Det är uppenbart att det någonstans längs vägen har gått riktigt snett för lundabolaget. I Q3-rapporten ifjol skrev Vdn att affärsläget var ”utmärkt” och nämnde även lite förförande att Brasilien valt att införa match-on-card i sitt kommande nationella ID-kort, en teknik som Precise framhäver att de är marknadsledare inom. Med hjälp av ytterligare lite research såg också affärsmöjligheterna många ut, framförallt då även Argentina, Tyskland, Mexiko samt Indien hade börjat eller var på väg att påbörja utrullningen av nya ID-kort. Ytterligare framkom i media att Thailand i januari i år bedömdes rulla ut nya kort, där Precise tidigare vunnit upphandlingen. När sedan Vdn, lagom till julafton, köpte aktier för en mille kändes allting oerhört spännande och frågan var av vilken kaliber julklappen skulle vara som bolaget var på väg att bjuda aktieägarna på. Men som sagt, någonstans längs vägen ser det ut som att något hände och jag misstänker att ledningen helt enkelt glömde att titta i backspegeln och inte hann agera då antingen konkurrenterna eller en konkurrerande teknik svischade förbi. När sedan bokslutsrapporten kom i februari och då det visade sig att julklappen enbart innehöll det fjärde kvartalets försäljningssiffror som inte hade varit så låga sedan 2003 framstod krisen som ett faktum för aktiemarknaden.
...