Easyfill första större ordern på RotoShelf Multi

Efter informationsträffen i Stockholm 20 november (inför nyemissionen) skrev jag att om jag tolkade Jens och Håkan rätt skulle det nog kunna komma ett PM om försäljning av plasthyllor rätt så snart. Det var tre månader sedan och tiden är ju som bekant relativ, men det får väl anses ligga inom ”rätt så snart”. Enligt det memorandum som Easyfill släppte inför nyemissionen är 2014 ett uppstartsår med de nya plasthyllorna och bedömningen är att försäljningen kommer landa på cirka 15 miljoner kronor. Dagens order var som sagt på två miljoner och den avsåg bara endörrskylskåp från Spendrups för den svenska marknaden och man kan ju misstänka att det kan komma någon order på RotoShelf till tvådörrskylar framöver också. Frigoglass Super 88 och Klimasans S 880 SC är väl trots allt de kylar som under lång tid haft roto-funktion om än med den gamla stålvarianten. De som följt Easyfill har kanske noterat att Coca Cola köpt sina kylar från antingen Frigoglass eller Klimasan de senaste åren och Cocal Cola är ju den första stora kunden till Easyfill (Enjoy). De har ju haft roto-funktion i sina kylar i snart 10 år, i början med de första swingout-vagnarna. Så nog vore det väl konstigt om vi inte ser en order på Rotoshelf i plast till Coca Cola ”rätt så snart”. Och en dylik order borde kunna avse en lite större volym. Men, men, vi får helt enkelt avvakta och se. ...

Easyfill informationsträff Stockholm 20 november

Gårdagens event utspelade sig på IVA konferenscenter vid Stureplan i Stockholm och inleddes med ett glas vin och lite snittar. Jag skulle säga att det var ett tjugotal intresserade på plats och från bolagets håll fanns VD Håkan Sjölander, marknadschef Jens Nisu samt styrelseledamoten Richard Bagge. Efter att ha mumsat i sig ett par snittar fick vi spatsera ut på gatan där Easyfll hade placerat en 90 centimeters kyl från Norcool (Frigoglass) med en Rotoshelf mult. Där körde Håkan en demo av snurrhyllornas funktion och hur mycket tid som sparas vid påfyllning av varor enligt den undersökning som Coca Cola gjort på en halvfull 90 centimeters kyl (7 minuter att fylla kylen med Rotoshelf mot 27 minuter med vanliga fasta hyllor). ...

Easyfill och marknadspotentialen

Enligt en rapport från Fedonia Group uppgick den globala marknaden för display cases till 23,1 miljarder dollar 2009. Med dagens dollarkurs (för någon vecka sedan stod den i 6,43) skulle det innebära en marknad på knappt 150 miljarder SEK 2009. Om den beräknade tillväxttakten på 7,9 % per år har hållit i sig innebär det en marknad på ca 200 miljarder SEK under 2013. Se länk från Metalfrio http://www.mzweb.com.br/metalfrio2008/web/conteudo_en.asp?idioma=1&conta=44&tipo=19837#1 Hela denna marknad är förstås inte tillgänglig för Easyfill, då den består av allt som har med kommersiell kyla att göra. Ismaskiner, vending machines och ”parts & others ” är knappast aktuella för installation av roterande hyllor, men ”display cases” och ”refrigirators for drinks” utgör trots allt 29 % av marknaden och det skulle ju innebära att denna del av marknaden för kommersiell kyla är knappt 60 miljarder SEK. Om vi drar bort en del av denna marknad som inte är lämpad för Rotoshelf kanske vi kan höfta till med att Easyfill har att bearbeta en marknad värd mellan 30-40 miljarder SEK. Det avser förstås hela kylskåpen och inredningen som Easyfill säljer är ju bara en del av dessa. Hur stor del själva kylskåpsinredningen utgör av marknaden är inte så lätt att veta, men vi kan ju spekulera lite. Vi fick nyligen veta att en Rotoshelf till en 90 cm kyl kostar ca 200 Euro till slutkund. Jag förenklar och avrundar till 2 000 SEK. Hur stor del av kostnaden för hela kylskåpet är då detta (dvs hur stor del av marknaden utgör inredningen)? Jag gjorde en snabb googling och hittade lite prisuppgifter på kylskåp. Tex denna från Husky (på ”sale”) ...

