WeSC: full rulle!

Om WeSC WeSC är ett varumärkesföretag som har sina rötter i skateboardkulturen och som arbetar med design, produktion och försäljning av kläder och accessoarer inom segmentet “streetfashion”. Konceptbutiker WeSC har 14 egna och distributörsdrivna konceptbutiker. WeSC självt tänker fortsätta expandera med fler butiker på strategiska platser runt om i världen, nu senast kommer Sverige att prioriteras. Även ett flertal distrobutörer har visat intresse att öppna upp konceptbutiker vilket kommer att starka varumärket betydligt och är ett bevis på varumärkets popularitet. ...

Odd Molly: Nu är det dags att hoppa på tåget!

Allt tyder mer och mer på att vi har sätt botten i klädessektorn, Björn Borg har varit nere och vänt på 35 kr och Odd Molly har varit nere på 45 kr, kurser som jag tror vi aldrig mer får se framöver. Odd Molly säljer mode för kvinnor mellan 20 och 50 år, en målgrupp med mycket stark köpkraft. Odd Molly har valt att inte ha egna butiker och man lägger ut tillverkning och lagerhållning externt, det betyder att man kan koncentrera sig på sin huvudsakliga uppgift nämligen att designa, marknadsföra och sälja kläder. Den geografiska expansionen är explosiv, även produktbreddningen till mer skräddade kläder talar för en uthållig tillväxt i flera år framöver. I dagsläget handlas Odd Molly till P/E 9 för 2008 års prognostiserade vinst. Om man räknar med 45 procents tillväxt från 2008 till 2009 handlas Odd Molly till P/E 5 på dagens kurs vid 66 kr. Vad många tycks glömma bort är att redan nu i oktober kommer ordervärdet för vår/sommar 2009. Det betyder att marknaden kan börja räkna på 2009 redan nu i oktober, vi är där om bara 1,5 månad. Ännu intressantare blir det när man tittar 14 månader framåt, då börjar vi räkna på 2010 års vinst som är enligt prognosen 17 kr per aktie, då är P/E talet nere på 3,9 vid dagens kurs på 66 kr. Trots bolagets korta historia har man redan vunnit ett stort antal stora utmärkelser, däribland Intnl Prt–porter Award 2005, Årets Exportföretag 2006, Årets Varumärke i detaljhandeln 2007, Årets Stjärnskott vid entreprenörsgalan 2007, Guldknappen 2008. Födelse- och tillväxtstoryn kring Odd Molly har rönt stor svensk och internationell uppmärksamhet och sagan lär, detta till trots, knappt ha börjat. ...

Odd Molly: nu gäller det att hänga med!

Odd Molly säljer mode för kvinnor mellan 30 och 50 år, en målgrupp med mycket stark köpkraft. Odd Molly har valt att inte ha egna butiker och man lägger ut tillverkning och lagerhållning externt, det betyder att man kan koncentrera sig på sin huvudsakliga uppgift nämligen att designa, marknadsföra och sälja kläder. Nu är det snart dags för Odd Molly att komma med sin orderrapport för höst/vinter 2008. Den geografiska expansionen är explosiv, även produktbreddningen till mer skräddade kläder talar för en uthållig tillväxt i flera år framöver. I dagsläget handlas Odd Molly till P/E 17 för 2008 års prognostiserade vinst. Om man räknar med 50 procents tillväxt från 2008 till 2009 handlas Odd Molly till P/E 9 på dagens kurs vid 137 kr. Vad många tycks glömma bort är att redan nu i oktober kommer ordervärdet för vår/sommar 2009. Det betyder att marknaden kan börja räkna på 2009 redan nu i oktober, vi är där om bara 6 månader. Ännu intressantare blir det när man tittar 18 månader framåt, då börjar vi räkna på 2010 års vinst som är enligt prognosen 20 kr per aktie, då är P/E talet nere på cirka 7. ...

Heart of Brands: expanderar snabbt

Heart of Brands har som mål att bli “Nordens nya Modevaruhus”, distributör och även globalt sälja och marknadsföra egenägda varumärken. Heart of Brands startade sin verksamhet i november 2006 och har redan lyckats få distributionsrätten för 12 st attraktiva varumärken. Nio av dessa har förvärvats de senaste tre månaderna, därav två helägda. Ledningen i Heart of Brands har under 2007 koncentrerat sig på att dels få in rätt folk i styrelsen och dels satsat på att bygga upp en varumärkesportfölj. Lars Stenberg som senast tillträdde styrelsen har en gedigen bakgrund i klädbranschen med bland annat flera år på Levis, Vd på JC, Vd för Nike i Norden/Benelux och Vd för MQ. Enligt min mening har man nu lagt grunden för ett nytt spännande företag på börsen som jag tror kommer att få en stark tillväxt de närmaste åren. Heart of Brands genomför just nu en nyemission på 24 MSEK och Vd Pia Imbro Ericson har sagt att intresset är stort. ...