Context Vision: svensk framgångssaga i norsk förpackning

En framgångssaga med förhoppning om mer ContextVision har en vision om att: ”skapa en märkbar skillnad för livet”. Detta vill man göra genom att erbjuda marknaden en programvara som förbättrar bildkvalitén i olika slags röntgen och ultraljudsbilder, vilket i sin tur kan hjälpa läkare att på ett bättre sätt ställa en säker prognos. ContextVision startades år 1983 av ett gäng forskare då verksamma vid Linköpings Universitet . Bolaget har dock tappat den svenska kopplingen en aning på grund av att aktien är noterad på Oslo börs, vilket har skapat en sorts kluvenhet som har fått både svenska och norska investerare att välja bort denna framgångssaga. Ur ett aktieägarperspektiv har det dock aldrig sett så spännande ut som det gör idag och det ska jag nu försöka åskådliggöra. ...

Fenix Outdoor: en guldklimp (uppdatering)

Inledning Till en början vill jag lägga lite kraft på att titta på vad Fenix Outdoor faktiskt sysslar med, eftersom jag förmodar att det är få som verkligen känner till bolaget närmare. Fenix Outdoor är en internationellt verksam koncern inriktad på produkter för natur och friluftsliv. Fenix Outdoor består av två stycken huvudsakliga affärsområden som heter Retail och Brands och i sin tur består av flera mindre delar, men mer om det senare i analysen. Man är verksam i hela Europa med Tyskland som enskilt största marknad, men i den senaste rapporten pratar man även om storsatsningar på Kina och Kanada inför de kommande Olympiska Spelen. Bolagets verksamhet är alltså diversifierad med ett brett produktutbud på en stor och spridd marknad. Dessutom så tycker jag att den moderisk som jag brukar diskontera i klädbolagsaktier är näst intill obefintlig. ...

Fenix Outdoor: en guldklimp som marknaden har missat

Inledning Till en början vill jag lägga lite kraft på att titta på vad Fenix Outdoor faktiskt sysslar med, eftersom jag förmodar att det är få som verkligen känner till bolaget närmare. Fenix Outdoor är en internationellt verksam koncern inriktad på produkter för natur och friluftsliv. Fenix Outdoor består av två stycken huvudsakliga affärsområden som heter Retail och Brands och i sin tur består av flera mindre delar, men mer om det senare i analysen. Man är verksam i hela Europa med Tyskland som enskilt största marknad, men i den senaste rapporten pratar man även om storsatsningar på Kina och Kanada inför de kommande Olympiska Spelen. Bolagets verksamhet är alltså diversifierad med ett brett produktutbud på en stor och spridd marknad. Dessutom så tycker jag att den moderisk som jag brukar diskontera i klädbolagsaktier är näst intill obefintlig. ...

PV Enterprise: imponerande orderstock

PV-Enterprise beskriver sig själva som en av Sveriges ledande tillverkare av solcellspaneler. Huvudkontoret ligger i Vilshult i Blekinge, där även merparten av produktionen sker. Företaget är också etablerat med en mindre produktionsanläggning i Tarnow, Polen och planer på att öka produktionskapaciteten är i full färd. PVE är alltså inget högteknologiskt solcellsbolag utan den huvudsakliga verksamheten ligger i att utveckla, tillverka och sälja solcellspaneler för en rad olika applikationer som t ex solcellsparker, hustak, fasader, husvagnar och båtar. ...

Dibs: sanslöst starka räkenskaper

Till att börja med skulle jag vilja redovisa siffrorna för Q3 (längst ner i denna text) bara för att de som ej har tittat på bolaget tidigare ska få ett litet hum om vad det handlar om. Rapporten är över mina förväntningar och det som står ut starkast är tillväxten på 32 procent som är en fin ökning sedan Q2 då man låg på 21 procent. Jag skriver i min analys att VPA på 2 kr bör kunna nås men detta får jag nog justera upp en aning nu. Även marginalerna är tilltagade och en EBITDA-marginal på 30 procent är sanslöst starkt. ...

NSP: en konjunkturokänslig godbit

Verksamhet/Ledning ” Nordic Service Partners Holding AB (NSP) förvärvar och utvecklar varumärken inom restaurang- och servicenäring. Tonvikten ligger på konsumentmarknaden. Affärsidén är att investera i etablerade servicekoncept för att med stöd av NSPs egen organisation och kunskap få dessa att växa och bli framgångsrika på en marknad som kännetecknas av snabb förändring.” Vi ser alltså redan här vikten av en mycket stark och kompetent ledning i ett företag som NSP. Rätt beslut med avseende på val av koncept och hur de ska förändras är A och O, och hittills har man inom bolaget varit mycket skickliga på detta. Samtliga medlemmar i NSP:s ledningsgrupp har en lång och gedigen erfarenhet från branschen och de absolut flesta har arbetat inom McDonalds som vi ju vet har lyckats ”ganska” bra fram tills nu. Jag har därför en extrem tilltro till ledningen och sedan jag började följa bolaget för något år sedan har man tagit uteslutande mycket bra beslut. ...

Dibs: lönsamt företag i het bransch

Den 18:e juni introducerades DIBS på Firsth North till kursen 36 kr. Såväl Börsveckan, Redeye, Smallcap och Privata Affärer rekommenderade teckning av aktien och emissionen övertecknades ca 7,5 ggr där 40 procent av aktierna gick till institutionella placerare. DIBS beskriver sig själva som Nordens ledande oberoende leverantör av betalningslösningar för handel på Internet. Bolaget grundades 1998 och har lett utvecklingen sedan starten av den kommersiella e-handeln. Genom ett samgående mellan svenska DebiTech AB och danska DIBS A/S bildades DIBS Payment Services AB sommaren 2006. ...