Imint inför uppvärdering?

Imint har ett antal programvaror för bildhantering av video - som man säljer främst till tillverkare av mobiler - varav bildstabilisering är instegs funktionen. Man är marknadsledande i Kina och har de flesta av världens största tillverkare av mobiltelefoner som kund. Exempel på kunder är Huawei, Xiaomi, Oppo, Vivo, Sharp och Fujitsu. Programvarorna säljs främst som white label produkter men någon tillverkare har använt Vidhance inside - som är Imints varumärke - i sin marknadsföring. Under Q1 och Q2 har man hittills tagit 8 nya 3-åriga kontrakt, med bl.a. Oppo, Xiaomi, Kyocera och förmodligen Huawei som omnämns som en större Kinesisk kund. Oppo, Xiaomi och Huawei tar marknadsdelar och står för lite drygt 1/3 av marknaden för mobiltelefoner, där Xiaomi är den snabbast växande tillverkaren av mobiltelefoner de senaste åren. Volymer från nya kontrakt kan komma under Q2, men än mer kan vi förvänta nya volymer under Q3 och framåt. Säsongsmässigt är Q1 ett svagt kvartal och vi bör få ett uppsving i Q2 både från säsongsvariationen, nya kontrakt och att vissa tillverkare slog i taket under Q1 för de volymer som avtalats enligt företaget. ...

Smart Investering i 16 taggare?

Ett nyligen sänt avsnitt i Börsplus handlade om Compounders, där det enligt analytikerna gällde att hitta ett bolag som står i början av sin resa som Compounder, precis som caset i detta blogginlägg. I det läget är värderingen sätt till fundamenta relativt låg och man får värdetillväxt både genom multipel expansion och organisk tillväxt, samt att bolag kan köpas utanför börsen till en lägre multipel värdering än börsbolagets värdering. En typisk Compounder är helt enkelt ett bolag som har som en väsentlig del i sin strategi att växa genom att köpa upp företrädelsevis lönsamma företag med bra kassaflöden och sedan låta de uppköpta företagen leva vidare med befintlig personal utan större strukturgrepp för att bibehålla kultur, kompetens, kunder och motivation i företagen. Kassaflödet bidrar sedan till att man kan köpa flera bolag, o.s.v. För att det skall lyckas bör företaget vara verksamt på en fragmenterad marknad, där det finns många relativt små aktörer med nischade kundsegment, precis som i vårt case. ...

Underbara tider för retail

Förändingen av kundernas köpbeteenden har ritat om konkurrenslandskapet för företag som är verksamma inom retail. Två saker som man generellt kan notera som framgångsfaktorer i retails förvandling är, att styra om försäljning mot nätbutiker och att satsa på egna varumärken. Sen gäller det förstås att göra det bättre än konkurrenterna, att kommunicera och sälja genom nya marknadskanaler och erbjuda rätt utformade produkter. Som jag ser det har Wonderful Times Group (WTG) följt ovan recept. Mitt intryck är även att WTG var tidiga med att agera på marknadsförändringarna. I detta läge kan det vara bra att vara liten, så att komplexiteten inte fördunklar visionen och rimliga insatser får stor effekt. (Samtidigt tycks en jätte fortfarande leta efter sin själ, även om man tagit ett babysteg i rätt riktning genom att göra sig av med de billiga måndags exen.) ...

Öppet brev till H&M’s ledning

Varumärket Man kan se på företag och den miljö som de verkar i som ett ekosystem. Sker det en större förändring som att det kommer in en ny art eller att det sker en klimatförändring så påverkas hela ekosystemet. Balansen mellan olika arter förändras och de som bäst anpassar sig till de nya förhållandena blir framgångsrika. Befintliga arter måste omdefiniera sig själva, hitta nya strategier, utveckla nya färdigheter, ändra sitt beteende, utveckla nya egenskaper etc. för att kunna nå framgång i den nya miljön. ...

