Elanders AB
En aktie som börjar framstå som allt mer intressant och ett bolag som gjort en omvälvande resa det senaste året är Elanders. Från att ha varit ett rätt osexigt tryckeribolag så genomförde Elanders under 2013 några uppfräschande förvärv för att sedan i januari 2014 göra en smart investering vilket gjorde att omsättningen ökade 60 % från 2,2 mdr kr till 3,5 mdr. De bolag som köptes under 2013, dels ett bolag som gör whiskyetiketter åt ledande whiskymärken samt Myphotobook, var aktioner som startade Elanders digitala resa. Genom januaris stora förvärv av Mentor Media når bolaget fördelar både genom geografisk diversifiering (40 % Asien) samt att affärsområdet Suppy Chain nu närmar sig målsättningen för 2017 års där tanken är att 60 % av försäljningen skall komma från detta affärsområde vilket gör bolaget mindre beroende av traditionellt tryck. Redan innan det sistnämnda förvärvet hade Elanders aktie stigit med 87 % under de senaste 12 månaderna, detta då till följd av bolaget lyckats öka lönsamheten upp emot 2007 års nivåer. För 2013 visades det upp rörelsemarginaler i trakterna runt 6 %. I Q4 2013 lyckades bolaget stoltsera med en rörelsemarginal om hela 9 % samt en vinst per aktie om 1,49 kr. Totalt sett uppgick VPA år 2013 till 2,99 kr och ledningens målsättning under 2014 är att åstadkomma ”… en väsentlig resultatförbättring jämfört med 2013.”
...