Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ikea vaför inte?

Vaför är inte ikea ett aktiebloag? Det är en fråga jag har ställt mig själv många gånger nu och letat efter svar men inte hittat något vettigt. Ikea är ju ett av de största svenska bolagen som finns och globalt sätt enormt stort. Är det någon som kan svara på detta så skulle det uppskattas jätte mycket av mig. Kunskap är makt.

Efterlysning av mindre tillväxtföretag MED utdelning - hjälp mig.

Jag chansar och slänger ut en efterlysning här. Jag söker ett nordiskt tillväxtföretag med lönsamhet, finansiellt stabilt. Ett bolag som delar ut pengar. Om Ni har förslag så kasta gärna fram dessa. Allt är av intresse, alla typer av bolag inom alla branscher. Jag behöver tillväxtbolag i portföljen och gärna något mindre bolag då utdelningstillväxten kan bli hög. Några förslag?

Hjärtklappning av West Siberians namnbyte

Idag loggade jag in i aktieportföljen, till min förskräckelse såg jag att portföljen sjunkit med 20% efter att börsen stängt. Humöret vissna, pulsen steg och jag började genast leta efter en konkurrsare bland mitt innehav. Kan jag ha upprepat carnegie-misstaget igen? Efter lite research kom jag på att en omvänd split i samband med namnbytet av west siberian har genomförts och köp och säljkurs saknas för detta. Därav rekordfallet i depåvärdet. Så tur nog slapp jag undan denna gång. Detta är i särklass den värsta stunden jag har upplevt i år. ...

Placeringsguiden 3/2008

Har roat mig lite med att titta igenom placeringsguiden nr 3/2008 och blev faktist rätt intresserat när jag började bläddra i denna. “Finanskrisen” var vid detta tillfälle känd eller borde vara känd för dom flesta som är/skall vara insatta i detta och kurserna hade börjat rasa. Följande axplock finns att hitta i placeringsguidens utgåva: Jan Sterner råder till försiktighet - bra råd! Placeringsråd köpvärda aktier: NCC kurs 162 (kurs nu 71) Seco Tools 109 (70) Rejlers 52 (47) Acap 122 (42) Volvo 90 (48) MTG 394 (219) ...

Epicept - När nås break - even?

Idag har epicept en burnrate på 1,3 miljoner dollar per månad enligt bolaget. Hur många patienter måste bolaget sälja Ceplene till för att uppnå break - even? I samband med stämman i Stockholm nämnde Jack Talley att behandling med Ceplene för patienterna kommer att hamna på cac. 3-4 tusen dollar per månad. Om vi för enkelhetens skull antar att slutpriset blir 3 500 dollar och halverar denna summa så landar vi på 1 750 dollar i intäkt till Epicept per patient och månad, resten går till Idis som tar 50% av försäljningsvärdet vilket är en bra affär för idis om min gisssning är korrekt. ...

Trendsystemet ger köpsignal för Dow, fortfarande behåll för OMX

Behåller portföljen då mitt långsiktiga trendsystem pekar fortfarande på behåll (sedan 2 april). Glädjande också är att systemet nu givit en köpsignal för Dow Jones. Skriver ner index för Dow för att kunna jämföra kommande veckor: 8790. Målet är att via denna blogg ge långsiktiga köp/säljsignaler för investerare som innehar tyngre aktier på Stockholmsbörsen. (Jag ska också försöka följa Dow Jones index då det kan vara av intresse för vissa läsare/investerare, dock är det ej prioriterat). ...

2017-05-30 12:19 · bei

Min aktieportfölj

Tänkte redovisa mina innehav. Jag har jag fått utstå en del skit för att jag bara har kritiska åsikter och inte kommer med några köptips. Detta är inga köptips men jag redovisar istället vilka aktier jag äger. Så dessa bolag anser jag vara köpvärda. SHB H&M Talisman Energy (olja och gas) Forest Oil (olja och gas) Questerre Energy (främst gas) Statoil Plus diverse mindre innehav samt likviditet.

SEB kan bli statligt!

Det har har inte SEB:s ledning och styrelse och aktiegare raknat med. Finansminister Ancers Borg sager klart ut i den egelska kvarlitetstidningen The Telegraph att staten kommer att ta en agerdel i svenska banker som kommer att raka illa upp genom att visa stora forluster. Finance Minister Anders Borg said the Swedish state will buy stakes in distressed banks if they fall deeper into trouble but will impose draconian terms. ...

Ta fram realismen och gör dig av med känslorna.

Ett vanligt fenomen för en halvknackig investerare är att man har för mycket känslor. Man kan inte hålla isär känslor och realism. Dvs man kan inte skilja på fundamenta och känslor. Känslorna är något negativt och tenderar ofta att ta övertaget och motarbetar väl avvägda beslut. Ibland kan detta yttra sig i att man gifter sig med en aktie. Ibland kan det yttra sig att man vägrar omvärdera sina beslut för att man har stora känslor för aktien/bolaget och vill inte se att förutsättningarna har förändrats och det är dags att gå vidare (köpa/sälja). ...

Eniro - förväntad kursuppgång ger fin hävstång på teckningrätterna

Eniro 8,30 kr Eniro har hastigt sökt sig ned mot en bottennivå. Under första veckorna i maj, balanserade utbud och efterfrågan kring 8 kronor. Potentialen från den tekniska stödnivån, är därmed god upp till den senaste kurstoppen, och motståndet, på 12 kronor. Vad kan orsaken vara till kursnedgången? Jag kan tänka mig att inflytelserika aktörer blankar Eniro, i hopp om att kunna köpa tillbaka aktien på lägre kursnivåer. När det stora utbudet av aktier övergår köpintresset, pressas aktiekursen. ...