SinterCast: Kraftig omvänd vinstvarning

Enligt pressmeddelandet ökade produktionstakten till en årstakt på 60 miljoner kg villket var en ökning med 10% relativt september i år och med 140% relativt ett år tidigare. Vidare säjs att mätkroppsförsäljningen ökar, andel fältprov ökar och man förhandlar om 2 intallationer där man räknar med order i år och att antalet installationer 2011 blir rekordstort. Det gamla rekordet var 5 installationer 2005. För att bedömma serieintäkterna 2011 säjs dels att man förväntar att de fortsätter öka 2011, dels att mätkroppsförsäljningen ökar vilket är en bra indikation på ökad produktionstakt närmaste tiden. Eftersom årstakten nu är på 60 milj kg och breakeven ungefär på 40 miljoner kg kommer är går bruttovinst av 20 miljoner kg rakt ned på sista raden under Q4. Om vi räknar med att 60 miljoner kg ökat till 90 miljoner kg i slutet av nästa är kommer det blir ett snitt på 75 miljoner kg under 2011. Bruttovinst på 35 miljoner kg x45 öre/kg räknat som det varit hittils i år. Detta skulle ge en vinst på 16 MSEK i från serieintäkter för 2011 och en årstakt i slutet på 2011 på 22 MSEK vinst på serietillverkningen. ...

Sintercast: lägger in turbon

Hur kan någon dessutom påstå att aktien är mycket billig ? Svaret ligger i att företaget är väldigt bra positionerat för att ta del av den mycket höga tillväxt som sker av en ny gjutjärnskvalitet CGI som ligger mellan vanligt gjutjärn och segjärnet. Den nya järnkvaliteten kräver väldigt noggrann styrningen av magnesiuminnehållet för att kunna tillverkas seriemässigt med högt utbyte och dessutom krävt ny kunskap vad gäller maskinbearbetning. Genombrottet har därför dröjt tills dess nya hårdare avgaskrav parat med kundernas förväntningar på låg bränsleförbrukning gjort att världens motortillverkare varit tvungna att hitta nya material när inte lägre det vanliga gjutjärnet lägre håller till att bygga stora dieselmotorer. Flertalet stora dielselmotortillverkare på motorer över 3 L har gått över till CGI på marknader där avgaskraven motsvarande EPA2010 börjat tilllämpas. I praktiken sker detta i nu i sommar vad gäller amerikanska marknaden. Detta innebär att Daimler, Navistar, Petersbuilt och Kenworth och FORD till största delen byter till CGI-motorer. Detta innebär att Volvo i princip är de enda lastbilsleverantören av någon nämnvärd storlek i USA som ej bytt ännu. Volvo gjuter dock CGI-varianter av sina lastbilsmotorblock för marinsidan. ...

Sintercast: ökad produktionstakt

*SinterCast avslutade 2009 med en serieårstakt på 550.000 motorekvivanter vilket var 10% upp mot kvartal 3 och 37% upp mot första halvåret. *Detta är 75% av tidigare rekordet från 2008Q3 som var 750.000 motorekvivalenter i serieårstakt. *Intressantare att notera är dock att leveranserna av mätkoppar, som är en god indikator på kommande tillverkningstakt, var rekordhögt i sista kvartalet med 18.800 lev mätkoppar. Detta är 14% högre än de två tidigare rekord kvartalen 2008Q2 och Q3. Detta indikerar att produktiontakter på i storleksordningen 850.000 motorekvivanter / år redan under första halvåret 2010. Detta i sin tur är en dubbling av takten för första halvåret 2010. ...

SinterCast: på andra sidan guppet

Detta är en uppföljning av den analys som jag skrev på detta forum hösten 2008. Läs gärna den först som bakgrund. Efter att den skrev gick GM i konkurs och samband med detta skinlade man en motor, DuraMax 4500 som man redan börjat bygga montagelinor till i USA vilket försenade SinterCasts utveckling till vinstbolag med gissningsvis i storleksordningen ett halvt år. Till detta kom naturligtvis att den globala fordonmarknaden satte sig hösten 2008 mer än någon förutsätt. Från en årstakt 2007 på 70 miljoner fordon föll försäljningstakten ned till 50 miljoner fordon under slutet på förra året och början på detta år. Fordonsindustrin svarade med en bredsladd och drog ned tillverkningstakten i montagelinerna till knappt 40 miljoner fordon i årstakt. Eftersom buffertar i supplykedjan in också drogs ned är det rimligt att anta att komponenttillverkning till fordonsindustrin gick ned till i årstakt någonstans 20-30 miljonerstakt. Tillverkningstakterna har därefter dragits upp igen på och ligger fn på drygt 50 miljoner fordons takt. ...

SinterCast: på väg mot ett världsgenombrott

När världens vägtransporter skall minska sin miljöpåverkan tvingas motorfabrikanterna höja kompressionen i förbränningsrummet samtidigt som man arbetar med få in mer luft och bränsle genom att trycka ihop bränsleblandingen med enkla eller dubbla turboaggregat. De högre trycken har ökat behovet av CGI-järn då nuvarade gjutjärnkvaliteterna inte längre räcker till. CGI-järnet är starkare, styvare och utmattas långsammare än gråjärn och aluminium. Materialegenskaperna är dessutom så bra att produkterna blir lättare än om samma funktion tillverkas i aluminium. Detta åstadkoms med att man klarar att bygga CGI-gjutgodset tunnväggigare. ...