Starbreeze – lunchpresentation på Remium

Huvudfokus på lunchen var att prata om bolagets nya strategi att bli en spelutvecklare med egna IP:n i en digital värld. VD var tydlig med att digital distribution öppnar upp en ny möjlighet där man kan skapa spel med utdragen försäljning och interaktivitet med ett spelarcommunity. I den klassiska retail-modellen sker medparten av försäljningen (80%) inom 3 månader efter launch och spelutvecklaren sitter lång från kund. Starbreeze kan med en digital försäljningsmodell sitta nära kund, fokusera på spelglädje istället för cinematiska effekter och grafik och jobba löpande med sitt community genom att sälja expansioner (DLC). ...

Starbreeze - Payday 2 början på en framgångsrik strategi

Bolaget är en svensk spelutvecklare och historiskt så har Sverige en stark kultur av att skapa framgångsrika bolag inom detta segment, som exempelvis DICE och Mojang. 2004 var jag aktieägare i DICE och det är en sektor som jag titta på djupgående sedan dess (Gameloft, Ubisoft, Vivendi, G5). Investeringsrationalen i DICE var att de hade en produkt som jag själv älskade: nämligen Battlefield-serien. EA Games köpte DICE för 650 miljoner SEK. Det var en kontroversiellt uppköp, då värderingen var låg och många aktieägare motsatte sig budet. Två år senare hade Battlefield-serien en årlig försäljning på 2 miljarder SEK. Således skede förvärvet till en multipel om 0.3x ev/sales för den försäljning som skulle komma att bli. Uppköpsrationalen för en större distributör är att de i regel kan öka försäljningen tack vare sin starka position som just distributör i kombination med ett starkt spelkoncept. ...