Spotify – Den amerikanska drömmen lever fortfarande för Spotify
Nyligen firade Spotify sin 10 miljonte användare vilket gör Spotify till världens största prenumerationstjänst för musik och det utan att ha lanserat i USA. Av dessa är 500,000 betalande kunder, dvs 5 %, vilket får betecknas som en succé. Intäktsmodellen bygger på fyra olika nivåer. Gratis – annonsfinansierad, stängd för nya användare Öppen – annonsfinansierad, 20 tim lyssningstid Obegränsad – ska ta bort annonser, 49kr/mån Premium – utan annonser på alla plattformar, 99kr/mån Prenumerationsintäkter är Spotify’s största intäktskälla även om reklamintäkterna ökar och är ett starkt bidrag till att fylla hålen i resultaträkningen. Royaltyutbetalningarna anses betydande vilket varken Spotify eller PRS For Music royalty collector vill tala om. Relationen till rättighetsinnehavarna och skivbolagen är en framgångsfaktor som måste bli ner komplett. ...