Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Karo Bio - varför går aktien ner när den ska gå upp?

Kraftigt ner idag, igen. Roade mig med att läsa lite i senaste delårsrapporten och ser då kassaflödet är -41 mkr för årets första tre månader 09… Detta bolag slukar miljoner i sällan skådad takt. 200 mkr återstår enligt delårsrapporten i likvida medel. Detta räcker i ca 1 år. Om inget mycket drastiskt händer så luktar det NE redan innan 2009 års slut. de 406 mkr!!!! som man tog in 2007 kommer vara slut i början av 2010 och NE kommer komma som ett brev på posten eller julklapp om ni så vill runt jul och nyår 2009. En ny NE ska läggas till de 1285 000 000 kr (1,3 mdr sek) som bolaget redan har “tiggt” in från aktieägarna (kanonmaten) de senaste 9 åren… Klart som f-n att bolaget pressas. Man jobbar mot tiden. Vill slaktade investerare stoppa in ytterligare 400 mkr??? Detta blir tufft i dagens affärsklimat. Men VD måste ju ha betalt. 3 mkr om året behöver den mannen för att leva loppan. Räkna med att aktieägare och media kommer smörjas upp ordentligt av bolaget inför NE höst 09/tidigt 2010. ...

Nu kom det!

I ett och ett halvt ar har jag tjatat om de stora forluster som ligger och vantar i vara svenska banker. Antligen kom det pa tisdagen. Riksbanken bedömer att kreditförlusterna sammantaget kommer att uppgå till drygt 170 miljarder kronor för 2009 och 2010. Endast 40 procent ar fran Baltikum. Resten 60 procent ar alltsa derivat och foretagsforluster. Varfor har detta fornekats sa lange. Varfor ha Riksbanken tillatit att Swedbank gatt upp 93 procent pa tre manader och SEB 83 procent. ...

EpiCept - Tankar om dagens PM

Morgonens PM kom lite oväntat för undertecknad, men vilket trevligt PM! Här har vi väntat på avtalet för EU och därefter sett fram emot att se EpiCept sälja Ceplene själva i Nordamerika vid de ev. godkännandena där när vi plötsligt får ett PM som öppnar upp en marknad som jag själv sett ligga längre fram i tiden: Sydamerika, Japan, Kanada, Australien och Israel. Vi pratar här om totalt 572 miljoner människor, nästan dubbla invånarantalet mot USA där antalet nya AML-patienter årligen uppgår till ca 12.000 personer. Dagens PM öppnar alltså upp en marknad med ca 24.000 ytterligare patienter + de redan befintliga 16.400 årliga fallen här i EU (och de 47.000 som redan har AML) och Ceplene kommer att kunna börja säljas omedelbart då lagret i Storbritannien redan har medicinen på hyllorna. Med avtalet med brittiska Idis förstår jag plötsligt varför lagret ligger just där. Jag förstår också varför Jack sa att Ceplene kommer finnas tillgängligt under Q2 oavsett om har en partner eller inte. ...

Den enas död den andras bröd.

GM i rekonstruktion/konkurs enligt lagen chapter 11. Dock har GM tydligen sålt bra i Kina. Kina verkar vara den nya storstaten. GM skall nu flytta mera till Kina. Ford ökar produktionen nu när GM fallit. Vi snackar allså om GM:s död och Asien,Kinas och Fords bröd. Volvo kommer nog också må bra av detta. Svenska Saab förlorar och kan i värsta fall bli stämda på 1,1 miljard svenska kronor eftersom fodringsägarna menar att GM och Saab var 2 olika när rekonstruktionen gjordes. ...

Läge att köpa Redbet?

Redbet har tryckts ner väldigt hårt den senaste tiden, helt välförtjänt. Massa strul kring rapporterna osv. Förhoppningsvis har den nya VDn rensat klart och kan nu börja leverera. Redbet är i dagsläget värderat till under 100miljoner kronor på en aktiekurs på 48kr. Den egna kassan i Redbet är på 49miljoner kronor eller 23,73kr per aktie. I Q1 skriver VD “Sammantaget bedöms emellertid resultatet före avskrivningar och finansiella poster för innevarande år kunna bli lägre än 2008”. Det vill säga att det kan komma att bli lägre än 22,2miljoner. Dock har man iår en lägre skattesats och möjligheten att överraska positivt är något som ny VDs uppskattar. Kollar man då lite nogrannare på Q1an så ser man att resultatet inte var någon katastrof. Förra årets Q1 var säkert upppumpat med valutavinster men iår kan man troligtvis haft en liten valutaförlust i Q1an. Man gör ett resultat på 3,8miljoner, men då är resultatet belastat med 2.4miljoner i avgångvederlag och 1,2miljoner i investeringar. Dvs ett resultat utan dessa engångkostnader på 7,4miljoner. Om vi räknar med att man gör vinst på 5miljoner per kvartal eller 20miljoner på helåret skulle man alltså tjäna in sitt eget börsvärde på 5 år, dvs P/E-tal 5. Dock tycker jag inte man kan glömma den enorma kassa som Redbet har vilket gör att ett kassajusterat P/E-tal skulle bli ännu lägre. Det finns lite frågetecken om framtiden, men för den våghalsige kan det vara läge att gå in. ...

