Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Topotarget rapporterar tre positiva studier.

Bolaget har nu presenterat positiva data för tre separata studier för belinostat vid ASCO konferensen, pressmeddelandena har kommit under helgen och den danska börsen öppnar som vanligt igen efter långhelgen i morgon. Den första studien i fas I gäller Belinostat i oral singelterapi riktat mot patienter med solida tumörer och resultaten visar på att 64% av patienterna uppnår SD(stabiliserat sjukdomsförlopp), detta trots en median på tre tidigare behandlingscykler för patienterna, detta med god säkerhet i olika doser. Studien är mkt viktig eftersom en av belinostats unika konkurrensfördelar gäller med den flexibilitet som substansen kan admistreras. Belinostat kan ges både i tablettform, intravenöst samt kontinuerligt IV vilket gör att man kan optimera användningen och effekten. Resultaten ger stöd för den mkt viktiga pågående studien för CUP indikationen där belinostat ges IV de tre första dagarna och sedan följ upp med tablettform påföljande 2 dgr i femdagarscykler var tredje v. Cup( okänd primärtumör) är en mkt stor indikation som ca 3% av alla cancerpatienter diagnosticeras för. ...

2017-05-30 12:18 · krax

Oriola tvingas sänka priset?

Oriola har stött på oväntat motstånd i Ryssland, en del som står för ca 1/3-del av försäljningen och ca hälften av vinsten! Den svaga rubeln har nämligen gjort mediciner dyrare och då har ryska staten kommit med ett “briljant” lagförslag som ska tvinga apoteken att sänka sina priser med 10%. Det finns en hel del man kunde säga om detta lagförslag från ett ekonomiskt perspektiv, men om jag håller mig kvar vid Oriola så är det naturligtvis negativt för dem. De har ännu inte själva kommenterat detta och vad jag förstår gäller förslaget endast en del av medicinerna. Kursen har tappat rejält sen dessa nyheter briserade och det måste anses mycket i detta tråkbolag. Helt klart negativt. Frågan är bara hur negativt? ...

Artilleribeskjutningen fortsätter i Malka, från bakhåll.

Malka är ytterligare ett bolag där jag vill varna kamikaze piloter (aktieägare) då det bokstavligen serveras kanonmat, dagligen. Nedan dementerar Malka de uppgifter som framkom i dagens utgåva av veckans affärer med Michail Maljarenko där han avslöjar att nya ekonomiska krav på mer än 150 miljoner kronor kommer att riktas mot Malka Oil. (se dementi inom citationstecken samt fullstädiga länkar nedan. Frågan är om Malka inte borde börsstoppas tills AK4 har lagts undan. Svårt att bedriva en seriös business och ha en fungerande aktiehandel när fullt krig råder. En stilla undran från mig. ...

Redbet - Bubblan spricker.... tragikomik på mkt. hög nivå

Aktien tangerar idag den psykologiska nivån, 50 kr. Dags för avnotering av detta skurkbolag? Har varnat länge för detta bolag och jag antar att jag kommer att även i fortsättnignen få göra detta. Många mindre investerare har en förmåga att mer jaga sjunkbomber än flygplan till månen. Jag upprepar min säljrek som jag haft sedan länge (90-100 Kr) och gör mig beredd för nästa nivå runt 30 kr. Hausseriet har avtagit på diverse forum har avtagit i takt med att haussare vaknar ur törsrosasömnen (bokstavligt talat) ...

Öppnade kapitalförsäkring - dömd för brott.

Dömd för brott, vid öppnande av kapitalförsäkring. Köpte tillbaka de aktier han sålde. Aktiemiljonären hade bestämt sig för att flytta sina tillgångar till en kapitalförsäkring. Vid åtta tillfällen sålde han värden för totalt 1,5 miljoner kronor och köpte sedan in samma aktier i kapitalförsäkringen. Nu är han dömd för att ha sålt aktier åt sig själv! Åklagaren talade om ottillåten kurspåverkan, och skattebrott. En nyckelpunkt var huruvida han vilseledde marknaden, och om han endast gjort affärer som var skattemässigt motiverade. ...

Bytte Bank mot Bemanning.

Känns säkrare att ha ett bemanningsföretag som Proffice än att ha en Bank som Swedbank i dessa lägen. Banker kommer att sänkas nu när Lettland skall devalvera. Det är nog alla överrens om. Ingen kommer att vilja sitta med Svartepetter som i detta fall kommer att heta Swedbank. Det är lågkonjuktur men trots detta så kommer man nog att behöva hyra in lite folk från Bemanningsföretagen. Därför så tror jag att Proffice är ett bra bolag just nu. Den branschen känns bättre och tryggare. Aktien har visserligen stigit en hel del men både Affärsvärlden och Börsveckan har rekat köp för detta bolag.' ...

Maj var lysande

Efter ett bra race under februari till april där huvudinnehaven var Swedbank, SEB och West Siberian så skiftade jag om för Maj månad med en mer “defensiv” portfölj. In med Kappahl, Millicom, Sandvik samt ut med bankerna och kryddat med East Capital Explorer och Malka. Ett lyckokast där utvecklingen blev mycket bra. Sitter nu och arbetar för Juni men avvaktar kanske någon vecka eller några dagar innan jag gör en förändring. Ligger fortfarande med ca 45% i kontanter (Norska kronor och Euro). Malka är den aktie som jag överväger om den kommer att ligga still i ytterligare någon månad. Black Pear var min tanke igår men jag var för långsam. ...

2017-05-30 12:18 · mikan

Karo Bio på en skör tråd

Karo Bio verkar vara en aktie som många älskar eller hatar. Känslorna svallar när någon på “motståndarsidan” väljer att öppet ta ställning för eller emot. Här kommer ett inlägg som riskerar att ytterligare hälla bensin på brasan och jag skulle bli mycket förvånad om inte denna analys sågas jäms med fotknölarna av någon av Karo Bio-iterna här på Redeye.se. Baserat på teknisk analys ser aktien ut att hänga på en skör tråd, om nu tråden inte brast redan i torsdags. Kursen stängde då på 8,50 kronor, mer än 5 procent under det viktiga stödet vid 9 kronor som gällt sedan årsskiftet. Nedgången skedde under hög omsättning, vilket stärker ett negativt scenario. Aktien gjorde ett tappert försök att ta sig tillbaka över 9 kronor i fredags men orkade inte hålla sig kvar. ...

Nyheterna kring Oxigene

För alla trogna Oxigenare och blivande så kan jag meddela att Oxigene kommer hålla sitt föredrag kl 09,45:-11:50 på Asco. Föredraget äger rum i Florida och Florida ligger 6 timmar efter Sverige. Detta innebär kl 15:45-17:50 svensk tid. Det står även på Oxigenes hemsida att ett pressmeddelande kommer ut den 1:a Juni angående Asco. Och som dom flesta vet med Asco erfarensheter så är det förbud att skicka ut pressmeddelanden med forsningsresultat innan man presenterar dom på Asco. Ett stort krav på detta för att få ens presentera forskningsresultaten under mässan. ...

Inget nytt...forsätter att behålla.

Behåller portföljen då mitt långsiktiga trendsystem, System PP, forsätter att peka på behåll. Systemet lämpar sig för tyngre aktier & långsiktiga, stora som små investerare. Portföljen skapades 2/4 då systemet gav en köpsignal, värden från 2/4: OMX Stockholm PI 216,8, SKF 80,25:- H&M 333,50:- Nordea: 51,30:- Innan köpsignalen 2/4, gav systemet en säljsignal Oktober 2007. Hälsningar.

2017-05-30 12:18 · bei