Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Karo Bio - jag kliver av tåget

Jag vet att det skrivs mycket om Karo just nu, jag beklagar om jag bidrar med till att späda ut floden. Jag tänkte bara delge mina tankar utifall att någon är intresserad. Låt mig börja med att etablera lite basfakta: - Jag har ägt Karo Bio-aktier i olika stora poster under våren. - Jag har tjänat pengar på min placering och är nöjd med avkastningen. - Jag hävdar inte att jag har någon som helst expertis inom biotech. ...

När argumenten sinar plockas etiken fram

När köpargumenten ältats in i döden och nya triggers saknas och man känner att Titanic närmar sig så plockas de okonventionella beslutsunderlagen fram, etiken. Jag köper aktien och kommer ha tålamod för att bolagets produkter/teknik kommer rädda liv. Sen när har kapitalismens kärna börjat jaga perifera okonventionella metoder och blivit etister? Jag ser det enbart som en typ av ögonbindel och öronpropp för att förvanska en ganska klar verklighet. När man står med lutat över stupet och ser det dånande vattnet så är hoppet det sista som överger investeraren. Då åker etiken fram som gubben i lådan. Gonatt säger och godag Yxskaft. ...

Konjunkturtåget tvekar i verklighet och dröm

Förra helgen pajade min dator. När abstinensproblemen började släppa gick min TV in i väggen. Nu är båda ord och bildfabrikerna tillbaka. Jag saknade datorn mest kanske beror det på den är underhållning, valfri kunskapsgivare och instrument för skapande. TV ger bara information och underhållning och ibland passiv kunskapsmottagning. Konjunkturtåget kan nu dra igång med en fortsättning på förra bloggen ”Konjunkturtågets W-kris i verklighet och dröm”. ”World Economies Plummet” var en av rubrikerna i TheWall Street Journal (WSJ) 2009-05-21. Störtdykning i bruttonationalprodukterna (BNP) i Mexiko, Japan och Tyskland. Mexiko har dessutom problem med ytterligare stora ekonomiska förluster som en följd av svininfluensan. USA:s BNP föll det första kvartalet 6,l % och det beräknas bli 9 % andra kvartalet. EU:s genomsnittliga fall för första kvartalet låg på 4,6 % jämfört med föregående års siffra. I Sverige publicerades BNP-siffrorna 2009-05-28 och kommenterades både av finansministern och statsministern i nyhetsmorgon lördag 2009-05-30. Det var ett väntat rekordras på 6,5 %. ...

Börsen i juni

OMX-index grejade en uppgång på 1,7% i maj och har nu stigit 4 månader på raken. Maj var annars mest en konsolidering efter tjurrusningen i april då index steg 17%. Nu går vi in i juni som de senaste 25 åren slutat plus i 56% av åren (14 av 25), men snittet visar en nedgång på -0,1%. Juni är alltså en av de svagare månaderna på året och uppvisar ett rätt tydligt mönster med minusresultat då börsen befinner sig i en större nedtrend. I år är läget inte alls lika tydligt som förra året, då vi fick den största nedgången någonsin för månaden (-14,7%), då det nu mycket väl kan vara ett större trendskifte på gång. ...

Karo Bio - Ett stort svart hål - direktörernas lek med spararnas pengar

Tänkte lägga fram lite strö-info om Karo Bio. Vill klargöra att risken är skyhög i detta pengaslukande bolag, en lekstuga för direktörer med dyr hobby. Har gått igenom lite historik och kan konstatera följande: Nedan visas NE de senaste 10 åren (år och mkr). Uppgår till hissnande 1,3 mdr SEK. 1285 mkr, 1 285 000 000 kr. Rätt feta pengar. Börsvärdet idag är drygt 1 mdr SEK. Det är en dyr, för att inte säga, sinnesjukt dyr hobby som detta bolag sysslar med. Det vill till att det blir ruskigt bra betalt framöver för att bolaget skall kunna leverera tillbaka delar av de pengar som stackars aktieägarna har fått skjuta till. ...

KaroBio

Det har bloggats mycket om KaroBio senaste året och många analyser har också skrivits. För många anser vissa. Jag håller inte med. Ur en aspekt har det förmodligen skrivits för få. Men viktigare än kvantiteten är kvaliteten. Om vi börjar med att titta på de ca 100 analyser/bloggar som skrivits senaste året enligt den “kritiska trion” som nu formerats så skulle jag gissa att signaturerna Krax och Springman är författare till en hel del av dessa. De skriver väldigt initierat och kunnigt och framförallt presenterar de fakta och argument som stöder deras teser i bloggarna/analyserna. Det öppnar upp för andra som har annan information att utmana deras slutsatser. Bloggar av denna kaliber (sorry det finns säkert fler som skrivit utmärkta bloggar om Karo men jag valde bara att nämna dessa två ) tycker jag inte man kan få för mycket av. Det skulle iså fall vara om de inte kommer med ny information utan bara tjatar om samma saker -men jag tycker inte så är fallet med dessa två bloggare. ...

Om den pågående debatten på redeye

Det har utbrutit något som kan liknas vid ett debattkrig mellan några signaturer om förhoppningsbolag såsom Karo Bio och Epicept där vi ser bloggar med kommentarer som liknar en “verbal” boxningsmatch fram och tillbaka. Belackarna hävdar att de vill rädda småspararna från nybörjarmisstag medan de så kallade haussarna pekar på att belackarna bör lägga fram argument som bottnar i konkreta skäl till att vi ska sälja av vårt innehav i ovan nämnda bolag. ...

Varför handlar alla bloggar om köptips?

Jag är ny här. Kul att få bidra med lite balans även på Redeye. Följer debatten flitigt angående Karo Bio, Epicept mfl bolag och debatten över lag på diverse forum. Jag är i naturen skeptisk till förhoppningsbolag och bolag som drivs med oseriösa, eller mindre framgångsrika personer. Därav kommer jag att ha en mycket kritisk inställning till vad som skrivs om diverse skräpbolag som Malka, Redbet, Karo Bio, Epicep, Countermine mfl. ...

Topotarget levererar positiva data.

Topotarget redovisar positiva data vid ASCO konferensen. Bolaget skickar ut sin pressrelease efter börsens stängning under gårdagen, nästa Handelsdag blir på tisdag. Den studie som det gäller här är en av de tre studier som redovisas vid ASCO konferensen. Studien i fas I gäller Belinostat i oral singelterapi riktat mot patienter med solida tumörer och resultaten visar på att 64% av patienterna uppnår SD(stabiliserat sjukdomsförlopp), detta trots en median på tre tidigare behandlingscykler för patienterna, detta med god säkerhet i olika doser. ...

2017-05-30 12:18 · krax

Den pilkastande apan

Jag har alltid undrat hur det kan komma sig att någon på fullt allvar kan påstå att en pilkastande apa, klarar sig lika bra på börsen som en kunnig och påläst aktieanalytiker. Påståendet är ett hån, mot all form av fundamental analys. Slumpartat aktieval skulle vara lika lönsamt som att försöka agera utifrån en ratiionell utgångspunkt. Aktieanalys skulle enligt terorin inte löna, sig eftersom att vi inte i förväg kan veta vad som kommer att inträffa. ...