Undervärderat Combigene

Combigene får den 15/6 sin ansökan till Horizon 2020 beviljad med ett anslag på ca 33 miljoner kronor, samtidigt stiger kursen till ca 3 kr ett lyft som ökar bolagsvärdet med ca 17 miljoner kronor. Är det rimligt att värdera varje bidragskrona till 50 öre? Den 5/3 meddelar man att deras nyemission blev tecknad till 22,5%. Man tillförs 2,3 miljoner före emissionskostnader i.st.f begärda 10,2 miljoner, en missräkning på 7,9 miljoner kronor. Börsvärdet sjunker på ca en vecka med runt 10 miljoner kronor, veckan innan hade börsvärdet sjunkit ytligare ca 6 miljoner kronor. Är det rimligt att värdera varje utebliven nyemissions krona till 2 kr? ...

Investera med Horizon 2020

Horizon 2020 är ett EU initiativ där man delar ut bidrag till företag för att stödja deras utveckling till att nå marknaden. Företag får söka anslag från Horizon 2020 och intervjuas då av en jury bestående av innovatörer, entreprenörer och risk kapitalister. Juryn utvärderar bolagen på ett antal punkter, varefter bolaget får en totalpoäng som maximalt kan uppgå till 15 och tilldelar bolagen bidrag i olika omfattning utifrån vad man ansökt om. Utvärderingen är indelad i tre områden ( Impact, Excellence, Implementation ) som var och en innehåller ett antal frågeställningar (9+7+5 frågeställningar) varje frågeställning betygsätts i en skala upp till 5, varje område ges sedan ett betyg upp till 5 och summan kan därför maximalt bli 15 poäng. ...

Tre bröllop ett kvartal senare

https://www.redeye.se/arena/posts/tre-broellop-utan-begravning Capacent stog rätt stilla under perioden, men steg sedan ordentligt ca 17% på Q1 rapporten och är upp ca 23% sedan förra bloggen.Resultatet överraskade t.ex. proffs analytiker ordentligt. Framförallt var det den Finska verksamheten som gick som tåget med brutal marginal beroende på att uppdrag tas med vinstdelning. Vinstmarginalen i de olika AO var ca Finland 40%, Sverige 10%, Island 2% och alla AO utvecklades i rätt riktning med störst tillväxt i Finland. ...

Blockbuster?

Följande är min betraktelse och skall inte uppfattas som en köprekommendation. Kom ihåg att göra hemläxan innan du köper en aktie! Uppgifter är hämtade från källor som jag bedömt som trovärdiga, men kan vara behäftade med fel. Det fanns bl.a. två saker man kan ta fasta på i vd’s “tal till nationen” med anledning av Roche avtalet. Fritt refererat från videon, säger vd “Marknadsledaren PSA omsätter EUR 1 Mdr per år” och “vi vet att Arocells biomarkör TK 210 ELISA kan användas tillsammans med flera andra test för att få bättre beslutsunderlag” ...

Tre bröllop utan begravning

I bolagen förekommer goodwill avskrivningar. I de moderna IFRS reglerna gör man ingen avskrivning av goodwill. Goodwill uppstår då man köper ett bolag till ett pris som överstiger EK i bolaget. Det finns inga rimliga skäl att skriva av goodwill, den - tex varumärket - minskar inte med tiden om verksamheten sköts väl. Det är en investering som inte förbrukas och därför aldrig behöver ersättas, tvärtom förväntar man sig att t.ex. anskaffade varumärke skall öka i värde. Enda anledningen till att man skriver av goodwill är att man på så sätt får vinstmedel / kassaflöde som man slipper betala skatt på. De syns inte explicit som vinst i redovisningen, därför justerar jag vinsten med goodwill avskrivningarna. För att det skall bli helt jämförbart med de företag som följer IFRS drar jag en schablonskatt från goodwill avskrivningarna, men det gör vinstuppskattningen något konservativ då man aldrig kommer att beskattas för goodwill avskrivningarna. ...