Börsen vecka 23

OMX och de flesta andra index har konsoliderat på sistone och någon större rekyl har inte blivit av. Under måndagen bröt OMX upp så upptrenden sedan mars är fortfarande ohotad. Trots det befinner sig index fortfarande kring 800-nivån som är svårforcerad och volymen imponerar inte alls så min syn är att konsolideringen/korrektionen kommer fortsätta ett tag till. Kanske får vi se en ny push upp mot 820, men sedan väntar en ny vända nedåt. OMX bröt sitt 200-dagars medelvärde redan i april och med tanke på att det troligtvis kan börja trenda uppåt under juli-augusti så finns det dock gott om uppsida kvar längre fram. Samtidigt är det ovanligt att det trendar upp så snabbt som det gjort sedan mars-botten så en flackare trend är att vänta. ...

Government Motors

Uncle Sam still needs the car. Då har dom amerikanska skattebealarna blivit största ägare i den nya fordonskoncernen Government Motors & Uncle Sam. GMUS är fött, och det finns en risk att det aldrig mer blir större än en G-Mus. The american way of live har blivit skakat i grunden och nu börjar den stora bilfabriksslakten på allvar. Tänk att det gamla General Motors fortfarande 2007 var världens största bilförsäljare och hade 50% av den nordamerikanska marknaden. Vad fort det kan gå när det väl bär utför… ...

Var ska detta sluta?

GM i konkurs var den väntade nyheten, medan “börserna rusar” det var den nyheten som tog mig på sängen! Det trodde jag faktiskt inte. Inköpschefsindexet var givetvis bättre än väntat och fortsatte sin stigande trend, liksom bygginvesteringarna som faktiskt var positiva! Det kommer verkligen tecken på att nedgången i världsekonomin är bruten - men fortfarande ska man minnas att det enbart är tecken. När vi ser minskad arbetslöshet och ökad omsättning i börsbolagen, då har vi konkreta tecken! ...

AK4 vs en kung och en hop med bönder - schack matt?

Schackpartiet mellan Malka och dessa ryska utmanare Michail Maljarenko fortsätter. Ryssens senaste drag var att sätta Malka i schack genom att kräva Malka på minst på den netta summan av 150 mkr eller kanske tom 225 mkr…Malkas motdrag var att dementera kraftigt i pressmeddelande under dagen. Draget fick inte riktigt den effekten man ville. Ängsliga aktieägare har svårt att lita på bolaget då historiken är allt annat än vacker, vilket fö är fullt förståeligt. Nästa drag i matchen blir troligen att det börjar skramlas med vapnen igen. Vid nästa attack så lär det inte räcka med en gammal rostig kalachnikov utan då åker väl tyngre artilleri fram… Vad svarar Gabrielsson med då? Jobba med draknästet på heltid? Nja, det troliga är att Malka får svara med en ny NE från hårt sargade bönder, ä.k. aktieägare. Frågan är om det inte slutar med matt nästa gång eller kan Gabrielsson ägna mer tid åt bolaget och försätta ryssen i patt? Ingen rök utan eld brukar det ju kallas och i Malkas fall är jag beredd att hålla med. Jag är rädd för att mycket obehagligt kommer framöver. Tror detta kan bli ett schackparti som varar i åratal och den slutliga vinnaren blir egentligen ingen. däremot kommer det finnas många förlorare. I schack liksom i aktier finns det alltid bönder (småsparare) som täcker upp för kungen (ledning och storägare) när det börjar blåsa kallt. När jag gjorde lumpen kallades denna frontlinje (småsparare) för kanonmat. I fallet Malka kan uttrycket tolkas ordagrant. Ingen vill möta Kasparov utan damen även om alla bönderna är kvar på bordet. ...

Redeye eller Biotecheye i Bullseye?

10 8 2 6 3 29 Har gått igenom de senaste 100 bloggarna på detta eminenta forum, enligt ovan och kommit fram till att 29% av bloggarna handlar om, Biotech-bloggning. Antar att detta är en temperaturmätare vad som är “inne” just nu. Redeye ska ju ligga i framkant så det är fint att forumet sätter nivån och visar Sverige vad man ska investera i, i dagsläget. Undrar vad som blir nästa innebransch? Rysk kadaver, förlåt, rysk kaviar? ...