Svedbergs: rotavdrag lockar

Badrumsspecialisten visar stabilitet, trots lågkonjunkturen. I rapporten lockar effekterna av ROT bidrag och sänkta räntor. Svedbergs skriver i klartext att dessa faktorer förväntas påverka marknaden positivt för badrumsrenoveringar under andra halvåret 2009. Svedbergs dilemma är snarast att de är högre värderade än många jämförbara bolag i samma branch. Aktieplaceraren kanske just därför kommer att snegla på något företag som har större potential. För den som accepterar ett bolag som står stadigt, och redovisat en organisk vinst på ca 0,80 kr, varje kvartal det senaste året, så framstår Svedbergs som ett alternativ. I själva verket är vinsten större än så, då vinst från försäljning av en fastighet i Estland tillkommer. Totalt talar vi om 4,2 kr (2,0 kr). ...

Addtech: stabilt

Addtech har kunder i många brancher, det gör bolaget relativt okänsligt för händelser i enskilda industrisegment. Försäljningen till kunder inom medicinsk teknik ökar, vilket bidrar till stabiliteten. Rapporten visar att både omsättning och resultat stärkts under de nio månader som den omfattar. Vinst per aktie ökade med 11 procent till 9,80 SEK (8,85). För den senaste tolvmånadersperioden uppgick vinst per aktie till 13,60 SEK (12,70). Avkastningen på eget kapital uppgick till 44 procent och soliditeten var 34 procent. ...

Micro Systemation: delar ut pengar

Micro Systemation tillhör en branch som pressas hårt av konkurrens, och konsulter brukar vara de första som får gå när konjunkturen stramar. Första observansen är att bolaget inte längre har några förlustaavdrag. Det har tidigare hjälp till att förbättra vinsten avsevärt. Resultatet efter finansiella poster och skatt minskade till 17,4 Mkr (23,4) då bolaget nu betalar full skatt. Vinsten per aktie minskar med drygt tjugo procent. Det är starkt. Många bolag i samma sektor har fått se större vinstborfall, eftersom att konsulter är bland det första som sparas på i nödtider. Resultat per aktie blev 0.98 kr (1,32). Rörelsemarginalen var 36 % (46). Rörelsemarginalen går tillbaka. Genomsnittet för de tre senaste åren ligger på 32 %. Två skäl anges. Dels kostar expansionen. Dels har konkurrensen hårdnat. Det senare är givetvis oroande. Håller något liknande bolag på att hinna ikapp? Styrkan ligger i att kassaflödet är något lite bättre, än tidigare. Kassaflödet från den löpande verksamheten blev 22,0 Mkr (18,2). Styrelsen föreslår årsstämman att besluta om utdelning av 0,65 kronor per aktie för räkenskapsåret 2008. Det är andra utdelningen i företagets historia, och likartad som den som gavs förra våren. VD, Joel Bollö, inger vissa förhoppningar. Om konjunkturen i USA tar fart under 2009, kan det bli riktgt bra. Med tanke på att fjärde kvartalet normalt är det starkaste. En fastare etablering i USA är strategisk för oss eftersom det är vår potentiellt sett största marknad. Under 2008 svarade den amerikanska marknaden för totalt ca 12 miljoner kronor av vår omsättning. Det kan bli betydligt mer. Det kan vara svårt att bedöma kvaliten hos personalen, men uppenbarligen är ledningen nöjd: “Glädjande nog har vi lyckats få in många nya och bra personer i verksamheten”. Kunder som får tillgång till kontinuerliga uppdateringar av produkterna, utbildning och support förnyar oftast sina licenser. Ungefär hälften av intäkterna kommer av att kunderna stannar kvar och uppdaterar. Under 2008 var försnyelsegraden på .XRY 79 procent. Rapporten säger inget om någon oro, inför framtiden. Inte heller ges någon prognos. Försäljningen har legat på 1,60 kr per år, de senaste sex åren. 2008 är den dubbelt så hög: 3,60 kr per aktie. ...

