Pessimist eller realist?

Äntligen dags för mitt andra blogginlägg! Jag tänkte informera om George Soros nyhetsbrev och varför jag tycker det ger ett viktigt perspektiv till alla er investerare. För ni som inte vet vem George Soros tänker jag inte skriva en bibel om honom utan feel free to google the guy! Varför jag nu väljer mig att använda av hans nyhetsbrev är för att få ett kritiskt makroperspektiv som jag försöker tillämpa på min portfölj. ...

Dags att bryta tystnaden...

Med mycket nöje har jag fått möjligheten att läsa många duktiga bloggares inlägg och därför känner jag att det är dags att vara med och delta med mitt intresse och kunnande. För närvarande som ekonomstudent vid Uppsala Universitet är jag aktiv inom finansutskottet där många och aktiva diskussioner brukar äga rum. Diskussioner om många intressanta case som finns på börsen men även mycket makro. Dessvärre är det studieavbrott under sommaren och därmed utskottets aktiviteter = 0. Därför är mina förhoppningar att givande diskussioner kan fortsätta här på Redeye. ...

WeSC - Ett prisvärt tillväxtbolag helt enkelt

Vad är WeSC:s affärsidé ? WeSC:s affärsidé är att designa, marknadsföra och sälja kläder, accessoarer och andra relaterade produkter inom segmentet ”streetfashion”. Bolagets produkter finns att köpa i cirka 2000 butiker på ett tjugotal marknader världen över, där USA och Sverige är två av de mest betydande marknaderna. Speciell nisch och ett brett produktutbud Segmentet streetfashion är deras speciella nisch, som växte fram under WeSC:s utveckling som de definierar idag som en blandning mellan streetwear och fashion. Streetfashion tillhör det övre mellanprissegmentet i vilket det är viktigt att ha ett starkt varumärke och ett tydligt koncept. Enligt bolaget är detta segment ett av de mest snabbväxande i branschen. WeSC lanserar, förutom mindre mellankollektioner, två kollektioner per år under höst- och vår. Varje kollektion omfattar i allmänhet drygt 300 produkter riktade mot både män och kvinnor, med ett antal olika färgkombinationer. Bolaget arbetar med en sortimentsplan för att beräkna vilka produktområden som bör utökas eller minskas baserat på försäljningstrender, marginaler etc. Exempel på bolagets produktkategorier är denim, outerwear, underwear, swimwear, accessories, bags, headphones, shoes och kids. Det är viktigt att WeSC löpande lanserar nya produkter för att hålla intresset uppe bland de trogna kunderna. Konkurrerande varumärken som exempelvis Billabong, Burton och Quiksilver, är främst kopplade till olika brädsporter såsom skateboarding, snowboarding, surfing. ...