Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Aktier och Nietzsche eller bara Mr. Greed?

Första gången jag läste Friedrich Nitzsches oerhört egotrippade förberedelse för sin hädanfärd i vanära, där syfilis skulle präglas som ett öde redan drabbat de största till en iskall våt plats, kanske i en källarhåla stängas inne med sexualförbrytare, procentare och som enda plagg ha en järnskodd brynja som rasslar även i sömnen. Zarathustra är Friedrich N. med intelligens ännu ej ockuperad av “ett av mina fiender planterat öde”. Han hade en enda gång blivit drogad bortom förnuft och hamnat i ...

AstraZeneca - stark i lågkonjunkturen

AstraZeneca 340 kr Inga nyheter har framkommit annat än att en amerikansk mäklarfirma, Citygroup, har höjt riktkursen från 306 kr till 356 kr. Bakom höjningen ligger att Citigroup tror att andra kvartalet 2009 kommer att vara starkt med hänvisning till Crestor, Toprol XL och Cosodex. Estimatet för 2009 för vinst per aktie har höjts med 6 procent. Morgan Stanley tycker att hela sektorn är attraktiv. Bland de svenska aktierna i skektorn som kan vara köpvärda hör Meda. Ett läkemedelsbolag som inte belastas av den kostnadsbetungande forskning, utan främst säljer läkemedel vars patent håller på att löpa ut, och som av olika skäl är olönsamma att hantera för större läkemedelsfirmor. ...

Nu måste Swedbank och SEB lägga allt på bordet!

Är fortfarande kvar på lantstället i Torekov och njuter av livet för fullt. Igår grillade vi makrill till middag tillsammans med olivoljigt potatissallad. En flaska argentinsk Malbec rosévin passade utmärkt till grillad fisk. Arbetet med huset återstår! Det är badrummet som bekymrar mig lite men skall fixa med kreativa idéer. När det gäller börsen är jag fortfarande skeptisk till börsuppgångarna. Det finns inga fundamenta som talar för uppgångarna i de kortare perspektiven. Det är mycket naivt att tro att börsen ska fortsätta upp efter en kraftig börsuppgång. En kraftig överoptimism över företagens vinstutveckling framöver kan skada världsekonomin. Jag har en bestämd uppfattning att världens banker har inte löst problemet - det är giftiga tillgångar. Förr och senare kommer bankerna att begära nytt kapital för att överleva. Vi har fått reda på att en del amerikanska banker ansökt om att betala TARP-medel de fått under krisen tillbaka till staten. Det är högst märkligt att de ska betala tillbaka. Jag anser att Staffan Kjellin är en mycket klok och ärlig bloggare som vet vad som händer inom bankvärlden. När jag läser hans bloggar kan jag bara instämma med allt han skrivit. Hans bloggar om banker är högklassigt! Är inte förvånad över Sandviks vinstvarning. Jag visste att vinstvarningen skulle dyka upp. Det kommer att bli fler vinstvarningar från SKF, SSAB, Volvo, ABB, SEB, Swedbank och Atlas Copco. Jag vill återigen varna alla för Swedbank och SEB av tre faktorer som kan utlösa en ny bankkris. Det är giftiga tillgångar som bankerna inte löst problemet, kapital tar snart slut och nytt kapital behövs och till sist - Baltikumkrisen tynger ner bankernas framtida positioner vilket belastar kostnader. Nu måste Swedbank och SEB lägga allt på bordet och tala om för marknaden i tid. Slutligen refererar jag Kathryn Staleys citat “en marknad utan bears är som en nation utan en fri press, då inga kritiker tillåts varna för den falska optimism som oftast slutar i kris” Må så gott, Oskar Fredrik ...

OMXS30 17 juni

OMX-index har återigen försökt ta sig förbi 800-nivån vilket misslyckats ett flertal gånger nu. Än så länge har det dock inte gett någon större reaktion åt andra hållet, vilket ofta är fallet när det inte klarar av att bryta ut från en formation, men vi får se hur djup nuvarande rekyl blir. Chanserna för att sätta en högre topp är troligtvis brända för ett tag framöver och kanske blir det nu till slut ett test av 700-nivån. Först och främst har vi nu 755-60 som kan agera livlina, under där ökar sannolikheten för ytterligare nedgång. Situationen kan förstås ändras, men som det ser ut nu finns det goda chanser att detta bara är en rekyl på de senaste månadernas uppgång och att det blir nya försök uppåt senare under hösten/vintern. ...

