Easyfill Déjà vu (2016) eller är det äntligen dags för ketchupeffekten?
I mars 2012 skrev jag ”Ketchupeffekt för Enjoy Group” och att jag trodde och hoppades att 2012 skulle kunna bli det år då man skulle få göra en Gert Fylking och utbrista ”äntligen!”. Så blev det inte… Inte fick man utbrista det 2013, 2014 eller 2015 heller. I slutet av april 2016 däremot blev det då till sist klang och jubel för de som var aktieägare i det som då bytt namn till Easyfill AB. Först kom en nyhet om att butikskedjan Woolworths i Sydafrika bestämt sig för att rulla ut Easyfill produkter i 400 butiker till ett värde om 250 miljoner kronor fördelat över 5 år och någon månad senare meddelade Easyfill att de skulle starta ett företag i USA tillsammans med Marco Company. På cirka två månader gjorde aktiekursen ett ryck från under 4 till närmare 24 kronor per aktie. Affären med Woolworths sågs som en bekräftelse på att Easyfills produkter fungerade och det ansågs väl bara vara en tidsfråga innan fler butikskedjor skulle ta samma beslut. Eftersom Easyfill startade företag i USA och ledningen var över Atlanten och bland annat träffade företrädare för världens största butikskedja med W som första bokstav i namnet fanns det ingen hejd på framtidsutsikterna. ...