Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

EpiCept marknadsför (och försäljningen då?) själva Ceplene?

Så kom då ett PM, så utifrån detta PM kan vi bara gissa vidare, om vad som hända skall.. eller inte hända.. Som det står i PM’t, så kommer pengarna att användas till “utgifter relaterade till marknadsföringen av Ceplene”.. Så till min fråga: Hur tolkar ni detta? Jag tolkar detta som att de inte lyckats/ eller inte velat, skriva avtal med någon som skulle stå för försäljningen, utan nu vill man göra detta själv. Frågan är bara om det gäller EU eller US eller båda? Några bud från panelen? ...

2017-05-30 12:21 · pni

Coppock säger ? köp aktier!

Om du råkar vara en av mina gamla studenter så sluta läsa efter första stycket! Denna blogg handlar om teknisk analys och i mina kurser försöker jag intala studenter att inte fästa alltför stor vikt vid denna analysmetod. Anledningen till detta är inte att jag är mer skeptisk till denna analysmetod än andra traditionella analysmetoder utan anledningen är i stället att jag tror teknisk analys i sin enkelhet och elegans lätt kan dupera den mindre erfarna investeraren. ...

Finanskrisens orsak

Det kommer att skrivas spaltkilometrar när denna finanskris är över. Det kommer att skrivas om hur den startade, hur den fortgick och vad som avslutade den. Personer som anses ha startat den kommer att namnges och hängas ut. De kommer att anklagas för att antingen ha skapat något galet (subprimeobligationer) eller att inte ha gjort tillräckligt (riskkontrollanterna). Tyvärr får vi ge oss till tåls några år, men dessa böcker kommer. Just nu finns det dock alster “under skrivande” som verkar bli intressanta. En av dessa författare är Michael Lewis. Han berättar om sitt senaste arbete här. ...

Fyra fina fynd

Fyra fina fynd Investmentbolagen Investor B och Kinnevik handlas för närvarande till rejäla rabatter. De kan köpas direkt. Investor B (115 kr) har en potential på ca 10 kr. Upp till 125 kr är det inga problem att räkna hem aktien. Investors kärninnehav är deåtta aktierna, ABB, AstraZeneca, Atlas Copco, Ericsson, SEB, Electrolux, Husqvarna och SAAB. Kinnevik (80,50 kr) följer med upp när Tele2 och Millicom lyfter. Kursen kommer på nytt att nå 90 kr. Folk ringer som förut, trots lågkonjunktur. ...

En passionerad pessimist har ordet

Kalles farsa har kallat mig for “pensionerad pessimist” i sin midsommarblogg. Jag skulle hellre vilja saga PASSIONERAD pessimist i dag. Det ar mycket att vara pessimistisk over. Redan december 2007 beslot Riksbanken att bankerna fick lamna in nastan vad som helst som sakerhet for att fa lan i Riksbanken. (Jag har skrivit massor av bloggar om detta har pa Redeye). Men tidskriften Affarsvarlden skriver att redan varen 2007 hade SEB belanat bostadsobligationer i Riksgalden. ...

EpiCept! Fågel, fisk eller Ceplene? Ja vad?

Har suttit och försökt få ihop mina tankar till en blogg som andra kan dra nytta av, för att summera, eller iaf. försöka knyta ihop säcken efter senaste NE’n.. Men det är svårt.. Frågorna är många, om Varför?! de går ut med en “ny” NE, på trots av att det, inte var “nödvändigt” (Vad vi tror) på denna sidan om atlanten.. - Kan det vara så att ledningen sitter på så bra kort att de bara måste få in pengar till…. Ja till vaddå? Sälja Ceplene på egen hand? Ja eller nej, vad skulle det annars vara?!, svårt att sia om.. ...

