Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Pust?

Finska finansinspektionen (FIVA) meddelade i veckan att de hade genomfört “stresstester” på de finska bankerna och tänka sig, alla klarade sig! Finlands Bank har ett grundscenario där kreditförlusterna stiger till 1,8 % av stocken (upp från dagens ca 0,6%). FIVA testade 4 %, samtidigt som aktiekurserna skulle nästan halveras och bostadspriserna backa med 22 %. Jag vet inte om vi kan andas ut eller inte? Jag tror nog i grunden att finska (och nordiska) bankerna är i ganska gott skick med några undantag. Däremot tror jag inte att man ska investera i dem - ännu! Kreditförlusterna kommer att öka i framtiden och eftersom man vill ha “avkastning” som investerare så tror jag man lyckas bättre på annat håll! Om något eller några år kanske jag är av en helt annan åsikt… ...

Fly Me - flygbolagets förskräckliga historia

Uppdrag granskning har försökt följa turerna i Fly me, flygbolaget som var marknadsnoterat, men gjorde så många aktieägare besvikna. Det var spelet i styrelsen och bakom kulisserna som avgjorde ödet för det på ytan framgångsrika flygföretaget. Få kunde förstå varför huvudägaren inte tog något ansvar, eller tycktes ha svårt att infinna sig för att svara på kritiska frågor. Förhoppningsfulla investerare pumpade in mera kapital alltefterhand som Fly Me svårförklarligt förlorade stora summor pengar. Uppdrag granskning visar att det berodde på att huvudägarna “lånade” ur kassan, och gjorde märkliga affärer utanför aktieägarnas intressesfär. ...

Hur skall det gå idag?

Statt kommer idag på hur USA mår när det gäller arbetslösheten i hela landet. Spännande att se hur statten blir. USA verkar ha ett hopp om att det skal bli possitiva siffror angående sysselsättningen i landet. Dock har GM fallit platt och många jobb kommer att försvinna. Vi får se vad som händer i framtiden. Fifth Third utökade dels kontantdelen i erbjudandet att omvandla preferensaktier till stamaktier och ökade dessutom storleken på sin nyemission med en tredjedel till 1 miljard dollar. Aktien steg med 7,5 procent ...

Karo Bio i sillstimmet - riskerar inläggning

Väntan på Eprotirome har resulterat i spaltkilometer av medicinska termer från experterna och fått oss icke medicinare att tålmodigt vänta på att få del av den stora skattekistan. Kanske är det så att den nu krymper med tidens derivathävstång. Jag sålde igår med förlust och hoppas att den som köpte aktierna har mer tålamod än jag. Fettsyran EPA har mycket stor betydelse för kommunikationen mellan kroppens celler. DHA är kroppens mest flexibla fettmolekyl och finns i våra viktigaste och känsligaste organ som hjärna, hjärta, öga och spermier. Samma gäller för alla djur medräknat fiskar, fåglar och insekter. ...

Opcon - en föraning av framtiden

Det är känns nästen lite smådrygt att skriva om sitt favoritbolag när kursen gått upp 17% på en dag. Hoppas ni ursäktar mig. Jag försökte i den analys jag skrev för en månad sedan skissa på en möjlig utveckling för Opcon. De tre nyheter som Opcon publicerat det senaste dygnet gör att prognosen långsamt börjar ta konkret form. Här är en sammanfattning av dagens tre nyheter: Nyhet 1: Opcon och svenska intressenter kring Opcon investerar i den australiensiska motsvarigheten till ”Boxpower”. Tillsammans med CoGen tar man över det redan börsnoterade och vilande australiensiska bolaget Cogen/Enerji Ltd. Som börsnoterat bolag kommer sedan Cogen/Energji Ltd att göra en nyemission för att få in ytterligare kapital för att förverkliga de planer som finns gentemot de australiensiska gruvorna som opererar utanför el-stamnätet. Återbetalningstiden ligger på knappt 18 månader enligt Opcons pressrelease. Eventuellt blir det ännu bättre efter den 1 juli 2010 då australiensiska bolag måste betala 25 AUS/ton CO2 (150 SEK/ton). ...

