Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Demonstration Day for the Biometric Readers on July 1, 2009

Om ni inte redan läst detta, så kommer här lite info.. Källa: https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&id=251568deaf7c695bcc6795ac54972ab3&tab=core&_cview=0 Synopsis: Added: Jun 24, 2009 1:17 pm DEPARTMENT OF STATE DEMONSTRATION DAY for BIOMETRIC READERS SA – 44 ROOM 750 301 4TH STREET SW WASHINGTON, DC The Department of State Bureau of Information Resource Management (IRM/OPS/ITI/IIB) will be conducting a Demonstration Day for the Biometric Readers on July 1, 2009 starting at 9 am in Room 750 of SA-44, 301 4th Street, SW, Washington, DC. The Department of State is planning an award for biometric readers and is open to other brands through the demonstration. ...

2017-05-30 12:21 · pni

Vill ha upp kursen till kvartalsrapporten!

Robert Cianatti har fragat mig en kommentar har pa Redeye varfor bankerna gar uppat just nu. Han undrar vad det betyder att SEB ar sa aktiva just nu med olika affarer. Jag kan bara saga att jag inte tolkar det positivt. Jag tror att bankerna ar i gang att rensa och greja med sina konton sa att resultatet for andra kvartalet och halvaret skall se bra ut (battre an det ar). ...

Guld

Guldet har under många år legat i en kraftfull bullmarket och i mars 2008 nåddes 1034 som högsta nivå. En rätt rejäl nedgång under 2008 följdes av förnyat köptryck och för några månader sedan nådde priset återigen upp över 1000-nivån. Sett i ett större perspektiv ser det senaste årets utveckling ut som en paus och isåfall börjar det bli dags för en ny större rörelse på uppsidan. I höstas såg det ett tag ut som att trenden höll på att vända och MA200 började vika nedåt, men att det nu vänt uppåt igen är ett tydligt styrketecken. ...

Gexco, In (igen) eller? Stanna ute?

Ska man gå in (igen) eller stanna ute förgott?! Hur ska man resonera?! Har seden ett par år följt Gexco, och varit en trogen anhängare under en tid, fast sedan snart ett år är jag helt ut!..Finns det egentligen hopp för ett Bolag som Gexco idages finanskris, men svårighetet till banklån mm.. för att verkligen få igång en permanent gruvdrift i Bindal?Som jag vänder och vrider det, kan jag inte se någon som helt lösning för Jon Fangel & Co. att vända skutan, och få intresset tillbaks.Om någon sitter med kompletarande info. vore detta verkligen intressant, att diskutera.Mitt råd: Avvakta tills mer info kommer.. OM det kommer ...

2017-05-30 12:21 · pni

KARO BIO - i väntans tider

Min andra blogg på Redeye. Tack för att du läser. För er som äger eller bevakar Karo har det knappast gått obemärkt förbi att kursen i Karo Bio fallit ihop från toppen på 13 sek till nu 7,85 SEK, dvs i direkt paritet med nivån efter tillkännagivandet av fas2-resultaten i kombination med statiner. Sedan dess har mera positiva nyheter tillkännagivits marknaden men likväl är kursen på samma nivå. Emellanåt roar jag mig med att läsa på Avanza och diBS - de inlägg som handlar om bl a Karo Bio och finner dialogen både intressant och “intressant”. Vad menar jag då med detta? ...

2017-05-30 12:21 · troja

Köp Precise Biometrics

På di.se’s aktieforum ”börssnack” kablas idag ut att Precise Biometrics är på väg att plocka hem en stororder hos amerikanska Department of State (DOS). Ordern gäller den kombinerade fingeravtryckläsaren ”Precise 200MC” och omfattar 47 000 läsare! Det är via den federala hemsidan www.fbo.gov som grävande skribenter på aktieforumet hittat en offertförfrågan från DOS och budgivningen kommer att pågå mellan 22 – 24 juni. Det intressanta i sammanhanget är att DOS kräver att läsaren skall vara en Precise 200MC, då det uttryckligen står skrivet i förfrågan att det är endast Precise Biometrics läsare som uppfyller myndighetskraven. Ytterligare är Precise 200MC den enda biometriska läsaren som är godkänd av HSPD-12, som är de amerikanska myndigheternas iscensatta säkerhets/identitetsprogram. ...

