Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

tidningar från utlandet

vet inte hur det är med er andra, men själv läser jag dagligen även utrikes media på vebben för att inte bli alltför förd bakom ljuset av den svenska vänstervridna journalist-kåren (undersökningar har gjorts och publicerats där svenska yrkesverksamma journalister tillfrågats om sina politiska åskådningar) i dagens new york times finns en artikel som handlar om att amerikanska finansiellla institutioner nu vill återbetala de pengar de mottagit av amerikanska myndigheter i samband med “finans-krisen” ...

2017-05-30 12:17 · o

Dagens snackis: Avgrunden närmar sig för Morphic

Då var det dags för den andra i serien Dagens snackis. I dag behandlas miljöteknikbolaget Morphic eller bluffbloaget Morphic om man så vill. Igår behandlade bloggen lite kort den avbrutna stämman i Malka Oil och idag byter jag perspektiv till ett inför-stämman-referat i Morphic. Om jag inte minns fel hålls stämman i Morphic den 27 maj vilket är nästa vecka. De senaste 2 veckorna har det varit, i likhet med Malka, fullt kaos i bolaget och framförallt inom ledningen. ...

Var det så här enkelt?

I oktober var jag ärligt förvånad hur alla människors förtroende för samhället försvann över en natt. Visserligen berodde det på finanskris och de brukar vara jobbiga, men att vi skulle helt tappa självförtroendet så snabbt hade jag aldrig trott! Nu verkar det som om självförtroendet har återvänt - med besked! Räntorna har kommit ned och bostadslånen ökar igen. Folk vågar låna igen - direkt! Företagen talar om stabilisering och bankerna antyder att de vill betala tillbaka de statliga stödpengarna! Behövdes de verkligen från början? Onekligen har något blivit bättre och det är inte bara självförtroendet. Var det faktiskt så enkelt att vi egentligen blev rädda för att tappa våra lånemöjligheter och nu när centralbankerna har räddat oss så kan vi andas ut igen? Moral hazard ska vi tydligen inte tänka på just nu… ...

The war must go on...

eller ska vi säga att the show must end a.s.a.p Gårdagens stämma i Malka oil skulle räta ut alla frågetecken som ville ha svar, trodde vi väl alla till mans, men icke sa nicke. Tillfällig vapenvila har anbefallits av styrelsen och stämman är uppskjuten till den 15/6-09. Ovtjarkan Michail Malyarenkos (MM) dolda agenda har hela tiden varit att försöka ta över hela eller delar av Malka oils licenser i Zapando-Luginetskoye, Lower Luginet, Schinginskoye, samt vidare en stor mängd av ännu oborrade oljestrukturer inom Malkas licensområde. MM är ekonomiskt pressad och kunde därför inte delta i emissionen och är såldes numera ingen storägare i bolaget utan äger numera blygsamma 13,7 miljoner aktier eller c:a 1,6 miljoner i värde med kursen 0,12 kr. ...

Morphic en vindflöjel och Malka oil i underjorden?

Läste precis om att Malka skjutit upp sin årsstämma eftersom det inte gick att få stämmohandlingarna underskrivna och att förslag till ny styrelse inte fanns. Förutom ordkriget finns det militanta inslag i den ryska oljesåpan. Alldeles nyss kom också ett pressmeddelande från Morphic. Ett ”klarläggande” som förmörkar inför deras årsstämma den 27 maj. De polisanmälda grundarna och styrelseledamöterna Peter Enå och Kurt Dahlberg har nu lämnat in en stämning mot Morphic till Värmlands tingsrätt. Tydligen grundad på att de anser att styrelsebeslutet om emission av aktier inte fattats på ett korrekt sätt. ...

Svenska valutagruppen lurade många

En god vän till mig har förlorat stora belopp, i konkursen som Svenska valutagruppen gjorde i mars 2009. Han är förtvivlad. Minsta insats var 100.000 kr. http://www.dagensledare.se/?cat=76 Nu finns inte en krona kvar. Kontoret i centrala Stockholm stängt, och alla hyr datorer beslagtagna. Min vän förebrår sig och undrar om han kunde ha förutsett att pengarna gick rakt in på en bedragares konto. Dessvärre har Aktiespararna lyft fram Svenska Valutagruppen, och bidragit till att göra dem kända. Både genom en artikel i Aktiespararen (november 2007) och genom att tillåta annonsering. Företrädare för Svenska valutagruppen har dessutom fått redogöra för affärsidén i flera centrala aktiesparar-sammanhang. ...

Malka Oil. När börshandel övergår i Pulp Fiction. På småspararnas bekostnad.

Stämman i Malka idag avbryts, och skjuts upp till den 15 e Juni, då det inte fanns en årsredovisning att behandla på grund av styrelsebråket om fjolårets räkenskaper. Det finns ett uttryck inom aktiehandel; “att olika åsikter gör en marknad”. Till syvende o sist handlar det rent praktiskt om, vem som skall tömma sin plånboks innehåll, i den andres pga i värsta fall rena vansinnes/avgrunds-investeringarna. Det är inte snällt, men dessvärre a fact of life… ...

2017-05-30 12:17 · gap2

Dagens snackis: Kriget inom Malka fortsätter

Den första bloggen i serien Dagens snackis är nu satt på pränt. Striderna inom Malka Oil fortsätter, dagens nyhet är att bolagets årsstämma ställts in. Årsstämman har flyttats fram till den 15 juni med en förhoppning om att stridigheterna skall vara lösta tills dess. De två stridande sidorna inom bolaget begär i storleksordningen 10 miljoner dollar av varandra som ersättning för det som varit. På grund av dessa meningsskiljaktigheter kunde ingen årsredovisning undertecknas inför dagens planerade stämma, dessutom har inget förslag på ny styrelse tagit fram. ...

finn fem fel

kommer någon ihåg hur kul det var när man var liten och kunde hitta de fem felen fortare än päronen? hur duktig man kände sig. nuförtiden förstår man ju att föräldrarna var bussiga och inte tävlade “på riktigt” jag har nu iallafall tyckt mig upptäcka en av marknaden felprisad aktie(balder) vad är det jag missar? vad är det marknadens aktörer ser men inte jag? riksbankens styrränta är den lägsta i riksbankens historia, och de har flaggat för att kanske tom sänka till 0,25 enligt en intervjuv med lars nygren som dessutom sa att 0-ränta däremot inte fungerar så 0-ränta var uteslutet. ...

2017-05-30 12:17 · o

AarhusKarlshamn Köprekommendation innan rapport

Finns flera anledningar till att AarhusKarlshamn kommer påvisa bättre resultat och indikationer på framtiden. Pengar från försäkringar från branden, Lyckade jointventures med konkurrenter, framgångar med specialfetter inom kakaobranschen samt mjölkersättningar. Se följande länk http://bors.affarsvarlden.se/afvbors.sv/site/stock/stock_detail.page?magic=(cc%20(detail%20(tab%20news))%20(tsid%20170651)%20(article%20(id%20urn:newsml:six.se:20090312:SIXN_2045940902:1)))