Fagerhult: goda förutsättningar på kort sikt

Fagerhult säljer belysning. Både för utomhus och innhomhusbruk. Fagerhult är marknadsledande på proffesionell belysning i Sverige och tvåa i övriga nordiska länder. Butiksbelysning är Fagerhults näst största affärsområde med 17 procent av gruppens totala omsättning. Tillväxten inom affärsområdet utomhusbelysning är generellt sett god men har liten kritisk massa. Norden är den största marknaden med 86 procent av försäljningen där Sverige står för 58 procent. Koncernen redovisar ett rekordresultat för 2008. Vinsten per aktie stiger från 10,69 kr till 14,62 kr. Det är en ökning med 38 procent, och framtidsprognosen är god på kort sikt. Samtidigt uppvisar Fagerhult en tillväxt på 11,4 procent. Orderingången är oförändrad jämfört med föregående år. ...

Hennes & Mauritz: både vinst och utdelning ökar

Hennes och Mauritz utmärker sig genom att både öka vinsten och utdelningen. I nuvarande marknadsklimat är detta exceptionellt. Som jämförelse måste många bolag revidera sina prognoser och hålla tillbaka på direktavkastningen. Vinsten på 7,1 miljarder är en miljard bättre än för 2008. Försäljningen steg 20 procent till 26,3 miljarder kronor. Utdelningen blir 15:50 kr. Det är 1,50 kr upp. Bolaget ser positivt på framtida expansion och kommande affärsmöjligheter. Hennes & Mauritz planerar att öppna 225 butiker netto fram till november 2009. ...

Meda: Lönner köper och tecknar

Fundamentalt : Meda växer extremt snabbt med god lönsamhet, men till priset av en hög belåning. Det är fundamentalt köpläge för den som tror på fortsatt framgång för Meda. Medas affärsidé är att sälja mogna läkemedel som inte platsar i de stora läkemedelsbolagens portföljer. Ofta handlar det om läkemedel vars patent har gått ut. Produkterna har lägre marginaler, men ger stabila kassaflöden. Dessutom slipper Meda alla kostnader som är sammankopplade med forskning för att ta fram nya läkemedel. ...

Catech: fyra gånger vinsten

Catechs produkter och system ökar produktivitet och lönsamhet på sågverk, genom rationalisering av arbetet. Kantautomaterna hanterar, mäter och sågar brädor automatiskt, enligt det bästa priset för varje sågad bräda. Catech AB har ett brett produktprogram och är den enda leverantören av en helt obemannad kantautomat. De konkurrenskraftiga priserna och de effektiva systemen gör att investeringen snabbt blir lönsam. Catech har levererat cirka 200 system över hela världen, i: Sverige, Norge, Finland, Australien, Nya Zeeland, Chile, Sydafrika, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Österrike, Storbritannien, Skottland, Polen, Lettland och Ryssland. ...

BE Group: återköper egna aktier

BE Group AB (BE Group) är ett av Europas ledande handels- och serviceföretag inom stål och andra metaller. BE Group erbjuder olika sorters service vid användning av stål, rostfritt stål och aluminium. Koncernen har cirka 10 000 kunder främst inom bygg- och verkstadsindustrin. BE Group har cirka 950 anställda i tio länder i norra Europa; Sverige, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ryssland, Polen, Tjeckien, Slovakien och Danmark. Huvudkontoret ligger i Malmö. ...

ArosQualityGroup: bästa kvartalet hitills

Morphic: förhoppning om förnybar energi

Affärsidén är att utveckla och marknadsföra förnyelsebara energisystem för produktion av el och vätgas samt resurssnål produktionsteknik för effektiv komponenttillverkning. Bolaget har utvecklats i industri- och verkstadstäta Karlskoga, kring millenieskiftet, och hade redan från början ett gynnsamt utgångsläge. Koncernen har cirka 230 anställda och verksamheten bedrivs i sex länder – Sverige, Norge, Japan, Grekland, Italien och Schweiz. Morphic Technologies B-aktie är sedan mars 2008 noterad på OMX Nordiska Börs och antalet aktieägare uppgår till cirka 25 000. ...