Trading Scenarios Track Record för maj: God utveckling på volatil börs

Maj månad inleddes med en fortsättning på den kraftiga uppgång som skedde i april och OMXS30-index testade initialt motståndet vid 800 punkter. Utbrottet lyckades dock inte och istället kom en snabb rekyl nedåt som tog index till 740-punktersnivån där 34-dagars glidande medelvärde mötte upp och gav stöd. Resterade del av månaden präglades av en sidledes utveckling med stora rörelser. I Trading Scenarios portföljen hade vi endast två långa positioner vid inledningen av maj och vår inställning var att risken för en rekyl var hög men att en nedgång sannolikt skulle vara ett köpläge. Vi valde därför att vara fortsatt försiktiga och tog ett fåtal positioner i bägge riktningar. Strategin var lyckad då vi nådde målkurs i ett par av såväl köp som säljcasen. I takt med att börsen nådde ned till 740-punktersnivån valde vi dock att öka exponeringen där vi fokuserade på aktier som tidigare varit mycket starka och nu rekylerat ned till tydliga stödnivåer. Den sidledes utveckling som därefter skedde på börsen påverkade även utvecklingen hos våra innehav och från och med den 13 maj skedde endast små rörelser i portföljen. ...

BlackPearl update 2.

Oljebolagen har tappat lite momentum då oljepriset rasade rejält och oljeaktierna tappade rejält igår. Dom flesta oljebolagen har stigit rejält under Q2 och en mindre sättning är bara sunt. Jag var tidigt i Q1 inne på att en placering i oljerelaterat kan bli en bra investering på både kort och lång sikt. Det blev riktigt bra och man kan inte vara annat än nöjd. Dom mindre upstrembolagen går i regel bättre än dom mognare då vi har en bättre hävstång och vi ser det på bl.a att Lundin Petroleum “bara” har lyft med 18% under Q2 medans t.ex PA Resources (PA) lyft med hela 38% och favoriten Black Pearl (BP) har lyft med fina 40% under samma period. Alliance oil har jag sämre koll på efter att aktien har gjort en omvänd split och gjort en emission på 2,6 miljarder. Kursen står nu långt under emissionskursen och det ser jag som ett svaghetstecken. Malka oil har stått i pincip still men där har vi ju orsaker till varför det är så. Chansera att Malka köps upp har ökat i.o.m Alliance uttalanden om “förvärv” och då ligger ju grannens olja närmast till hands, men först vill vi ha den nya klassificeringen från D&M innan bolaget kan prissättas korrekt. 673 miljoner fat i backen enligt bolaget. En riktig månraket om klassificeringen blir bra…. ...

Nokia investerar i USA

Nokia-Siemens Networks köper Nortels trådlösa verksamhet i Nordamerika. Nokia-koncernen tar därmed ett steg till på en kontinent som Nokia aldrig har lyckats erövra. Det talas också om att denna teknik kommer att bli ledande för de stora operatörerna. Detta låter onekligen intressant och dessa 650 miljoner USD kanske betalar sig ganska snabbt. Å andra sidan har finska bolag aldrig gjort lyckade förvärv i USA och man blir lite skeptisk till dylika affärer. Det var även börsen som handlade ned Nokia igår (i gott sällskap förstås). ...

En bra analytiker eller inte?!

Tidigare skrev jag en blogg om olja och rekommenderade ett köp på PA Resources-aktien. Jag tror nog inte att det var någon som följde mitt råd eller jag hoppas inte någon gjorde det i alla fall eftersom den aktien har tappat ganska rejält på sistone, och uppenbarligen på grund av det sjunkande oljepriset… jag är uppenbarligen ingen bra analytiker. Men om man blankar så skulle detta läge gillas. Professionella analytiker har säkert bra metoder och information när de gör en analys. De har dock inte alltid rätt. Lärare i aktiekunskap har alltid sagt att man inte ska lyssna på aktierådgivare, utan man ska lita på sig själv och bilda sig en egen uppfattning innan man handlar… ...