Easyfill Déjà vu (2016) eller är det äntligen dags för ketchupeffekten?

I mars 2012 skrev jag ”Ketchupeffekt för Enjoy Group” och att jag trodde och hoppades att 2012 skulle kunna bli det år då man skulle få göra en Gert Fylking och utbrista ”äntligen!”. Så blev det inte… Inte fick man utbrista det 2013, 2014 eller 2015 heller. I slutet av april 2016 däremot blev det då till sist klang och jubel för de som var aktieägare i det som då bytt namn till Easyfill AB. Först kom en nyhet om att butikskedjan Woolworths i Sydafrika bestämt sig för att rulla ut Easyfill produkter i 400 butiker till ett värde om 250 miljoner kronor fördelat över 5 år och någon månad senare meddelade Easyfill att de skulle starta ett företag i USA tillsammans med Marco Company. På cirka två månader gjorde aktiekursen ett ryck från under 4 till närmare 24 kronor per aktie. Affären med Woolworths sågs som en bekräftelse på att Easyfills produkter fungerade och det ansågs väl bara vara en tidsfråga innan fler butikskedjor skulle ta samma beslut. Eftersom Easyfill startade företag i USA och ledningen var över Atlanten och bland annat träffade företrädare för världens största butikskedja med W som första bokstav i namnet fanns det ingen hejd på framtidsutsikterna. ...

Easyfill och kylskåpsleverantörerna

Den som av någon outgrundlig anledning skulle få för sig att söka på mitt nick på Redeye (dvs Tompe77) kan se att jag skrivit en del om Easyfill förut och även att jag köpte mina första aktier i bolaget ungefär vid tidpunkten för slaget på Trastfältet 1389 (smärre överdrift kanske, men vad gör man inte för lite knorr i texten). Det var ju inte igår om man uttrycker det så, men som vi alla vet sägs ju tålamod vara en dygd, det vill säga ett eftersträvansvärt karaktärsdrag (i alla fall enligt Wikipdia) och vem vill väl inte vara en person med sådan karaktär? ...

Easyfill 2019, Nyemission och framtidsutsikter

Om bolagets kommunikation Easyfill har genom åren fått en del kritik för sin kommunikation och även jag har varit en av de som tyckt att kommunikationen i vissa fall varit bristfällig. För egen del anser jag inte att den varit bristfällig i form av att bolaget informerat för lite, utan snarare att den varit bristfällig i form av att man informerat för mycket. Under en period valde man exempelvis att i kvartalsrapporter publicera senaste säljrapporten från sin säljare hos Easyfill America i USA vilket innebar att aktiemarknaden fick information om väldigt mycket potentiella affärer. Det var dock svårt att bilda sig en uppfattning om sannolikheten för att nämnda affärer skulle bli av och i så fall inom hur lång tid och vilken omfattning de potentiella affärerna skulle kunna ha. Dessutom vilket jag har varit mest skeptisk till har man i alltför många fall (enligt mig) kommunicerat tidsangivelser på när saker ska inträffa. Exempelvis när man förra året informerade om att Walmart i USA hade fått en offert på 600 kylskåp med Rotoshelf i och exakt datum för när de skulle återkomma med svar på offerten för att Easyfill America skulle kunna leverera vid en viss tidpunkt. Dessvärre satt alla vi aktieägare och väntade på ett PM det datum som hade kommunicerats och för varje dag som gick efter det datumet växte frustrationen och efter ett tag förutsatte nog de flesta att affären aldrig blev av. Det har funnits ett antal dylika kommunikationsmissar genom åren där man informerat om affärer som är på gång, men där detta inte följts upp i kommande rapporter. Detta sätt att kommunicera tror jag personligen har tärt på aktiemarknadens förtroende, särskilt när genombrottet ännu inte kommit. ...

Vad händer med Easyfill?

Ja, vad ska man svara? Att aktiemarknadens förtroende för att den succé som förväntades vid toppen på 24 kronor tycks vara som bortblåst kanske? Och vad beror då det på? Jo, det avtal som Easyfill fick med Woolworths i Sydafrika förra våren och som skulle generera 50 miljoner kronor i omsättning per år i fem år har blivit uppskjutet bland annat. Easyfill har i många år varit vad som får betraktas som ett förhoppningsbolag med stor potential och unika patent på en ofantligt stor potentiell marknad. Som någon skrev ”om man räknar på potentialen blir man snurrig i huvudet”. ...

Easyfill årsstämma 2017

Idag var det årsstämma i Easyfill igen. Tyvärr var detta en eftermiddag som inte går till historien som en av AB Storstockholms lokaltrafiks bästa dagar. Pendeltåget till Sollentuna passade lämpligt nog på att haverera i försommarvärmen varför undertecknad kom 45 minuter efter utsatt tid. Ni som färdades i Stockholm med kollektivtrafik med eller bil hade nog ingen rolig eftermiddag. En annan försökte vara smart och ta fel pendeltågslinje till Karlberg för att därifrån ta en taxi till Sollentuna då Märstalinjen stod still. Dessvärre var det fler som gick i samma tankar varför det inte fanns en enda ledig taxi ut från Stockholms innerstad vid 16.30. Det slutade med en pendeltågstur till Spånga, taxi därifrån och en sen ankomst till stämman. Så kan livet vara i huvudstaden. ...