Konsten att hantera superjobbiga aktier

Läser just en bok som heter “Konsten att hantera superjobbiga människor” och tanken slog mig att man kan överföra hanteringstekniken på aktier. Nr. 52 Gnällspikar Vi har att göra med en gnällspik till aktie som sprider dåliga nyheter och stjäl tid och kraft från sin omgivning. Det här är en typ som är inne i negativ spiral som ser sina problem som tillgångar och dina försök att lösa dom gör dig bara sömnlös. Ju fler argument du kommer med, desto fler får du tillbaka. Att gnälla ut dåliga nyheter är ett heltidsjobb, ja kanske till och med en livsuppgift som den aldrig låter dig ta ifrån den. ...

Kapitalförsäkring

Nu har jag läst funderat och letat men kan någon hjälpa mig. I artikeln från maj 2007 skriver privata affärer att det finns ett rättsfall som gör att förluster man gör inom ramarna för en kapitalförsäkirng är avdraggilla med 21% Kan någon svara för om så fortfarande är fallet eller om det aldrig har varit så. Länk till artikeln: http://www.privataaffarer.se/pension/200705/kapitalforsakring-nu-battre-an-vanligt-aktiesparande/ “• Om det totala värdet på kapitalförsäkringen skulle sjunka kan man sälja hela försäkringen till någon familjemedlem och då använda sig av rättsfallet som säger att en sådan förlust är avdragsgill och ger 21 procent av förlusten i skattesänkning. " ...

2017-05-30 12:20 · gyver

Glädjedödaren

Då blir vi skattebetalare ägare till det nya bilföretaget Koenigssaab. (KS) Nu vill jag ju inte på något vis ta död på den spontana glädje som spirar hos många inblandade, men jag måste ändå ställa mig frågan hur dom nya ägarna har tänkt att få detta att gå med vinst inom rimlig tid. Vi är långsiktiga säger dom, och alla ler, särskilt Trollhätteborna och alla anställda, naturligtvis. Jag begriper bara inte hur man ens kan tro att det går att få ekonomi i detta. Så länge staten garanterar lån så kan det ju rulla på men när verkligheten kommer ikapp då blir det andra bullar. ...

Glöm IP-blockering och stoppade betalningar

Svenska Pokerförbundet anordnade igår en paneldebatt för att diskutera nätpoker och den statliga spelutredningen som publicerades i december. De mest intressanta deltagarna var två riksdagsledamöter (C och FP), samt Ulf Berntiz, professor i EG-rätt. Riksdagsledamöterna intygade att ingen politiker längre ens vågade föreslå att nätpokern skulle stoppas genom blockering av IP-adresser eller genom att strypa betalningarna till de privata spelbolagen. Detta var enligt dem en tydligt effekt av integritetsfrågan som aktualiserades i valet till EU-parlamentet nyligen och genom den tidigare föreslagna FRA-lagstiftningen. ...

Pare har spännande projekt på gång!!!

Pa Resources är ett norskt oljebolag med spännande projekt som är på gång. Bland annat så skall dem bygga ut Asengfältet i Ekvatorial Guinea, Prospektborrningar skall göras i DR Kongo och ny produktionsbrunn i Didon-fältet som ligger i Tunisien. 11 miljoner aktier har emmiterats till kursen 26,50 vilket betyder att 291,5 miljoner kronor har tagits in. Jag antar att man vill ha dessa projekt klara eftersom oljemarknaden börjar gå possitivt och investeringerna och produktionen har en bra anledning att öka. Kursen har gått ner mycket idag då emmission är riktad. Dock börjar det vända igen. Jag tror att detta kommer att fortsätta uppåt. Oljan kommer nog att stabiliseras vid dagens kurs. Långsiktigt tror jag att oljan kommer att röra sig uppåt. Detta är ett bra case i framtiden som kommer att dra in med bra pengar för portföljen. ...

Oriola blir kooperativ?

Oriola bildar samriskbolag med KF i Sverige! Tanken är givetvis att de tillsammans ska köpa loss apotek när monopolet avskaffas. Ur Oriolas synvinkel var detta mycket goda nyheter. De får inte bara en samarbetspartner när de ska köpa “dyra” apotek, de får en möjlighet att etablera sig i matbutiker över hela Sverige! Börsen tyckte uppenbarligen likadant och Oriola-kursen steg 8,6 % igår - dessutom på en sjunkande börs! Det blir ett mycket intressant år för Oriola… ...