Odd Molly träff hos Penser
Som utlovat så skriver jag lite från Odd Molly på Pensers småbolagsdag. Christina Tillman var på ett strålande humör när hon presenterade bolaget. Intressant var att bl.a Björn Borgs ordförande Lövstedt och störste aktieägare Martin Bjäringer var där och lyssnade på presentationen. Mycket var givetvis samma info som på Huddingeträffen som jag skrivit om tidigare. Tillman kommenterade uppgifterna om killkläder att det låg långt fram i tiden och att man nu hade fullt upp att fokusera på damkollektionen. Tillman fick en fråga om inte deras logga kunde uppfattas för stor på plaggen och svarade att det kan tänkas att man gör den mindre nu när de blivit mer kända. Man använder som tidigare sagt ingen reklam i media utan använder istället PR-agenter och skickar bl.a ut vykort till journalister och återförsäljare och lånar ut kläder. Man har inga egna säljare utan bara agenter på provisionsbasis. Tillman fick frågan vad man producerar i Italien och det var jeans och skärp som är nytt. De fyra största marknaderna Sve, Norge, Danmark och USA står för 2/3 av försäljningen. Tillman fick frågan om anledningen till att man startat USA-kontoret och svarade att USA är speciellt och man måste göra det på amerikanskt sätt (betalning odyl är annorlunda). Dessutom så var svårt att hålla kundtjänsten i Sverige genom tidsskillnaden. Tillman drog avslutande att man var noga med hur plaggen tillverkades och gör kontroller hos företagen. ...