METRO - Framtiden har aldrig sett ljusare ut

2010 gav ett ebit på 12M€ från att förgående år har redovisat ett ebit på minus 20M€, vilket ger en förbättring på över 30M€ mellan de båda åren - detta intygar om den kraftiga turn around som bolaget står inför är inledd med råge. Bästa rapporten i bolagets historia, men kursen och värderingen är så långt ifrån den högsta i bolagets historia att man inte kan bli annat än konfunderad. Mottagandet från marknaden på dagens rapport var milt sagt, brutal slakt av bolagsvärderingen! Frågan blir genast på vilka grunder? ...

Metro och dagens köprekommendation

Kunnat läsa en hel del om Metro senaste dagarna via diverse forum, vilket givetvis är glädjande eftersom intresset länge varit svalt för bolaget och dess delrätter. Något som varit ett ständigt upprepande ämne är dagens köprek och att ENS nettosålt i massor (framför allt TO). Teorierna som gått att läsa om detta fenomen har varit att SEB med sin rekommendation försöker lura småspararna, vilket jag direkt vill dementera. Först och främst ett förtydligande, analytikeravdelning skiljer sig från tradingavdelning. Ska i regel vara två oberoende avdelningar på en bank, vilket kan förklara att det ibland ser ut som att tradingen sker irrationellt mot analyserna. ...

Metro: Åtta anledningar till köp

Metros turn around fortsätter, nedan kommer några punkter som jag tycker talar till bolagets fördel. Tillväxt på den globala annonsmarknaden ZenithOptimedia prognos är att den globala annonsmarknaden ska växa med 4.6 procent för 2011, och 5,2 procent för både 2012 och 2013. Då ska nämnas att Metro säkerligen kommer växa snabbare pga. deras allt starkare fokusering kring tillväxtländer. Det ska då nämnas att Metro har extrem hävstång per varje ny såld annons, så med en ökad tillväxt blir bolaget bara mer lönsamt. ...

Metro: Potentiell kursdubblare och årets raket

Bolaget, Metro International, bygger på en svensk innovation skapad av en av Sveriges genom tidernas största entreprenörer, Hugo Stenbeck! Att döma av börsvärderingen skulle man aldrig kunnat tro att detta faktiskt är världens största tidning/sett till antalet läsare och utgåvor. Värderingen idag är extremt låg om man ser till vad bolaget har framför sig, men har mycket av sin förklaring i en historik som avskräcker. Fokuset de länge arbetade efter i bolaget byggde på full satsning om att expanderar och åter expandera. Det fanns en dröm om att bli ett nytt Macdonald´s till storleken. Av den anledningen hamnade lönsamhet långt ner på prioriteringslistan, vilket givetvis var en oerhört riskfylld och pengakrävande modell att arbeta efter. Tillslut insåg man att detta inte var hållbart. ...