Easyfill och den ljusnande framtiden?

De insatta vet ju vad det handlar om och för övriga kan jag väl skriva att Easyfill har utvecklat roterande hyllor för kylskåp och butiker som avsevärt kortar tiden det tar att lasta upp och fronta varor, vilket kan spara stora pengar åt butiker, bryggerier m.fl. Bolaget har hållit på i några år och det har funnits stort intresse från kunder, men detta har inte resulterat i de stora affärer som ledningen hoppats på pga att hyllorna som tillverkats i stål varit för dyra. Senaste året har man dock stoppat försäljningen för att istället utveckla hyllorna i plast till ca 80 % lägre produktionskostnad. Härom veckan levererades ett produktionsverktyg från Asien som ska användas för tillverkning av vissa typer av hyllor och vilken dag som helst levereras nästa produktionsverktyg. ...

Enjoy Group AB / EasyFill AB Årsstämma 2013

Så, vad hände på stämman? Efter sedvanlig formalia i form av de första punkterna (öppnande, val av ordförande osv.) var det dags för framläggande av årsredovisning och därefter anförande av VD med efterföljande frågestund. VD Håkan Sjölander konstaterade att 2012 tråkigt nog visade röda siffror och det är väl egentligen inte så mycket att kommentera kring det. Att det är så och vad det beror på vet förmodligen alla som följer bolaget (och de som inte följer bolaget kan läsa i årsredovisning och rapporter). Revisorn gick igenom revisionsberättelsen och den uppmärksamma har förstås sett att han har anmärkt på att skatter och sociala avgifter har betalats in för sent till Skatteverket upprepade gånger under året. Själv hade jag väl ett par teorier om vad detta kunde bero på, dels att det berodde på den likviditetsbrist som rått i bolaget, alternativt att det skulle ha kunnat bero på att rutiner för attestförfarande vid betalningar brustit (t.ex. att VD kanske måste attestera utbetalningar, vilket missats på grund av tidsbrist eller annat); alternativt att det skulle bero på rent slarv kanske. Skönt nog (anser jag) var anledningen det första alternativet, dvs. att det berott på likviditetsbristen i bolaget att man fått hålla på betalningarna ibland. Som revisorn också skriver har detta inte medfört någon skada för bolaget utöver dröjsmålsräntor (kan ju påpeka att som före detta redovisningskonsult har jag sett många värre exempel på varf��r källskatt och sociala avgifter inte betalats in som de ska). I och med kapitaltillskottet från Innlandsinovation ska detta inte vara ett problem närmaste tiden. ...

Enjoy Group Bokslutskommuniké 2012

Resultatmässigt blev förstås dagens rapport inte så kul, men det var redan förväntat utifrån den information som gavs i Q3-rapporten. Det är snarare förvånande att förlusten inte blev större än vad den faktiskt blev, nämligen – 2,6 MSEK. Vi vet ju sedan tidigare att försäljningen av de patenterade produkterna stoppades i våras på grund av att priserna till slutkund blev för hög när man producerade hyllorna i plåt. Resten av året har istället använts till att utveckla hyllorna i plast och enligt dagens rapport sänker detta tillverkningspriserna med 60-80 %. Idag finns plasthyllor klara för de två storsäljande kylskåpsmodellerna, en från Klimasan och en från Frigoglass. Dessa marknadsförs nu aktivt av Enjoy. Enligt rapporten kommer volymleveranser av plasthyllor kunna klaras av till sommaren och det är först då man kan tänka sig att ketchupen börjar rinna så smått. ...

