Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Karo Bio - Kontraindikator och Carnegie mot världen

Känner Ni till den gamla låten med Peter Lemarc? “Du och jag mot världen”. Det var du och jag mot världen, så var det då så är det nu, du och jag mot världen, alltid jag och du…….. Angående Karo Bio så är det jag och Carnegie mot världen. Carnegie sänkte idag sin rek till neutral (se nedan). De betonar risken för en ny NE. Detta är intressant då jag framförde exakt samma argument i tidigare blogg. Mao så är jag inte ensam utan jag har fått en partner i Carnegie. Kul! ...

Riksbanken som en struts

Jag tror att det är stora motsättningar mellan Sveriges finansminister Anders Borg och Riksbankens chef Stefan Ingves. Borg har hela tiden talat klartext till oss medborgare. Ingves har behandlat oss som barn. Säg ingenting, tänk inte, oroa er inte. Det här ordnar pappa. Lägg er inte i det här. Så uppfattar jag att Stefan Ingves mycket överlagset sagt de senaste åren. Till i tisdags. Då kom äntligen en rapport som talade om lägets allvar. ...

EpiCept: min första bolagsstämma

Platsen var Summit, precis intill Östermalmstorg i Stockholm. En stilig ung man traskade raskt uppför Grev Turegatan. Regnet duggade ner från en dystert sommargrå himmel - ett omen? Jag klev igenom dörren precis i tid, men hann inte belöna mig själv med kaffe och kaka (*damnit*). Robert Savage, en tämligen fryntlig man tillika bolagets ordförande, intog scenen och berättade om året som gått, om hur man stått på ruinens brant men att man trott på bolaget och framförallt trott på Ceplene och i elfte timmen belönats med en seger som ingen utanför Epicept någonsin väntat sig. En av de viktigaste punkterna som han underströk i sitt anförande (vad man i Amerika kallar en “talking point”) var den nyhet som släppts samma morgon - Epicept hade slutit avtal med Idis om ett Named Patient Program, det vill säga att man från och med samma dag börjat distribuera medicinen till patienter. Det humanitära arbetet hade således dragit igång, och med det kommer de första ekonomiska frukterna. Under talet framhölls hur viktigt vårt stöd varit genom åren, och Mr Savage verkade allmänt måna om att hålla sig på god fot med svenskarna. ...

Snart semestertider...

och iaf jag kommer att gå på sparlåga när det gäller börsen. Lite beroende på vädret så kommer jag att försöka ta en relativt lång ledighet och bara njuta av alla soldagar (hoppas de blir många! :) ). När det gäller börsen och hur den kommer att gå i sommar låter jag nästan vara osagt, men jag kommer dock att behålla min långa portfölj så som den ser ut och har sett ut ett tag nu: ...

Australien, ingen recension

Kollar man på USA,Japan, Storbritanien,Sverige och Tyskland med mera så har deras BNP gått ner under denna finnans kris. Känguru landet Australien har dock gjort tvärt om Där har det gått upp 0,4 procent. Kraftiga räntesänkningar och finanspolitiska lättnader till hushållen gjorde så att privatkonsumtionen steg med 0,6 procent. Även Detaljhandeln växte där har jag dock ingen siffra. Förra kvartalet var det 0,6 procent minskning. En annan stor orsak till detta är en bra export period av bland annat vete. ...

Dagen D

Ja då var det dags att se det omöjliga uppfyllas,att se Baltikum devalvera.Antagligen får vi se den lettiska lat:en flyta redan på fredag och en ny stor korrigering neråt borde vara ett faktum i många bolag utöver bankerna. HkScan som exempel är exponerat mot Baltikum.Och min andra tanke är hur många fler länder kommer en devalvering att dra med sig. Som jag ser det kommer vi att ha en tid framöver när allt ser ut att lösa sig men när tillräckligt många av de nu nya miljarder $ har lämnat staterna och återfinns i Kina kommer vi att få se den kris dubbelt upp vi skulle ha haft nu.Att Kina läger under sig stora mängder guld tyder på att något är på gång inom en överskådlig framtid ...

Kan vi lita på Kina?

Vårens rally har fått nytt bränsle av de kinesiska uppgifterna att industriproduktionen har ökat. Paul Krugman länkar dock till en oroväckande nyhet, nämligen att vi kanske inte riktigt kan lita på statistiken! Det har visat sig under det senaste decenniumet har Kinas industriproduktion (eller rättare sagt IVA-tillväxt = industriproduktion minus kostnader) gått hand i hand med Kinas elkonsumtion. Den senaste tiden har dock dessa gått kraftigt isär, dvs industriproduktionen har stigit medan elkonsumtionen har fallit! Vissa (“elaka”) tungor säger att det beror på att industri-statistiken är manipulerad, något som har förts fram tidigare! Kina har dock löst problemet på typiskt kinesiskt vis - de har helt enkelt slutat publicera statistiken över elkonsumtionen… ...

