Brandworld - en blivande tiotaggare?
Jag har tittat en del på det nynoterade bolaget Brandworld (Aktietorget) på sistone och jag tycker att det ser otroligt intressant ut i synnerhet om man ser på lite längre sikt. Bolaget har en mycket intressant affärsidé där man säljer märkesvaror inom sport, fritid och street till lågpris. Man är dock inget vanligt outlet-bolag som köper restpartier och konkurslager på den internationella marknaden. Till skillnad mot dessa bolag har Brandworld direkt kontakt med Nike, Adidas och de andra drakarna och kan göra planerade inköp istället för de som tvingas köpa tillfälliga partier på marknaden. Ambitionen är att kunna sälja till minst halva priset. De stora kedjorna som Stadium och Intersport köper bara in en mindre del av de modeller som t ex Nike tar fram och de modeller som de ratar kan Brandworld köpa in billigt. Den bärande tanken är att man ska sälja märkesvaror till samma prisnivå som handelns egna varumärken. Personligen är jag övertygad om att majoriteten av kunder hellre väljer att köpa en tröja där det står Nike än t ex Stadium. ...