2017-05-30 12:21 · pni

EpiCept - Tankar om nyemissionen

Jahaja, nyss hemkommen efter midsommarfirande och finner en genomförd NE, vilket inte direkt var nästa nyhet från EpiCept som jag väntat mig, särskilt då man från ledningens sida under årsmötet ansåg att man inte såg något behov av ytterligare kapitaltillskott inom överskådlig tid. Min första spontana tanke var faktiskt ”varför?” och ska jag vara helt ärlig är nog besvarandet av detta ”varför” det som sysselsatt min hjärna mer eller mindre totalt sedan jag fick reda på emissionen. Just att emissionen kommer som en blixt från en klar himmel, helt utan några som helst förvarningar eller signaler gör det hela än mer intressant att spekulera kring. ...

Att smörja de inblandade, re EpiCepts nyemission.

Fenomenet “att smörja de inblandade” har blivit lite av vardagligheter i biotechbolaget EpiCepts historia. Jag hittade begreppet i ett inlägg på Avanzas forum (sign Yabbadabbadoo) och det pekar på när ett bolag delar ut godbitar till ledning, anställda, villiga riskkapitalister, något som annars skulle kunna delges samtliga aktieägare. Att “smörja de inblandade”…är det egentligen så bedrövligt som det beskrivs? Ett lovande biotechbolag är en HÖGRISK-placering…länge, länge, länge, länge…med en brännande kassa som egentligen inte finns…men med LOVANDE substans(er)…och med en enorm uppsida OM allt går vägen. Bolagsledning och övriga anställda riskerar både anställning och anseende då de väljer att satsa sin yrkeskarriär i ett biotechföretag, oftast satsas även privat kapital. Riskkapitalister riskerar stora kapital och anseende genom dessa förvärv. Är de inte värda extra “belöning” för det de riskerar?…de kan inte lika lätt välja att endera dagen gå all out som vi vanliga aktieägare kan göra. Betänk att de faktiskt gynnar bolaget! Som investerare i biotech bör man noggrant beakta, förutom de allmänna risker förknippade med vp-spekulation, även de utspädningseffekter som med all sannolikhet kommer att uppstå. Man bör dels väga dessa mot VARFÖR utspädningarna görs och inte bara att de görs, dels väga dessa mot de möjligheter som uppstår om allt går hela vägen till marknadsgodkännande (givna teser egentligen, men som kanske tål upprepning). Jag tycker naturligtvis att det är beklagligt med all utspädning av aktiestock och därmed aktiekurs. Men jag tycker att ovan nämnda potentiella investerare, fysiska som kapitalstarka, är värda den fördelen som både personaloptionsprogram, riktade emissioner m m medger. Jag köper det eftersom jag tror på bolagets produkter och dess potential. På sikt kommer jag förhoppningsvis att få lön för mödan. ...

2017-05-30 12:21 · dawny

En utspädd midsommarnubbe

Jack ”the ripper” Talley snittar alltså ännu en gång i våra förväntningar eftersom EpiCept överraskar med att utföra en ytterligare riktad emission och midsommarnubben kändes igår plötsligt smaklös och utspädd. Frågan är om schnappsglaset nu blivit halvtomt eller halvfullt? Då EpiCepts befintliga kassa estimerats räcka till det fjärde kvartalet i år kan man ju undra varför bolaget redan genomför en private placement, då det uppenbarligen borde finnas hyfsat med spelrum kvar för att få in pengar, antingen genom ett partneravtal för Ceplene eller för NP-1, eller via en försäljning av ASAP-plattformen. Min omedelbara reaktion kring detta är att Talley & Co inte ser någon av dessa händelser komma till avslut under de närmaste månaderna, vilket självklart skulle vara ett rejält bakslag. Efter att ha svalt resterande delen av nubben konstaterar jag dock att glaset kändes halvfullt! ...

Blanka helst inte SEB

Signaturen Bud har fragat mig bade i en kommentar och ett privat meddelande om huruvida det ar lamligt att blanka SEB som ju sa tydligt visat sig vara pa promenad ner at nr det galler kursen. Efter att ha last och skrattat gott at Kalles Farsas midsommarbetraktelse som var sa pa pricken nar det gallde skribenternas prestationer har pa Redeye sa kanns det konstigt att ta till orda. Jag kanner mig som jagt skriver en karikatyr pa min egen blogg. Men OK. Nu kor jag. ...