Empire: Styrkebesked från bolaget

Personligen hade jag inte direkt någon förväntning eller uppskattning om vad resultatet skulle landa på för Q3. Det kändes lite knepigt att sia om, samtidigt som jag känner mig så pass säker på aktiens potential på ett par års sikt att jag inte tänker hänga upp mig på kvartalsrapporterna - så länge de levererar. Och det gjorde de ju definitivt idag, genom att presentera sitt bästa kvartal någonsin! Det verkar inte finnas några svarta får i deras sortiment just nu. Bolaget växer över hela linjen. Kanske ett bevis på deras känsla för sin marknad, vilket är viktigt då de inte alltför sällan introducerar nya produkter och samarbeten. Sodastream är förstås bevisligen en väldigt viktig produkt för bolaget idag. Men jag har svårt att se det som ett verkligt problem – vid dagens värdering. För även om bolaget så skulle halvera vinsten så vore p/e talet fortfarande lägre än 30. Så jag kan inte se att förväntningarna blivit för höga, utan snarare att det finns en viss rabatt på aktien. Och bolaget har uppenbarligen ett sådant momentum just nu att en avmattning inte känns nära förestående. ...

2017-05-30 10:26 · kloss

Electra Gruppen: billig plattTV-vinnare

Läs intervju med Fredrik Samuelsson Electra har varit verksamma inom hemelektronikbranschen i över 50 år, men har ännu en kort historia som börsnoterat företag. I maj 2006 börsintroducerades företaget, de firar således ett år på börsen den här månaden. Trots deras långa erfarenhet samt stabila och lönsamma verksamhet så värderas Electra väldigt försiktigt på börsen. En kort börshistorik spelar in. Men en till anledning är att många ser dem som ett grossistföretag. Något som de själva inte direkt skulle kalla sig. Deras samarbete med butikskedjorna går längre än en vanlig distributörs. Electra äger namn, varumärke och koncept till kedjorna Audio Video, RingUp och Digital Butikerna. Med sina dotterbolag servar de framför allt medlemsbutikerna i dessa kedjor, fast även fristående butiker. De levererar inte bara varor - utan också tjänster i form av datasystem, logistiklösningar och liknande. ...

2017-05-30 10:25 · kloss

WBM: framgångssaga fortsätter

Med börsen som sin nya spelplan har Björn Borg fortsatt att skörda framgångar på senare år, i ny skepnad. Klädbolaget WBM som äger rättigheterna till varumärket Björn Borg har sedan börsintroduktionen 2004 stigit med makalösa 2000 procent. Frågan alla aktieägare ställer sig nu, är om man ska sluta på topp så som tennislegenden själv gjorde en gång i tiden? När WBM introducerades i slutet av 2004 värderades aktien till p/e 8. Bolaget var föga känt och dessutom fanns ett litet brokigt affärsförflutet i varumärkets historia. Ingen kunde då förutse hur kraftigt de skulle växa framöver. På två år ökade bolaget sitt årsresultat med 400 procent, samtidigt som aktien värderades upp till p/e 25 när bolaget bevisat sig för marknaden. Och man nådde dessa framgångar utan att gå in på några nya marknader, som var tanken med börsintroduktionen. Fast i slutet på förra året skedde så lanseringen av Björn Borg i England och Tyskland. I Schweiz väntar bolaget fortfarande på order. ...

2017-05-30 10:24 · kloss

Empire: ett billigt imperium

The Empire (EMP B) heter ett bolag som handlas på AktieTorget. Deras affärsidé går ut på att utveckla tillväxtföretag inom retail branschen. Med sin kompetens, sina kontakter och synergieffekter som gemensamma försäljningskanaler och logistiklösningar ska de vara en bra grogrund för företag. Målsättningen är att bygga upp en företagsgrupp med hel- eller majoritetsägda dotterbolag, som med sina varumärken och produkter tillsammans bygger värde för aktieägarna i The Empire. Idag finns det fyra dotterbolag i koncernen. Två bolag är vilande, så verksamheten i koncernen utgörs av Soda-Club Scandinavia AB, samt det nu ett år gamla förvärvet Gerby Produkter AB. ...

2017-05-30 10:24 · kloss