Enjoy Group Q3

Omsättningen landade på 16,5 MSEK vilket är knappt 1,5 MSEK lägre än i Q3 förra året (Q1-Q3). Rörelseresultatet blev ca – 1,1 MSEK vilket är 900 TSEK bättre än förra året trots omsättningsminskningen. Dock finns som jag skrev efter Q2, inga avskrivningar med i år. Jag vet inte varför man inte gör avskrivningar, men eventuellt kan man resonera som så att man vidareutvecklar produkterna i och med att man gör om dem till plast och därigenom skjuter på avskrivningarna. Att de immateriella tillgångarna ökat sen årsredovisningen 2011 tyder på att det är så anser jag. Med samma avskrivningar som förra året hade vi haft ett liknande resultat som i Q3 2011 (utan hänsyn tagen till aktivering av utvecklingskostnader). ...

Enjoy Group Q2

Så kom då Enjoy Groups rapport för andra kvartalet i fredags vilket förstås var efterlängtat för oss aktieägare. Att man levererade ett positivt resultat under andra kvartalet var förstås också trevligt, även om man kan fundera över hur stor roll siffran på sista raden faktiskt spelar för stunden (återkommer till det senare). I juni fick vi information om att man satt i förhandlingar om att sälja vissa patent i USA och Kanada och jag har faktiskt under sommaren suttit och hoppats på ett besked om att så skulle ske. Orsaken till det är att jag förutsatte att motparten var HillPHOENIX som är störst i USA på öppna butikskylar och jag förmodade att en försäljning av patenten dels skulle inbringa en engångsersättning, men också en hel del licensintäkter framöver. Då skulle man på kort sikt undvika NE och på lång sikt skulle man ha en bjässe i USA som skulle kunna lansera hyllorna ”over there” betydligt snabbare än vad Enjoy själva skulle kunna. Betänk att på mässan som Enjoy var med på hade HillPHOENIX 90 personer i montern (enligt Jens Nisu). De hade knappast varit fel för Enjoy att ha dem som referens vid framtida försäljning och marknaden i resten av världen är ju ganska stor bara den. Så resonerade jag, men så fick vi nu i Q2-rapporten veta att Enjoy avbrutit förhandlingarna för att det dykt upp ännu en (icke namngiven än) ”bjässe” i USA som var sugna på hyllorna. Enligt rapporten har man erbjudit båda ”bjässarna” icke exklusiva avtal, vilket båda har accepterat, vad nu accepterat innebär. Förhoppningsvis mynnar det i alla fall ut i två avtal i USA och i så fall bör det inte mottas av den gäspning som informationen i rapporten mottogs av (min personliga åsikt förstås). Som det är nu har marknaden uppenbarligen lågt förtroende för Enjoy, så för att aktiekursen ska röra sig krävs nog påskrivna avtal. ...

Enjoy Q1, väntan fortsätter och jag får äta strumpa

I veckan rapporterade Enjoy Group utfallet för första kvartalet och det var inte direkt någon munter läsning. Man gjorde en förlust på ca 1,25 miljoner kronor och vi var nog många som hade sett framemot i alla fall ett litet plusresultat. Omsättningen hade dock ökat till 8,8 Mkr mot 6,5 Mkr samma period föregående år. Bolaget meddelade att omsättningen var lägre än förväntat pga att en av de största kunderna bestämt sig för att gå över till en miljövänlig kylgas vilket gjorde att Enjoy (Klimasan) inte klarade av att leverera till dem som planerat. Det som också hade ökat var kostnaderna för varor och transporter som kan tyckas oroväckande hög med tanke på omsättningen. ...

Ketchupeffekt för Enjoy Group?

Under hösten kom en hel del positiva nyheter från Enjoy Group, varav det mest positiva förmodligen var att patenttvisten med Frigoglass som är en av världens största tillverkare av kommersiella kylskåp resulterade i en förlikning där bolagen istället för att tvista kom överens om att Frigoglass skulle bli kund till Enjoy. Där fick vi alltså ett första bevis på att Enjoys patent verkligen håller med tanke på att en bjässe som Frigoglass knappast skulle gett sig annars. ...