Opcon: Värderingsdiskussion

Nedanstående är ett försök att värdera bolaget. Opcon består i huvudsak av tre delar; affärsområdet “Engine Efficinency”, Saxlund och Powerboxen. Den lönsamma delen av Opcon, “Engine Efficiency” säljer till fordonsindustrin och står för 40% av omsättningen. Marginalen för denna division ligger runt 10%, i linje med Trelleborgs marginaler, som också säljer mycket till fordonsindustrin. Trelleborg värderas till 0,6x sales. Sätter man denna mulitpel på Engine Efficiency blir värdet cirka 130 miljoner kronor för denna del. ...

Pricer: Intressanta datapunkter för ESL

1) Pricers största konkurrent rapporterade stark tillväxt för de första nio månaderna 2011 i mitten av november. En mycket intressant kommentar är följande; “It should be noted that recurring turnover alone accounts for 39% of the total”. Det riktiga haussecaset för Pricer och ESL-branschen är ju att antalet installationer nu är så stort att en stor del av framtida intäkter kommer från byten av uttjänta etiketter. Detta minskar ju risken avsevärt eftersom en retailer som har installerat ESL knappast byter tillbaka till pappersetiketter… Men att så mycket som 40% av intäkterna kommer från detta är betydligt högre än jag trodde. Jag har inte sett ngt siffra från Pricer, men den borde ju ligga i samma härad, givet att Pricer och SES har ungefär lika många installationer. ...

Aerocrine: Möte med VD

Aerocrine har på mycket kort tid genomgått en väldigt genomgripande förändring. De första 14 åren i bolagets historia hade bolaget i huvudsak ett vetenskapligt fokus. Sedan ATS rekommendation och VD-bytet i september har Aerocrine gått in i en helt ny fas med stenhårt kommersialiseringsfokus. Scott tillträdde för 90 dagar sedan och har arbetat non-stop med att utforma och exekvera en kommersialiseringsstrategi. Det mest påtagliga beviset för bolagets nya fokus är antalet nyanställningar. Aerocrine började 2011 med 59 anställda och kommer sluta året med knappt 90 anställda. Den egna amerikanska säljstyrkan har ökat till cirka 15 personer vid årsskiftet och målet är att anställa ytterligare cirka fem säljare 2012. Men bolaget anställer inte bara säljare, utan även “clinical specialists”, personer med läkarutbildning som inte längre träffar patienter utan är kliniska experter på området för luftvägssjukdomar. Aerocrine anställde redan i våras Dr Rickard, tidigare chef för astmaläkemedelsforskningen på Glaxo (som är världens största astmaläkemedelsföretag). Scott berättade igår att en av Dr Rickards tidigare kollegor från Glaxo, närmast chef över TEVAs respiratorydivision, börjar på Aerocrine 1 januari. Att ha denna kliniska expertis “in-house” är extremt viktigt i relationerna till försäkringsbolagen. När chefen på ett stort sjukförsäkringsbolag ska övertygas om att de bör reimbursa FENO kan Aerocrine inte skicka dit en säljare. Det är här de kliniska experterna kommer in i bilden. ...

Aerocrine: Ytterligare stöd

CDC är den senaste i raden av intressegrupper som ställer sig bakom NIOX Mino. Under 2011 har Aerocrine tagit ett sjumilakliv närmare målet att komma in i sjukvården på allvar; Den ledande amerikanska organisationen för lungläkare (ATS) publicerade rekommendationer 1 september som ger stöd för ett brett användande av FENO i sjukvården. British Thoracic Society (BTS), som är den engelska motsvarigheten till ATS har även de tagit steg i riktningen att stödja FENO i nya guidelines som kom ut i maj. ...

Aerocrine: Hälsoekonomisk scenarioanalys

Artikeln finns att ladda ner på nedanstående länk och kostar 60 dollar. http://pubget.com/paper/21477457 I korthet konstaterar Bukstein att - Kostnaderna för astma är enorma för samhället. Enbart de direkta kostnaderna uppskattas till 19 miljarder dollar per år i USA. - Huvuddelen av dessa kostnader kommer från exacerbationer (perioder då patientens symptom förvärras) och de 30% av astmatiker som har s.k. svårbehandlad astma. - Det vetenskapliga underlaget är starkt; FENO är ett värdefullt hjälpmedel för att förbättra vården av astmatiker, i synnerhet patienter med svårbehandlad astma. ...

