Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Färdigvägt i Björn Borg nu gick d upp!

Äntligen var det starkare på köpsidan och björn borg fick sig ett skutt i rätt riktning igen. Tror att SEB hjälpte till idag när dom köpte tillbaka 5.7 % av kapitalet i BB. Nu är det bara att följa aktien vidare och förhoppningsvis har många som jag en långsiktig och positiv syn på aktien. Tycker att årets kollektion är stark med stilrena kläder och tror även att bb kommer att sakta men säker erövra nya marknader. ...

Har Epicept mer att ge?

Det har varit en bra vecka för oss Epiceptägare vilket för många är en lättnad efter en vår i sidled. Detta papper är på väg att bli en kåt kanin på kokain om följande triggers slår in i närtid (3 månader). 1. Avtalet för Ceplenes försäljning i Europa. Snacka om lättnadsrally när detta landar och risken försvinner samt obslistan. 2. Avtalet för NP-1, mångmiljardmarknad i dollar vilket borde dubblera kursen i ett slag. Om det landar efter Cepleneavtalet så ser vi snabbt 30 kr. eller mer. ...

Karo Bio är mitt uppe i en katt och råtta-lek

Jag tycker att Karo Bios VD Per Olof Wallström gjorde ett godkänt framträdande under Avanzas och Redeyes börsdagar som gick av stapeln på torsdagen. Ska man klaga på något med dagens framträdande så är det möjligen att Per Olof Wallström ska sluta prata om att ”hoppas” och istället tala om ”planen” för eprotirome. Å andra sidan är det ingen lätt uppgift att svara på alla frågor kring ett avtal för bolagets huvudprojekt, kolesterolsänkaren eprotirome. Bolaget har fört diskussioner med potentiella partners sedan fjärde kvartalet 2008, då bolaget rapporterade positiva data från den sista fas II studien. Resultaten från denna studie talar starkt för ett avtal och lägger man där till bolagets börsvärde, ligger det nära till hands att tro att en eventuell partner väljer att lägga ett bud på hela bolaget. ...

Elux över100?

Elux är ett spännande hemelektronik företag som jag tror har stor potential. För typ en kvart sedan kom det orderingång på varaktiga varor som var mycket bra. Nu behöver vi bara en uppgång på börsen för att Elux skall bryta 100 kr tror jag. USA gå förhoppningsvis uppåt med bra fart idag och sedan kommer Stockholm att följa efter. Såg att även David Myszlinski rekade köp här på redeye. Tyvärr har jag inte tänkte mig att betala 19 kr för att läsa den analysen. ...

Karo. Ca 100 bloggar/analyser har blåst upp kursballongen sista året. Vad händer nu/framåt?

Det är intressant att se på korrelationen mellan Karos kurs och bloggandet om Karo på Redeye. Enbart de 2-3-(4) mest aktiva, har mellan sig lyckats pumpa ut bortåt 100 bloggar och analyser om Karo. På ca 1 år….. I mitten av 2007, så fick Karo kursen ett rejält sammanbrott, och föll från 18 kr, till 4 kr ( bortåt 80 proc ner), lagom till Jultomten. Trots ett överlag starkt börsår.Inte många Karobloggar/analyser under denna period, sett till vad som komma skulle. Tidig vårkant 08, började kursen bottna ur färdigt, på dryga 4 kr, och nu går startskottet för en MASSIV utpumpning av alster enl första stycket, fram till nutid. Sammantaget blåstes Karos kursballong upp med över 200 proc till starten 09, trots att 08 var ett episkt kasst börsår överlag. Sedan har dock kursen åter säckat neråt, för att bryta ner med som mest 12,4 proc bara idag, i en klassisk Karo urblåsning. Vad hände idag ? ...

2017-05-30 12:18 · gap2

Trelleborg mot 32-34.

Trelleborg köpte jag för några dagar sedan. Köp kursen är 24,80. Nyemissionen har varit nu. Företaget har därmed fått sina pengar som dem behöver för att utvecklas. Jag vet att det är lågkonjunktur och oroligheter. Men det känns samtidigt att börsen har en positiv trend. Den kan gå ner kanske 3-4 procent men samtidigt gå upp 7-8 procent. Trelleborg är nu billig och kommer att gå upp kraftigt snart. Jag tror på 32-34 i juni om det inte händer något som är likt en kraschscenario. GM hit och GM dit räknar jag dock inte med för det verkar som att för eller senare går bolaget i KK. Tror inte att det kommer att bli något USA spöke likt baltikum spöke. ...

EpiCept rycker i startblocken

Idag pressmeddelade EpiCept att de kommer att presentera nya djupgående datan för Crinobulin (EPC 2407) vid onkologikonferensen ASCO i Orlando, Florida som pågår mellan 29 maj och 2 juni. Presentationen kommer att bli intressant, särskilt eftersom Crinobulin tidigare lyfts fram som en substans med högre effektivitet och bättre säkerhet än andra VDAn som befinner sig i klinik. I pressmeddelandet avslöjar bl a ledningen att Crinobulin uppnått uppmuntrande resultat inom levercancer och läser vi abstraktet till ASCO-presentationen framkommer att samtliga (2) patienter i studien med diagnosen levercancer uppnått “notable stable disease and clear clinical benefit”. Dessa datan måste således ses som mycket lovande, särskilt eftersom Crinobulin studerats som monoterapi och då kombinerade fas Ib-studier nu väntar tillsammans med andra kemoterapier blir således fortsättningsstudierna mycket spännande. Levercancer är också en mycket dyster diagnos då endast 10-20 procent av patienterna blir botade via operation medans de övriga vanligtvis dör efter 3-6 månader. ...

Liveblogg: Börsdagarna (dag 1)

Öresund 16:11 Talar om hur jobbig börsutvecklingen har varit och menar att vi inte sett slutet på problemen och riskerna. Bygger vi upp nästa lånebubbla? Nej, bankerna lånar inte ut som de gjorde förrut och har dessutom bättre marginaler. Innehav: Sämsta utveckling: HQ bank Öresund har inte gift sig med HQ och Avanza, men bolaget ser ”fantastiska förutsättningar för bolagen att växa” Fastighetsbolag: Fabege, Klövern; Tror på Wihlborgs fortfarande, men Fabege och Klövern är mer attraktivt värderade. Jobbar mycket med derivatpositioner, har blivit en av d större ägarna i Haldex och Munters under början av detta år. ...

Finnair ska spara mer?

Enligt medieuppgifter igår ska Finnair lansera ett stort besparingsprogram på fredag. 1200 personer riskerar få gå vilket motsvarar ca 13 % av personalen. Flygindustrin brukar få ett uppsving när ekonomin vänder, men detta tyder på att den uppgången låter vänta på sig. Givetvis vet man inte var dessa uppsägningar kommer? Det kan förstås vara så att Asien-linjerna hålls någorlunda intakta medan personalnedragningar kommer på kortare rutter? Allt är förstås bara spekulationer i dagsläget, men personalminskningar tyder inte på bättre tider… ...

Guld Invest och turerna kring deras årsredovsning

Jag var på Guld Invests presentation på Aktietorget 11 maj. Efter att ha funderat några dagar beslöt jag mig för att försöka analysera företaget för att se om aktien är köpvärd eller inte. Jag såg att årsstämman hade varit 6 april och årsredovisningar behandlas på årsstämman så jag började leta efter årsredovisningen, men misslyckades med att hitta den. Därför mailade jag sent på kvällen fredagen 15 maj till både bolaget och Aktietorget där jag efterlyste årsredovisningen. ...