Sprint Bioscience: a sweet deal?
Tid och timing. Ledtiderna inom läkemedelsindustrin är mycket långa. Att bygga ett läkemedelsbolag från grunden tar därför lång tid - tid måste finansieras. Sprint Bioscience har valt en tydlig position inom läkemedelsutvecklingens värdekedja, den prekliniska, där de största affärerna görs numera. Genom att utlicensiera forskningsprogram tidigt till större aktörer har det valt en väg med mindre risk och kostnader genom att ge upp delar av de framtida intäkterna. För att Sprints affärsmodell ska lyfta krävs att bolaget når ett tillräckligt stort antal program, såväl interna som utlicensierade. Därutöver måste ett eller flera av de utlicensierade programmen gå in i klinik. I dagsläget har bolaget 6 aktiva program, 3 utlicensierade och 3 interna. Det är otvetydigt så att om och när bolaget når multipla intäktsströmmar kan värderingen expandera ordentligt. Men timingen är som alltid otroligt viktig. ...