Vitrolife bryter ny terräng

Vitrolife meddelade i fredags att bolaget till ta fram en produkt för “artificiell insemination” (IUI - Intra Uterine Insemination) och därmed gå in på ett nytt segment av marknaden för fertilitetsbehandlingar. I nedanstående intervju med SIX säger bolaget 1) att prekliniska studier har genomförts med positivt resultat och att en produkt kan lanseras så tidigt som om något år, 2) att kostnaderna för utveckling av IUI-produkten inte innebär någon signifikant ökning av de normala kostnaderna, ...

Vitrolife : Nedräkningen har börjat!

Inledning Vitrolifes VD Magnus Nilsson har meddelat att han slutar som koncernchef för bolaget för att fokusera på affärsområdet Transplantation. Detta är ytterst positiv information eftersom den riktigt stora potentialen i Vitrolife ligger i kommersialiseringen av Steen Solution, som används för en revolutionerande metod i transplantationsvården, ex-vivo lung perfusion, EVLP. Vitrolife meddelade samtidigt att affärsområdet Transplantation eller Xvivo Perfusion AB som det numera heter, kommer bli en mer fristående enhet inom koncernen. Anledningen till VDs flytt är att Xvivo nu närmar sig kommersialisering (2H 2012 enligt mitt antagande). Genom att särredovisa Xvivo kan Vitrolife lättare visa vilka värden som skapas i skuggan av det stora affärsområdet Fertilitet (85% av omsättningen 2011). På några års sikt kan Xvivo bli värt mer än hela börsvärdet idag. ...

Vitrolife : Good as Gold

Jag träffade Vitrolifes VD på en lunchpresentation hos Öhman idag. Vitrolife rapporterade sitt tredje kvartal för 2011 igår. Rapporten bekräftade att tillväxten i bolaget är mycket stark och i princip konjunkturoberoende. För fjärde kvartalet i rad växte Vitrolife med cirka 30%, drivet av väldigt stark tillväxt för affärsområdet IVF. Bolaget har branschens mest kompletta produktportfölj och tar marknadsandelar, framförallt i Asien. Det strukturella tillväxtcaset för IVF är intakt; allt fler kvinnor väljer att skaffa barn senare i livet vilket leder till problem att bli gravid på naturlig väg. Så mycket som 10% av världens par har problem att skaffa barn, men antalet IVF-behandlingar i världen är fortfarande mycket låga 1,3 miljoner cykler årligen. Branschen kan med andra ord växa kraftigt i många år framöver. ...

Aerocrine: Möte med nye VD

Jag träffade Aerocrines nye VD Scott Myers igår; Scott är ett energiknippe och har dragit in på Aerocrine som en virvelvind. Han är i full färd med att stöpa om bolaget från ett akademiskt drivet forskningsbolag till ett kommersiellt drivet medtechbolag. De första 14 åren i bolagets historia har handlat mycket om att utveckla metoden, erhålla stöd från key opinion makers, arbeta för att det görs studier som använder FENO, samt att få in metoden i kliniska riktlinjer från inflytelserika organisationer såsom ATS. Nu börjar en helt ny era där allt handlar om kommersialisering - sälja, sälja sälja, framförallt i USA. Det känns därför klockrent att bolaget nu sköts av en amerikansk VD med erfarenheter av organisationsbyggande och lansering av nya produkter. ...

Vitrolife : Felvärderad tillväxtmaskin

Jag närvarade vid en presentation på Remium av Vitrolifes CFO idag. Bolaget är uppdelat i tre affärsområden; Fertilitet (IVF), Transplantation, Stamceller. Fertilitetsområdet går som en klocka. Drivkraften för IVF är “den västerländska livsstilen”, dvs att allt fler par vill förverkliga sig själva innan de skaffar barn. Därigenom ökar åldern på förstföderskan, vilket leder till problem eftersom en kvinnas fertilitet avtar efter att hon uppnått 30 år. Marknaden för IVF-behandlingar uppgår till 1,3 miljoner behandlingar (“cykler”) globalt per år. Vitrolife tillhandahåller marknadens bredaste produktportfölj, 40 produkter som hjälper klinikerna att utföra IVF-behandlingar. Vitrolifes genomsnittsintäkt per cykel uppgår till 2700 kronor, vilket ger en totalmarknad på cirka 3 miljarder kronor. Givet årets försäljning inom Fertilitet på cirka 300 miljoner kronor, blir marknadsandelen cirka 10% av den globala marknaden. Totalt växer denna marknad 7-10% per år och är väldigt konjunkturokänslig (drivkraften för att skaffa barn är stor). Vitrolife tar marknadsandelar eftersom de har den bredaste produktportföljen. Bolaget har vidare som enda bolag godkännande i Kina, vilket är en marknad på stark frammarsch. ...