West International: Viktigt avtal undertecknat

Affärsidé West International levererar interaktiva terminaler, kassasystem och andra automatiserade betalningssystem till kunder i hela världen. Systemen säljs via systemintegratörer och distributörer. Bland referenskunderna märks Fuijitsu, HP, Volvo, Saab, HM,Citibank, Absa Bank, Wincore, Credito Agricola, DBS Bank, HSBC, Micros etc. West International, har för närvarade 17 anställda. Det är inte helt lätt att förstå sig på detta bolag. Dels är namnet aningen kryptiskt: ”West international”. Till detta kommer att verksamheten kan betecknas som ”tråkig”. Teknisk utrustning till bank och detaljhandeln. ...

Brandworld: Märkeskläder till lågpris

Affärsidén Billiga märkeskläder. Affärsidén är slug. Brandworld köper moderiktiga kläder från ÅRETS kollektion, bland de kläder som inte marknadsförs via de stora klädkedjorna i Sverige. Därmed skiljer sig konceptet från traditionell överskottsförsäljning. I det senare fallet brukar man köpa osorterade restprodukter. Brandworld köper det senaste, av det som inte finns tillgängligt på annat sätt på den svenska marknaden. Fördelen är att varumärkena är välkända: Björn Borg, Disney och Billabong. Ytterligare en vinst är att Brandworld kan genomföra planerad reklam, eftersom att affärskedjan har full kontroll på vad som inhandlas. Vanliga ”överskottslager” präglas av de tillfälliga partier, som för stunden råkar finnas till salu, av det som blivit ”över”. ...

Hartelex: Ryska långfärdsbussar till lågpris

Presentation Hartelex är något så trevligt som ett verkstadsföretag som tillverkar och säljer långfärdsbusar för den ryska marknaden. Därmed är ett av Peter Lynch analyskrav uppfyllda. Produkten är begriplig, och lätt att förstå. Hartelex har tillsammans med Scania tagit fram en långfärdsbuss, som passar ryska förhållanden. Grundare och huvudägare är Per Olof Hartelius, som bl a har 17 år på Volvo Lastvagnar bakom sig. Han har varit verksam inom såväl produktion som marknadsföring. Speciellt lärorik var tiden som materialchef i Volvo do Brazil. Under de senare åren på Volvo var han marknadsansvarig för ett antal östeuropeiska länder. För arton år sedan startade Per Olof Hartelius Hartelex AB och fortsatte med handel med tunga fordon med en alltmer ökande inriktning mot Ryssland. ...

Hennes & Mauritz: - Like for like - strategi

Hennes & Mauritz är ett välskött fint bolag, som gett sina aktieägare långiktigt god avkastning. Är det slut med detta nu? Affärsidén har varit en lågriskstrategi, eftersom att folk köper kläder i de lägre prissegmentet även om ekonomin stramar. På minussidan ligger att försäljningen befinner sig i en negativ trend. Den har minskat varje kvartal sedan augusti 2008. (Med ett undantag: april 2009). Det innebär att den sjunkit i 14 av de femton senaste månaderna. ...

Investors sluga strategi

Investmentbolaget Investor har gjort många aktieägaren aningen besvikna. De tänkte sig att företagsledningen skulle utnyttja konjunktursvackan och bolagets starka kassa och balansräkning, genom att fyndköpa lågt värderade bolag, men inget har hänt. Som de flesta vet så var de många bolag lågt värderade i slutet av förra året, och även i början av detta. Investor hade kunnat lägga sig på köpknappen och gjort finfina investeringar, men nu tycks detta vara väl sent. ...

ABB: har mer att ge

Bolaget har stått stabilt under hela lågkonjunkturen, och har produkter som kommer att efterfrågas i än högre grad, när vi kommer ur finanssvackan, och lånebegränsningarna släpper. Många företag söker energisnåla lösningar, vill inhandla ABB produkter, men måste vänta med investeringarna, till dess att bankerna åter ger krediter. Framförallt tillväxtländer som Kina och Ryssland. Tittar man på de olika enheterna av ABB, så visar det sig att efterfrågan består, i kraftprodukter, på grund av långa avtal. Sämsta produktområdet är Robottillverkningen. Den står för ca en fjärdedel av koncernens intäkter. En styrka är att rörelsemarginalen fortfarande ligger på ett tvåsiffrigt tal, kristen till trots. ...

Tele2: hej å hå

Bolaget redovisar en stark kundtillströmning, och det bådar gott inför framtiden. Genomsnittsintäkten per svensk kund ligger nu strax under 200 kronor, och en rysk kund tillför ca 50 kr per kund. Den baltiska verksamheten står stabil, trots finanskris: Uppenbarligen ringer folk till varandra även i nödtider. Stora investeringar i Ryssland medför att den ryska verksamheten har en betydligt lägre EBITA-marginal, jämfört med övriga länder. 30 procent istället för 50 procent för övriga kundområden. ...

Clas Ohlson: försäljningsökning med 10 procent

Clas Ohlson är nummer ett! Så framställer de sig själva, och visar på en tecknad bild hur konkurrenterna sackar i uppförsbacken. Bland de som ligger hack i häl, märks Jula, Rusta, Biltema och Media Markt. Flera av medtävlarna har egna kataloger, och i viss mån likartade prylar. Förstaplaceringen motiveras av att Clas Ohlson under senaste året fått flera hedersamma nomineringar: Bästa kundservice både på telefon och i butik. Effektiv logistik. Både via Shenker och posten. De har blivit utsedda till årets detaljhandelskedja. Stolt, kunde John Bomack, informationschef på företaget, via direktsändning, visa upp för Umeås aktiesparare att Clas Ohlson för en tid sedan hade ett större börsvärde än General Motors. Även om den siffran säger mer om det sistnämnda bolagets kris, så ger det en indikation på stabiliteten i detaljhandelskedjan och att affärsidén håller. Redan det faktum att de alltid gått med vinst, är enastående. Försäljningen har gått från en miljon till 5 miljoner på tio år. ...

Ratos: udelningen säkrad

Rekommendationerna varierar högst betänkligt: USB har satt riktkursen till 115 kr, och ger rådet “sälj”, medan “Goldman Sachs” tor på 208 kr och “köp”. Senaste rapport visade på en halverad vinst, och vissa förhoppningar om att “se ljuset i tunneln”. I delårsrapportet framgår att VD Arne Karlsson är orolig för att lågkonju8nkturen drar ut på tiden, och betonar att åtskilligt med hårt och tufft arbete ligger framför, om man skall räta på underliggande bolag. ...

WeSC: hopp om marginalförbättring

Namnet är svårt att uttala, men den uppmärksamme kommer att upptäcka att klädmärket, börjar synas allt mer. Lärare har, i god Peter Lynch anda, noterat att det ofta finns ett antal elever som bär märkets logo på t-shirts och huvtröjor, i höstens skolklasser. Företagets grundare Greger Hagelin, började sin karriär som skateboardåkare i Los Angeles och har nu gett det gatumode han så väl känner – det som uttrycker en livsstil - ett respektabelt ansikte. ...