Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Drar ihop sig mot analystävling

I slutet på denna vecka kommer vi att dra igång en analystävling på redeye.se. Upplägget blir ganska likt tidigare års versioner (2007 och 2008) av tävlingen. Som vanligt är tävlingen öppen för alla och vi satsar och hoppas att vi ska slå nytt rekord i antalet tävlande analyser och tävlingsdeltagare. Med andra ord så hoppas vi att du som läser detta är med. Så börja tänk till redan nu. Vilken aktie tror du mycket eller lite på över sommaren? Och varför? ...

Malka-Ovtjarka 1-0

En domstol i Tomsk avslog på måndagen den 8 juni en konkursansökan från EERB mot oljebolaget Malka Oils ryska dotterbolag STS-Service, då hela Malkas skuld på 275 miljoner rubel till EERB redan har reglerats. Det framgår av ett pressmeddelande. Att skulden var reglerad har Malka kommunicerat tidigare med emfas och det måste vara frustrerande för ledningen att behöva hålla på med ryska hundar som ställer till problem mest hela tiden. ...

Några rader om Klövern...

I min aktieportfölj ingår f n blott två bolag. Det handlar dels om Intoi, ett riskkapital-/investmentbolag inom IT-sektorn, dels om fastighetsbolaget Klövern. Vad gäller Klövern, tänkte jag i det följande lägga ut texten lite försiktigt, varpå den som känner sig hågad kan ge valfri typ av respons om detta bolag, andra fastighetsbolag, fastighetsmarknaden osv. Rent generellt kan jag inte garantera vare sig att fastighetsbolag i allmänhet, eller bolag som Klövern i synnerhet är värda att äga aktier i, men lite mer konservativ som jag ofta är, känns det skönt att köpa in sig i verksamheter som framstår som något så när begripliga, ungefär som investeringsgudar som Peter Lynch & Warren Buffet brukar rekommendera. ...

Seapower - energi ur havets vågor

Sea power 6,50 senast betalt (maj 2009) Seapowergruppen utvecklar metoder att utvinna återvinningsbar, uthållig och miljövänlig energi ur havets vågor, tidvatten och annat strömmande vatten. Produkten består främst av en strömvatten turbin. Se klickbar länk för bild: http://www.seapowerinternational.se/Produkter.html Metoden är patenterad. De ca fyranhundafemtio aktieägarna ansvarar för fortsatt produktutveckling. http://www.seapowerinternational.se/Historik.html Efter många års forskning och utveckling är Seapowers teknologi för tidvattenenergi nu framme vid driftsstart och marknadsföring. Sea power International förbereder en nyemission senare under året 2009 eller möjligen första halvåret 2010. ...

BlackPearl update

Jag tog mig lite välbehövlig ledighet under 5 dagar utan att kolla på börsen hör och häpna, och har lite att läsa in , minst sagt..Jag ser ytterligare en intressant artikel på BlackPearl när jag läser detta…. SIX) ScotiaMcLeod inleder bevakning på oljebolaget BlackPearl med rekommendationen 2-Sector Perform och en målkurs om 2,10 dollar per aktie på ett års sikt. Det framgår av en färsk uppdatering. Målkursen uppgår till drygt 14,6 kronor per aktie baserat på växelkursen (CAD/SEK 6,97) i skrivande stund. ...

Karo, Eprotirome och de stora läkemedelsbolagen

Till dagens mycket låga värdering där snarare en tro om emission avspeglar kursen än ett partneravtal för Eprotirome känns det rimligt att redogöra för de troligaste läkemedelsbolagen som bolaget kan tänkas vara under pågående förhandlingar med samt att analysera bakgrunden till det. För att ha underlag till om man tror eller inte tror att bolaget kommer teckna ett stort avtal för Eprotirome behöver man titta på hur pipelinen och produktportföljen ser ut för de stora läkemedelsbolagen inom terapiområdet. Sen kan man förstås blunda och chansa på att bolaget kommer misslyckas. Alla har sina strategier. Observera att nedanstående är reflektioner över BPs utvecklingsportföljer inomområdet till syfte att bredda beslutsunderlaget för sin investering och att jag mer än välkomnar resonemang kring saken. ...

2017-05-30 12:19 · krax

Värmekylsgrossisten på väg ( VKG del.3)

Flera intressanta händelser är på gång nu: 1. Mars 2009 gav vinst vilket kan ge en stark rapport den 17/7, då 2:a kvartals rapporten släpps. 2. Mannerheiminvest AB har fortsatt att öka sitt innehav under perioden och har snart 50% av aktierna. Till det kan tilläggas att antalet aktier utanför stor ägarstrukturen nu är ännu mindre. I dag runt ca: 17 miljoner aktier, vilket gör att stegringsstakten ökar då det bara blir färre och färre aktier på öppna marknaden. Kanske lägger man ett bud när man köpt över 50%? ...

2017-05-30 12:19 · j.p.c

Är oljan dyr eller börsen billig?...

…oljan kostade -97/-98 runt 20 USD/fat och SPX stod i begrepp att ralla från 950 till 1550 år 2000, det tog med sig oljepriset till knappt 40 USD/fat… …sen sprack IT-bubblan -00 och SPX bottnade vid 775 -02/-03, och oljan tappade samtidigt till 17 USD/fat, i stort en halvering av båda… …därefter toppade SPX vid 1575 -07 och oljan klättrade till knappt 70 USD/fat, SPX dubblar samtidigt som oljan nästan 4-dubblar… ...

2017-05-30 12:19 · tony1

Ett varningens finger?

Jag sitter lite och funderar på om det finns krafter som försöker haussa upp mindre råvarubolag till molnen nu när aktiemarknaden är på väg att vända upp. I kölvattnet av uppgångar och en ökad efterfrågan på råvaror kommer också små utvecklingsbolag med inriktning på propektering av nya områden in på börsen och försöker skaffa sig kapital för att den stora “drömmen” skall slå in och bli ett stort lyckat gruvbolag eller oljebolag om några år. ...

Redbet - Jag hissar varningsflaggan - bolaget kastar in handduken?

Varningssignalerna har formligen haglat den senaste tiden i detta, enligt mitt tycke skurkbolag. Endast en struts kan ha missat detta. Organisationsförändringar. Vd-byte. CEO slutade (sparkades troligen). Splitt föreslås i samband med att kursen kapitulerar… till vilket nytta? Tror ledningen att aktien ska se billigare ut? Ändrade redovisniningsprinciper för att göra det ytterligare svårare att genomlysa bolaget. REDOVISNINGSFEL vilket raderade ut stora delar av resultatet. Antagligen därför som CEO fick gå… Ett jättevarningstecken. Är redovisningen fel så kan mycket annat vara fel. ...