Aerocrine: Ny affärsmodell slår mot tillväxten
Aerocrine rapporterade negativ tillväxt för första kvartalet. Bakom minskningen låg betydligt lägre försäljning till läkemedelsstudier, så kallad strategisk försäljning. I Q1 2012 låg denna del av försäljningen på 13,8 miljoner kronor, i Q1 2013 på 5,6 miljoner kronor. Den strategiska försäljningen är ryckig eftersom den beror på när läkemedelsstudier startar. Aerocrine har påpekat detta, varför minskningen inte var oväntad. Ny affärsmodell Det som tog marknaden och mig med överraskning var att den kliniska försäljningen i USA endast uppgick till knappt 10 miljoner kronor. Visserligen en ökning med 40% från Q1 2012, men en minskning från Q4 2013, då försäljningen låg på 11,7 miljoner kronor. Aerocrines affärsmodell går ju ut på att få ut så många maskiner som möjligt för att sedan kunna sälja tester med mycket hög marginal, den så kallade razor-blademodellen (Efter Gillettes affärsmodell). Med razor-blade ska ju försäljningen inte kunna minska från ett kvartal till nästa, förutsatt att läkarna som har köpt instrumentet inte slutar att göra tester. Men det var ju inte fallet, utan tvärtom! Antal sålda tester per instrument i USA ökade från en årstakt på 300 tester till nästan 350 tester. Så hur förklarar man de lägre intäkterna? ...