Offshoremarknaden löper amok
I fredags publicerade Affärsvärlden en artikel om Transatlantic och att deras hälftenägda offshorebolag TransViking chartrat ut fartyget Balder Viking för den smått astronomiska summan 160 000 GBP per dygn, vilket även är ett nytt rekord för spotmarknaden på Nordsjön. Då självkostnaden ligger kring 10 000 GBP per dygn så är det rätt enkelt att räkna ut att vinsterna nu skjuter i höjden för Transatlantic. TransVikings flotta består av fyra kombinerade ankarhanteringsfartyg (ahts). Dessa används huvudsakligen till att bogsera riggar samt sköta ankringen av riggarna, vilket är en av de mest krävande uppgifterna inom offshorebranschen. Uppdragens längd brukar vanligtvis pågå mellan 5-7 dygn, mycket beroende på väderlek. Spotmarknaden är generellt sätt mycket volatil och priserna under det senaste året har pendlat mellan 15 000 och 150 000 GBP. Säsongsfluktuationer är även vanliga och normalt sätt nås de högsta raterna under vinterhalvåret då den ojämna väderleken ofta orsakar förseningar och kraftigt minskat utbud av tillgängliga fartyg. Offshorebolagen är beroende av ett högt oljepris, eller tillräckligt högt för att oljebolagen kan bevara en hög investeringsvilja. Marknaden spås vara fortsatt stark under de två närmaste åren då flera nya riggar kommer att levereras. Ett möjligt hot är dock risken för ett överutbud av offshorefartyg men då varven pressas av kraftiga förseningar har detta ännu inte fått något genomslag. Det finns även flera nya fyndigheter som kommer att absorbera fartyg i framtiden, bl.a. i Arktis, en marknad som Transatlantic kommer att fokusera på för sina fyra nya isförstärkta ahts-fartyg som kommer att levereras mellan 2009 och 2011. ...