Transcom
“Transcom Worldwide sysslar med outsourcing av kundkontakter. Företaget tillhandahåller produkter och tjänster inom Customer Relationship Managment (CRM) och Credit Managment Services (CMS), vilket innefattar kundtjänster, kredithantering, kundkontraktering, utveckling och uppföljning av kundkontakter, marknadsundersökningar, CRM konsultering, legala tjänster samt översättningsarbete.” Transcom är ett bolag som gynnas av att ekonomin återhämtas och fler människor köper produkter och därav ofta använder dess tjänster. Transcom är för de som inte vet en spin-off från Tele2 från början av 2000-talet, då var allra största majoritet av omsättningen hänförd från Tele2, nu är denna andel nere runt 17 %. Bolagets kärna, runt 85 % av omsättningen hör ihop med kundtjänst och dylikt, CRM-verksamheten, och inom denna har man en bred geografisk mix som för närvarande är under expansion. Europa med norden, västeuropa och sydeuropa, tillsammans med Chile, USA, Kanada och Fillippinerna är den geografiska mixen i helhet. Två callcenters är öppnade under 2009 i fillippinerna, ett i Chile samt ett i USA, dessa genererar god tillväxt och ännu bättre lönsamhet, runt 33-28 % på bruttomarginal, då koncernens bruttomarginal ligger runt 25 %. Allt större andel av s.k. off-shore-volymer kommer driva både tillväxt som lönsamhet. ...