Håll koll på Duroc

Idag presenterar industrikoncernen Duroc sin kvartalsrapport och aktiemarknadens intresse är som brukligt rätt sval, även om ett visst intresse setts de senaste dagarna. Industrin går fortfarande på högvarv och det kan definitivt vara värt att snegla lite extra på just Duroc som under fjolåret ökade omsättningen med närmare 200 procent. Under det sista kvartalet ifjol nådde koncernen ett rekordresultat och i förhållande till dagens börsvärde kan det finnas en betydande uppsida förutsatt att bolaget fortsätter prestera resultat likt det fjärde kvartalet ifjol. Samtliga av fjolårets förvärv är nu konsoliderade och det blir högintressant att se främst om affärsområdet industrihandel lyckats hålla ångan uppe över årsskiftet och om ett nytt rekordresultat är på väg att nås. ...

Stormvarning för Transatlantic

Transatlantics nya VD, Carl-Johan Hagman, lämnar bolaget vid slutet av året. Nyheten drar givetvis upp misstankar om att situationen på kontoret i Skärhamn är inflammerad, särskilt med tanke på att Hagman varit VD endast dryga tre månader. Men nu lämnar han alltså bolaget för att istället bli VD på Hoegh Autoliners. Att Hagman lämnar för det norska biltransportrederiet har dock en logisk förklaring då han tidigare var VD för den koreanska biltransportjätten EUKOR och därför säkerligen har en eftertraktad kompetens, men det är knappast den enda orsaken. Det luktar dessvärre konflikt lång väg. ...

NOTErbart affärskoncept

Imorgon presenterar kontraktstillverkaren NOTE sin rapport för det första kvartalet. Förväntningarna är lågt ställda eftersom aktien handlas med ett p/e-tal på ca 8 beräknat på fjolårsresultatet. Men det är inte bara förväntningarna som är lågt ställda, utan även intresset för bolaget är lågt, för att inte säga obefintligt. Nettoomsättningen uppgick ifjol till 1 744 MSEK (1 742), vilket alltså ligger i paritet med 2006 och utifrån detta kan man ju förstå att intresset är rätt svalt då tillväxten uteblev. Men ser man vad som döljer sig under ytan så märker man tydligt att bolaget nu trampat upp tempot betydligt. ...

Dividendtörstande

Det är en spännande rapportperiod som vi nu påbörjat. Jag måste erkänna att jag känner mig lite som Dracula. Törstig till tusen men inte efter blod utan det är givetvis börsbolagens direktavkastning som lockar. Tack vare den sura börsstämningen så är direktavkastningen ovanligt hög och det finns en hel del bolag som utöver en hygglig dividend även värderas med ett p/e-tal under 10 och som därtill presterar en imponerande tillväxttakt. Jag blir således lite som katten när den studerar papegojorna. Jag bara slickar mig kring munnen… ...

IT - bättre än Viagra

Visste du att det pussas rätt mycket hos IT-konsulterna? Läste detta under helgen i en artikel publicerad på Computer Sweden. Det är faktiskt så att nästan var femte person som arbetar inom IT- och telekombranschen träffat kärleken på jobbet! Detta innebär alltså att det är rena rama kärleksnästena hos bl.a. KnowIt, Connecta och Addnode. Men även på Ericsson förekommer det alltså ett och annat Lady och Lufsen möte. Och visst är det väl kul med en puss på kinden nu som då men då garderoberna är fulla med turturduvor börjar man ju undra hur det slår på produktiviteten? Å andra sidan så vet vi ju alla vad en liten förälskelse kan leda till just när det gäller produktiviteten? Och nog är det säkerligen så att förälskelsen även bidrar till lite extra arbetsgnista, så länge garderobsdörrarna hålls stängda. Och tänk vad mycket arbete det snackas om hemma vid middagsbordet, där alla problem löses. Självklart gynnar detta arbetsgivaren eftersom arbetstagarparet stöder och uppmuntrar varandra när de löser de problem som de båda alltså i grunden besitter god kompetens kring. Det var alltså detta Jorma Ollila noterade när han en dag öppnade garderobsdörren på Nokias huvudkontor och förskräckt utbrast: Ahaaa…connecting people! Fast det var ju på finska förstås: Perkele…alaston työtekijät eivät tee työtä! ...

Teligent - risk/reward

Kan inte låta bli att spinna vidare på ämnet risk/reward. Jag har chansköpt lite Teligent just med tanke på risk/reward. Problemet är att man kanske borde värdera Teligent som 10/10. Bolaget riskerar ju att gå i konkurs om inte finansieringsproblematiken löses men samtidigt är ju uppsidan betydande om den löses. Lyckas bolaget därtill avsluta de förlusttyngda projekten på ett bra sätt och därtill få igång rejäl lönsamhet är ju uppsidan hisnande stor. Teligent befinner sig alltså i ett högintressant läge just ur risk/reward-synpunkt. En dubbling av kursen är ju ett fullt troligt scenario men även en tredubbling är möjlig på sikt ifall plötsligt solen åter börjar lysa på bolaget. Då är ju givetvis uppsidan betydligt större än nedsidan vilket innebär att parametern risk/reward behöver justeras en aning, kanske så mycket som till 4/6? Eller bör risk/reward egentligen bli 5/15 eftersom jag eventuellt på sikt kan få tredubblad avkastning? ...

