Fördjupa dig i en Affärsmodell
Om ni inte har läst mina två första blogginlägg, så rekommenderar jag att ni läser de innan fortsatt läsning: http://www.redeye.se/aktiebloggen/7595/bloggstart-for-en-ung-investerare http://www.redeye.se/aktiebloggen/7636/dbm-en-dynamisk-affarsmodell Idag tänkte jag återvända till min affärsmodell (DBM). Jag tänker beskriva delar ur affärsmodellen, såsom Affärsidén, grundläggande Mål och Vision samt en del Nyckelstrategier. Är det någonting som beskrivs otydligt eller så, så ställ gärna en fråga. Vi börjar med Affärsidén. Affärsidén är att investera i företag baserat på fundamental analys och att genom kompletterande teknisk analys samt kontinuerligt utvecklingsarbete skapa ett substantiellt och långsiktigt mervärde i form av ökat kapital och ökad kunskap. För en del kanske Affärsidén upplevs som lite diffus och otydligt, men för mig är Affärsidén själva kärnan i mitt dagliga arbete – allt jag gör skall rymmas inom denna idé. Den fundamentala analysen lägger alltid grunden till en investering. Jag ska till exempel tro på bolaget och dess ledning samt större aktieägare. Jag ska förstå hur bolaget tjänar pengar och förstå bolagets affärsidé osv. Får jag inte investera i ett företag enligt den fundamentala analysmodellen (FAM), så får jag inte heller spekulera i aktiens utveckling genom teknisk analys. Detta innebär alltså att jag tycker fundamental analys är viktigare i ett långtsiktigt perspektiv. Den tekniska analysen är dock ett oerhört effektivt och användbart verktyg när den hanteras rätt. Sedan jag började med företagsinvesteringar och aktietrading, så är det tradingen i de fundamentalt utvalda bolagen som har genererat absolut bäst avkastning. Detta är givetvis oerhört intressant och det är någonting som jag kommer återkomma till. ...