Snappertuna Fishing - guldfisk - tonfisk - jätteräkor

VD Tom Grönqvist är optimist, och skickar ut prospekt till utvalda investerare. Affärsidén är enkel: Betala in 10,000 kr på ett konto, så får du senare en onoterad aktie i ett utlandregistrerat bolag. På inbetalningskortet skall man skiva “guldfisk”. Avsikten är att fånga guldfiskar. 100 fiskar per resa ger en intäkt på 250.000 kronor per månad och en avkastning på nära hundra procent per år. Det är sämsta scenariot. 600 fiskar per resa ger tusen procent. ...

If you cant fight it - use it

Blir du förbannad på bankens häftiga räntegap mellan ut och inlåning och alla hutlösa avgifter - köp aktier i banken och se till att du får del av banken profit. Detta är bara ett exempel som illusterar principen. Egentligen tycker jag dock inte det är läge att köpa bankaktier nu. Däremot är det dags att titta på bemanningsföretagen. Varför det? Jo för att det verkar finnas en klar politisk majoritet för att behålla LAS. Obegripligt med tanke på hur mycket skada den lagen gör men så är det och det betyder att bemanningsföretagen kommer att gå en lysande framtid till mötes. Alla varsel och avskedande som nu skett har varit tuffa inte bara för de som förlorat jobben utan också för bolagen. Pga LAS måste man köpa ut folk för att kunna behålla nyckelkompetens som egentiligen skulle gå enligt LAS turordningsprincip. Vem vill anställa folk som ej har nyckelkompetens när man istället kan hyra dem och få full frihet att öka och minska arbetsstyrkan efter behov. LAS gör bemanningsföretagen till vinnare! ...

IDIS och Epicept

Hur många vet vad IDIS är? IDIS grundades 1987 och har kunder i 60 st. länder världen över och tillgång till mer en 20000 mediciner. Dom syselsätter över 90 personer. IDIS speicaleserade tjänster utnyttigas av vårdpersonal, läkemedelsbolag och bioteknikbolag och klinisk forkning världen över. Leverans av olicensierad medicener är starkt reglerade. Men under vissa omständigheter kan de säljas om följade är uppfylt. Har inte licens för användning i en viss sjukdoms område. Har inte ännu licensierats av regleringsorganet. Klassificeras som särläkemedel. Caplene uppfyller kraven. IDIS finns till för att ge patienerna tillgång på medicen när parterna bråkar om avtal. Så inte apoteken och dom sjuka blir lidande. Dom hjälper ochså till inför lansering av läkemedelet. Dom hjälper ochså till när läkemedels bolag bråkar och slutar leverera medicin till apotek när det är avtals bråk. Så patienterna inte blir lidande. Dom kan snabbt leverera direkt till apotek häller vårdpersonal. IDIS har egna experter i rättsliga och lagkrav, tekniska och kliniska stöd, säkerhetsövervakning, import/export samt distrubution och lagring av läkemedel. Det räcker för dom att sälja på års bas till 2500st. patienter (2500x20000=50 miljoner usd omsättning) vid 40% vinst marginal 20 miljoner usd till epicept. Det är än mycket trolig vinst marginal. Sköter ett bolag själv och äger läkemedlet är vinstmaginalen mycket högre beroende på hur bra säljkår dom har. Epicept har kostnader på ca. 15 miljoner usd på års bas nu. Det räker med att i snitt 41.66 patienter i dom 60 st. länder behöver läkemedlet så blir det 2500st. patienter. Vore mycket märkligt om dom inte kommer upp i det i år. Nu har ju inte IDIS lika stora reurser som dom andra läkemedelsbolagen. Men marknaden tycks tro dom är helt inkompetent IDIS häller ochså är det som vanligt dom som säljer nu vet inget om aktien och IDIS. Kom ihåg kundskap är makt dom som tror man inte behöver veta något om aktien man köper blir nog grymt besikna när det går upp ett ljus vad som håller på att ske. Epicept håller på att bli ett vinst drivet bolag och IDIS plöjer vägen för epiceps till tänkta partner sen kan försälningen stiga snabbt. Den till tänka parten ska nog tänka på ord språket den som gapar efter mycket mister ofta hela hela stycket. Dom tänkte nog få ett riktigt biligt avtal på caplene och utnyttiga epicept dåliga finnaser för att skriva ett skit avtal med epicept. Men det sket sig. ...