Varför räntan inte kommer stiga till 15 % Staffan Kjellin

Och varför hus (bla) ej kommer straffas lika hårt om den gör det. Vad är det som bestämmer hur hög ränta vi egentligen har? Historiskt har ju räntan varit på en hel del olika områden 15 % 5 % 1 %. En del av det kallas “inflation” prisstegring. En vedertagen teori är att räntenivån i samhället motsvarar trendtillväxten (bnp tillväxt) + förväntad prisökning (inflation) Riksbankens mål om 2 % har för det mesta upprätthållts, och jag ser inte varför man skulle släppa detta mål. Senaste prognosen visade på 3 % ökning och lägger vi därtill prisökningar om 2 % har vi en ränta kring 5 %. Långt från 15 %. ...

Doro köp

Dagens industri säger idag P/E 10 för 2010, och p/e 7 för 2011. Känns lite väl lågt räknat, tycker de borde klara göra 3 kr i VPA redan i år, och då har vi p/e kring 8 med en grymt fin tillväxt ! Mycket köpvärt med senaste avtalen.

Knowit fortfarande mycket lågt värderat - dags att köpa på sig

Historiskt sett har den rört sig på rapport, men vad är det som säger att den ska röra sig uppåt? Kvalitetsbolag rankat nr3 i sverige enl veckans affärer före bolag som acando, softronic mm. Nr 1 var HiQ. (baseras på vad konsultköparna tycker) Förtjänar premie jämfört med andra bolag. 2. Värderingen - Trots att man är i samma paritet som hiQ så har man i närheten inte så hög värdering. HIQ handlas kring 14,7 ggr årsvinstne. Knowit i dagsläget kring 8,8. ...

Travelpartner dags att hamstra inför rapport

Otroligt fint case! “En normalfördelning för bruttoomsättning på flygförsäljning inom branschen ger Q1 - 32%, Q2 - 27%, Q3 - 22% och Q4 - 19%.” Samtidigt har alla resebolag slagit rekord me ökningar uppemot 30-40 % jämfört med förgående år. Tittar man på travelpartner som under året minskat sina kostnader varje kvartal, och antar kostnaderna är “konstanta” så blir utfallet något sånär. Q:4 omsatte med 19 % av årets oms 18,2 msek netto. Antar vi att Q:1 står för 32 % blir differensen över 50 % ökning till Q:1. ...

Travelpartner: Snålt värderat resebolag

TravelPartner har funnits sen 1997 och är sveriges första nätresebutik. Grundläggande affärsidén är att erbjuda privatresenärer samt små och medelstora företag ett komplett resebyråsortiment, alltid till marknadens bästa priser. TravelPartners strategi är att alla skall kunna boka sin resa utan att betala de traditionella resebyråernas höga bokningsavgifter och påslag. Det mesta av förtjänsten kommer av merförsäljningar och tillägg så som försäkringar mm. Förvärvade MrOrange som skall ge positiv påverkan om ca 4,5MSEK EBITDA årligen. ...

Avega: klockrent case i IT sektorn

Den 13 maj 2009 så intog Avega Group en fjärde plats bland IT-konsulterna på Ahrens Rapid Growth Tillväxtlista över de mest snabbväxande företagen i Sverige. “Avega Group uppfyller kraven om att växa med 25 procent i genomsnitt om året i sex år med lönsamhet, då Avega Group har haft en genomsnittlig tillväxttakt om cirka 45 procent de senaste sex åren med mycket god lönsamhet.” Avega uttalar sig på följande vis: “Under tredje kvartalet har vi stärkt vår position ytterligare hos både nya och befintliga kunder. Nya ramavtal har tecknats med en multinationell verkstadskoncern och med en ledande aktör inom försäkringsbranschen.” Man har också förlängt ramavtalet med NASDAQ OMX, VD säger också att flera andra strategiskt viktiga ramavtal är under förhandling. ...