2017-05-30 12:19 · lan

Förhoppningar och skärvor

Jag har sätt några avsnitt av en ny serie som går på Svt som heter Draknästet som går ut på att några investerare skall satsa egna pengar på folks uppfinningar och idéer mot andel av bolagen.En ganska intressant serie fast jag inte alla gånger håller med drakarna om vilka investeringar som är värda att satsa på eller varför de dissar uppfinningar.(Serien går att se på http://svt.se för den som är intresserad) ...

KaroBio/Astra/Certriad

Många inlägg om bolaget nu som handlar om rent marknadspsykologiska faktorer. Själv håller jag mig till de faktorer som rör kärnan i bolaget; forskningen och är övertygad om att det blir de faktorer som ändå i slutändan kommer avspeglas i kursen. En viktig infallsvinkel i sammanhanget för Eprotiromes förutsättningar är den grad av aktivitet som nu pågår inom behandlingsområdet kopplade till de större läkemedelsbolagen Astra uppger nu att man lämnat in regansökan för Certriad mot blodfettsrubbningar till FDA. NDA; n ger signal om Astras fortsatta satsningar på lovande projekt inom området med olika potentiellakombinationer av Crestor, men mer intressantblir en jämförelse i sammanhanget Eprotirome. Astras samarbete med Abbot är just nu deras satsning inom behandlingsområdet där Crestor kombineras med Abbots fibrat Trilipix. Trilipix är en uppföljare av Abbots etablerade fibrat Tricor som sålde för över 1 BUSD 2007. Kombinationen ger en förbättring av triglyceridsänknigen till ca 40% från 25% för statinen ensam. samt en förbättrad effekt på HDL med totalt höjning om ca 15%. ...

2017-05-30 12:19 · krax

Några lärdomar frå Warren Buffetts årliga aktieägar-brev!

Ett lästips så här på försommaren; Warren Buffetts årliga brev till aktieägarna i hans investeringsbolag Berkshire Hathaway (namnet kommer från det textilföretag Buffett köpte tidigt i hans karriär) Dessa brev brukar alltid innehålla lärdomar även för oss som inte äger några aktier i Berkshire Hathaway (en aktie kostar i dagsläget sådär 750000kr!!). Och kom ihåg, även om Buffett gjort en del dåliga placeringar under 2008 så har han ett track record ?to die for?; i genomsnitt +20% per år sedan långt innan de flesta av oss var födda (och ett b-index på 20, sett på årsavkastningar från 1965)! Och lika viktigt, till skillnad från så många andra framgångsriska finansmän, så tror jag att Buffett investerar för att han älskar det, inte för att han älskar att vara rik. ...

The b-index!

Some weeks ago I wrote a blog b-index ? ett nytt sätt att utvärdera fonder och fondförvaltare! about an idea, the b-index, I have about evaluating funds and fund managers in a novel way. The index is based on the Hirsch index, also called the h-index, used in ranking the research output of scientists. Now, in this entry I would like to do two things: (i) briefly explain my idea in English (the old entry was in Swedish), and (ii) explain the whole idea again (I have got several questions and since the idea is dead simple I must have done a bad job explaining it). ...

Bostadspriser für alle!

Läste häromdagen i DI om ett nytt intressant sätt att mäta värdet på bostäder, framtaget av forskare vid KTH. Enligt detta alternativa sätt att mäta har bostadspriserna i Stockholm innerstad sjunkit med 7.4% på ett år. Detta skiljer sig från konsensus. För mig som desperat ( :) ) försöker hitta indikationer på att fastighetsmäklare och andra har haft helt fel när de hävdat att bostäderna inte fallit i pris p.g.a. krisen, och att de inte heller kommer att göra det, är det förstås välkommet med ett nytt sätt att mäta priser som samtidigt konfirmerar mina misstankar om att fastighetsmäklare inte är att lita på; se mina tidigare bloggar om detta, Ska vi tro på fastighetsmäklarna? Del I-III ...