Easyfill årsstämma 2015

Igår var det årrstämma i Easyfill AB och eftersom jag var där passar jag på att skriva ner hur jag upplevde tillställningen. Jag skulle uppskatta att det var ett tiotal externa aktieägare på plats, plus styrelse och ledning, samt annan personal i bolaget. Innan den formella stämman påbörjades passade VD Håkan Sjölander på att visa upp bolagets nyinköpta lastbil. De som följer bolaget vet att återförsäljaren i Norge (MF Systemer) har börjat åka runt med en släpkärra med Rotoshelf-kylar i för att visa upp för kunder (livsmedelsbutiker osv). Detta har varit lyckat och nu tänkte Easyfill använda samma koncept. Man ska inte bara tuta runt på måfå till butiker, utan man har en strategi för vilka man besöker. När det exempelvis gäller ICA kollar man upp vilka butiker som tjänar pengar och vilka som kan anses fungera som ”trendsetters” hos ICA. Dessa ska bearbetas så att de blir intresserade av Rotoshelf. På det viset hoppas man att det blir tryck på ICA centralt att ta in RotoSHelf i det sortiment som ICA-handlarna har att välja ifrån. ...

Easyfill nyemission

46 % av emissionen är säkerställd genom teckningsförbindelser från större aktieägare. Noterbart är dock att den största ägaren (cirka 30 %) Loxysoft AB inte kommer att teckna sin andel då man nyligen förvärvat det norska bolaget Dolphin AS och inte har finansiella resurser att teckna sin andel. För den oinsatta är Loxysoft ett familjeföretag ägt av Easyfills VD Håkan Sjölander med familj och med Håkans son som VD. Minst lika noterbart är dock att en annan storägare, Innlandsinnovation AB (11,8 % ägarandel) förutom sin egen andel, även kommer att teckna Loxysofts, samt Inesco Holdings andelar om totalt 34,7% (Inesco Holding är också ett Sjölanderföretag). ...

Easyfill årsstämma 2014

Så var det dags för årsstämma i Easyfill igen. Förra året var det 6 externa aktieägare plus styrelsemedlemmar på plats, men i år var stämman betydligt mer välbesökt. 19 aktieägare var anmälda och även om någon föll bort på grund av förhinder var det nog närmare ett trettiotal personer som hade samlats i Easyfills lokaler i Sollentuna. Tillställningen började med lite tilltugg och sen fick alla som ville följa med en trappa ner till den lilla utställningsavdelningen där bolaget har några kylskåpsmodeller uppställda utrustade med de patenterade snurrhyllorna. Där höll VD Håkan Sjölander en förevisning av produkternas funktion för de som inte hade sett det på så nära håll tidigare (och för de som hade sett dem för också förstås). ...

Easyfill Q1 2014 – Dags för genombrott i år

Idag släpptes Easyfills rapport över det första kvartalet 2014. Planerad rapportdag var egentligen först om ett par veckor, men av någon anledning valde bolaget att tidigarelägga rapporten. Många aktieägare hade nog hoppats på ett positivt rörelseresultat i denna rapport, men där snavade bolaget på målsnöret och redovisade ett rörelseresultat på – 27 tkr och ett resultat efter finansnetto som landade på - 243 tkr. Omsättningen landade på 6 149 tsek vilket är en omsättningsökning på närmare 25 % jämfört med samma kvartal föregående år. Det tycks som om det fortfarande är kylskåpsförsäljningen som genererar nästan alla intäkter i Q1. Enligt resultaträkningen uppgår omsättningen i Easyfill (dvs hyllförsäljningen) till 617 tsek vilket alltså innebär att hyllförsäljningen börjat komma igång, men ännu inte uppgår till mer än 10 procent av omsättningen. I rapporten står att läsa att ”EasyFill’s till 100 % ägda dotterbolag Enjoy Sales säljer fler läskedryckskylskåp på den Svenska marknaden än på många år trots att konkurrensen hårdnat. Ett av skälen är att kylskåp med RotoShelf tar marknadsandelar”. Utvecklingen av RotoShelf har alltså gynnat försäljningen av kylskåp från Enjoy Sales. I framtiden måste dock förhoppningen vara att omsättningsfördelningen snarare ska vara den omvända, dvs. att merparten av intäkterna kommer från hyllförsäljningen. ...

Easyfill bokslut 2013 - Genombrott under 2014?

Idag kom Easyfills bokslutskommuniké för 2013 och resultatet var knappast något att jubla över, men det var det knappast någon som hade hoppats på heller. En omsättning på 24 miljoner kronor och en förlust på 3, 8 miljoner kronor gör kanske ingen (oinsatt) glad, men efter de orders som har presenterats senaste veckorna (mer om det nedan) och övrig information i dagens kommuniké skönjer nog många luttrade aktieägare äntligen ljuset i den flera år långa tunneln. Omsättningen kommer fortfarande i princip bara från kylskåpsförsäljningen och har ökat med drygt 3 miljoner kronor, så den divisionen tuffar uppenbarligen på ganska bra. När man tittar på siffrorna måste man ha i bakhuvudet att alla kostnader som avser hylldivisionen (utvecklingskostnader, marknadsföring, löner osv.) också belastar resultatet samtidigt som den delen ännu inte genererar några intäkter. Bolaget skriver att Kylskåpsdelen enskilt visar ett positivt resultat om 200 tusen kronor trots engångskostnader i form av fusionskostnader (i samband med namnbytet och uppdelningen i moder- och dotterbolag, Easyfill och Enjoy Sales) samt en valutakursförlust. Vidare har bytet av kylskåpsleverantör förstås bidragit till en del kostnader. Villkoren i avtalet med den nya leverantören (Frigoglass) är betydligt bättre än tidigare avtal (jag har skrivit om det tidigare efter årsstämman) och ledningen skriver att 2014 kommer att bli ett betydligt bättre år resultatmässigt för Enjoy Sales AB (kylskåpsdivisionen). Det låter ju positivt, men är förstås inte därför man äger aktier i Easyfill, utan det är förhoppningen om att genombrottet för Easyfill (hylldivisionen) äntligen ska komma. ...