Pilum - en solskenshistoria?

Det var med stor övertygelse som undertecknad under hösten köpte aktier i miljöteknikbolaget Pilum. Efter bolagets presentation på Redeye:s miljöbolagsdag blev jag mäkta imponerad över bolaget och dess potential, särskilt när bolaget hade förväntningar om att kamma hem stororders uppgående till ca 200 Mkr. I förhållande till bolagets dåvarande börsvärde på dryga 100 Mkr kändes potentialen hisnande och VD Jan Törner gjorde även ett starkt framträdande vid podiet där han självsäkert svarade på publikens frågor. ...

Prästens lilla kråka...

Usch, vilken dag! Efter att Pilum handelsstoppades tidigare i morse har jag suttit som paralyserad i väntan på den nyhet som skulle komma. Det spekulerades hej vilt om vad som var i görningen och allt mellan KK och uppköp nämndes på olika forum. När Pilum sedan meddelade att de förvärvar Bravida Industrifilter drog marknaden slutligen en lättnadens suck. Förvärvet ser initialt ut att vara riktigt lyckat. Pilum betalar 18,5 Mkr för ett bolag som ifjol omsatte 58 Mkr med ett rörelseresultat på 4,1 Mkr. Detta gör omedelbart Pilum till en betydligt större spelare än innan och bolaget strävar även efter ett listbyte under nästa år. Lovande minst sagt och aktien bör väl få lite styrka på detta kan man tycka. Förvärvet betalas dock med en företrädesemission och lån, vilket i och för sig var det enda möjliga med tanke på Pilums kassa. Hoppeligen blir det inte så stor utspädning och oavsett så anser jag att förvärvspriset är förmånligt. ...

Offshore - hjälper eller stjälper RABT?

Varför är Transatlantics aktie så billig? Med tanke på att bolagets affärsområde Offshore/Isbrytning levererade ett kanonstarkt fjärdekvartal under fjolåret samt att bolagets andra affärsområde Industriell Sjöfart fortsätter att förbättras är det sannerligen en fråga som är värd en stund att grubbla över. Transatlantic värderas med ett p/e-tal på drygt 6 beräknat på fjolårsresultatet men om vi exkluderar den engångsskatt som belastade affärsområdet Offshore/Isbrytning under det sista kvartalet så ligger ett rättvisare p/e-tal just under 5. Anledningen till den njugga värderingen beror givetvis på den allmänna oron för konjunkturen och det faktum att rederier brukar ha en tendens att visa upp viss hyperkänslighet i samband med stora konjunktursvängningar. Den största orsaken till marknadens skeptiskhet är dock affärsområdet Offshore/Isbrytning och frågan om nuvarande synnerligen goda intjäning verkligen är uthållig? Svaret på detta är givetvis omöjligt att förutspå men för att överhuvudtaget kunna göra en individuell bedömning av situationen har jag samlat på lite information och vill med denna spekulera i Transatlantics resultat för Q1 samt delge intressant information om offshoremarknaden överlag. ...

En söndagshistoria om offshore

Befälhavaren ombord på ankarhanteringsfartyget Odin Viking har full kontroll på manöverspaken när han nu utnyttjar samtliga 18 000 BHP till max för att få kontroll på den 300 tons tunga ankarkättingen. Trots att vinden mojnat är våghöjden fortfarande hög och det har tagit ovanligt lång tid för att få riggen på plats vilket nu börjat kännas utmattande för befälhavaren. Då det fortfarande regnar rejält har han även svårt att urskilja de övriga assisterande ankarhanteringsfartygen vilket innebär ett aktivt deltagande i kommunikationen via radion. Han vet att kommunikationen mellan fartygen är av största vikt för att undvika olyckor och under några få sekunder tänker befälhavaren på fartyget Bourbon Dolphins fasansfulla öde, som under fjolåret kapsejsade under en liknande manöver och då åtta besättningsmän omkom. Positionering av oljeriggar är således ett mycket farligt arbete och med påverkan av stress, långa arbetspass och utmanande väderlek krävs mycket god kompetens och erfarenhet för att klara av att fullfölja den utmanande arbetsuppgiften. Befälhavaren känner sig dock självsäker för uppgiften men att arbeta på ett fartyg som är stationerad på spotmarknaden på Nordsjön under vinterhalvåret har dock börjat tära på krafterna och han överraskas av att finna sig själv önska om att istället få vara stationerad på något av rederiets andra fartyg som till motsats till Odin Viking även har kapacitet för isbrytning och är kontrakterade av Svenska Sjöfartsverket att vid behov agera isbrytare längs svenska östkusten. Årets vinter har dock inte varit någon isvinter så dessa övriga kombinationsfartyg har även de varit stationerade på spotmarknaden men isbrytning innebär dock ett väsentligt behagligare arbetsklimat så i befälhavarens tankegångar finns alltså en önskan om att få byta fartyg. ...