875 men bör inte kunna ge stöd någon längre tid. http://www.chat4fun.se/pics/sp500090513.jpg För Nasdaq’s del var det mycket viktigt att stödet i den uppåtgående trenden höll då det finns ont om nämnvärda stöd på vägen ner igen. ...

Svenska optioner - nu blir det fel

Det har meddelandet laser jag pa Avanza: NASDAQ OMX Derivatives Markets kommer, från och med den 15 juni 2009, att ändra det referenspris som används vid standardlösen av aktieoptioner. Den tidigare använda metoden Volymvägd Genomsnittskurs (VWAP) ersätts av den underliggande aktiens officiella stängningskurs (Last Paid). Om optionens realvärde, beräknat med Last Paid, överstiger 1 % av lösenpriset vid lösentillfället kommer optionen att lösas, förutsatt att innehavaren inte avsagt sig standardlösen. ...