TeliaSonera: lågrisk, stabila finanser, uppköpskandidat

Utmaningen TeliaSonera har en utmaning: Öka tillväxten och höj lönsamheten. Strategin för att nå målet går ut på att bredda utbudet. Det kan röra sig om mobilt bredband, eller förvärv på tillväxtmarknader i Europa. Förvärven i Östeuropa är redan avklarade. TeliaSonera är delägare i Turkcell och ryska Megafon. Kruxet är bara att Telia inte formellt får räkna in vinsten från dessa verksamheter i sin resultaträkning. Orsaken uppges vara att de endast är delägare. TeliaSonera har försökt öka andelarna, men ryska ägarintressen motarbetar detta. ...

NCC: vad är hållhaken?

NCC - Byggbolag med fokus mot Norden men har också verksamhet i Baltikum och Tyskland. Det nya målet för avkastning på eget kapital efter skatt är 20 procent och kassaflödet ska vara positivt före investeringar. Rapporten indikerar en vinst på 17 kronor per aktie för helåret. Hösten är den starkaste intjäningsperioden. Det ger ett rekordlågt p/e tal på fem. Dessutom är direktavkastningen sannolikt över tio procent. År 2008 gav bolaget sina aktieägare totalt 21 kronor, varav elva var ordinarie utdelning. Minst hälften av resultatet delas ut, dvs en kontant dosör på 9 kronor är inom räckhåll. ...

Stora Enso : omorganisation, besparing och minskad massaproduktion

Stora Enso är ett svenskfinskt skogsbolag som i huvudsak producerar papper, kartong och sågade trävaror. Stora Enso äger även 43 procent i Bergvik skog (ägare av skogsmark.) Stora möbleringar pågår. Nuvarande vice vd lämnar sin uppgift som finanschef. Hannu Ryöppönen har därmed börjat planera för sin pensionsavgång våren 2009. Ny finanschef blir internrekyterade Markus Rauramo. Han har varit anställd sedan 1993 och bland annat genomfört avyttringen av Stora Ensos verksamhet i Nordamerika. ...

DGC One: fortsatt god tillväxt och lönsamhet

DGC One är en nätoperatör som utvecklar och säljer datakommunikations-, drift- och telefonitjänster i eget nät till den svenska företagsmarknaden. DGC grundades 1987, har cirka 90 anställda och omsatte under 2007 drygt 220 mkr med god lönsamhet. DGC är noterad på OMX Nordiska Börs Stockholm. DGC är indelat i fyra affärsområden: Datakommunikation, IT-drift, IP-Telefoni och Hårdvara. Fortsatt god tillväxt och lönsamhet Årets andra kvartal, blev det första som börsnoterat bolag. Rapporten visar på fortsatt god tillväxt och lönsamhet. I jämförelse med samma period 2007 redovisar DGC en kraftigt förbättrad rörelsemarginal. ...

Malmbergs: handelsgrossist som klarar lågkonjunktur

Malmbergs Elekriska är grossistförsäljare av elartiklar. Dotterbolag finns i Norge, Danmark, Finland och England. Malmbergs är uppdelad i tre produktionsområden. Elmaterial, Gör det själv marknaden och tillfällig el/ Bygg Ström. Resultatet det andra kvartalet blev 0,59kr att jämföra med 0,40kr. Första halvåret: Resultatet efter skatt ökade med 7 procent till 15.648 miljoner kronor. Per aktie ökade resultatet till 1,96kr (1,82kr). En liten försämring kunde noteras beträffande avkastning på eget kapital. Från 27,5 procent till 26 procent. Samtidigt ökade soliditeten till goda 55,1 (47,8) procent. ...

Latour: utrymme för att göra betydande investeringar

Latour är ett blandat investmentbolag. Storägare i bl.a. Assa Abloy och Securitas, dessutom ett femtiotal helägda företag. Har ökat ägandet i Nederman från 10 till 23 procent. Ägandet i HMS Networks har ökats på till 10,6 procent. Finansmannen Gustav Douglas kontrollerar Latour B, samt Säki. Våren har varit aktiv. Köp har skett i kökstillverkaren Nobia, larmföretaget Niscayah och industriautomationsföretaget HMS Networks. Aktieförsäljningar av affärssystembolaget IFS och Securitas Direct. Det kommer fler affärer under hösten. Finanschefen Anders Mörck flaggade under tisdagens telefonkonferens för att Latour har “utrymme att göra betydande investeringar”. ...

Fenix Outdoor: Nordins köper ytterligare aktier

Fenix Outdoor producerar kläder och tillbehör för friluftsliv. Produkterna säljs via återförsäljare och butikskedjan Naturkompaniet. Koncernen är organiserad i två affärsområden: Brands som omfattar utveckling och marknadsföring av de egna varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus och Hanwag samt Retail genom outdoordetaljisten Naturkompaniet AB. Andra kvartalet 2008 Fenix Outdoor redovisar ett resultat efter skatt på 19,5 miljoner kronor (10,6) för årets andra kvartal 2008. Det ger tillväxtkänning. Det första kvartalet var vinsten oförändrad, och försäljningen minskade med 1 procent. Nu ökade deb glädjande med tre procent. ...

Vestas vindkraft - hög värdering

Vestas är världens i särklass största tillverkare av vindkraftverk. En tredjedel av alla vindkraftverk i världen är levererade av Vestas. Dominansen är särskilt stor när det gäller turbiner över 2,5 MW. Kvartal 2 - 2008 Rapporten klargjorde att orderboken innehåller 68 miljoner kronor. Det är en ökning med 67 procent jämfört med juni 2007. Oron för att Vestas tappar marknadsandelar var i fokus under årets första rapport. Detta kvartal tog analytikerna mera fasta på att Vestas fortfarande växer. För två år sedan låg marknadsandelen på 28 procent. Nu är den nere på 23 procent. I USA har Vestas svårt att hålla ställningen. ...

Beijer Alma - lönsam tillväxt, attraktiv direktavkastning

Beijer och Alma har två dotterbolag Lesjöfors AB som är en fullsortimentsleverantör av standard- och specialproducerade industrifjädrar, tråd- och banddetaljer. Habia Cable AB är en av Europas största tillverkare av specialkabel till kunder inom telekom, försvar, kraftgenerering och industri. Betydelsefulla ägare Investmentbolaget Svolder tillhör storägarna och innehar tio procent av kapitalet och nästan fem procent av rösterna. De har under våren 2008 stärkt sitt grepp om Beijer & Alma. Försäljning och vinst ...

Cardo: orderingång förbättrad, prishöjningar ger effekt

Cardo överraskar. Analytikerna blev besvikna på det första kvartalet, nu vändes tongångarna och aktien steg med fyra procent på en börs som backade med minus 2,4 procent. Cardo har kunnat höja priserna inom Door & Logistics för att kompensera gentemot ökade stålpriser. Nu gav det ett ekonomiskt genomslag. Skälet till att det har lyckats utan att Cardo tappar volym är att även konkurrenterna tvingats höja sina priser. Door & Logistics noterar dock en viss avmattning i Tyskland och Frankrike. Dessutom är marknadsvillkoren i Storbritannien och Spanien tuffa. ...