Virtual Globality
Kaos i flygbranschen öppnar dörren för virtuella mötestjänster. Att korta mognadsprocessen lär dock bli en stor kommunikativ utmaning. Vem vågar ta stafettpinnen? Det skenande oljepriset (sorry klimatfrågan) är dagens starkaste makroekonomiska drivkraft. Och oavsett om orsaken står att finna på tillgångssidan eller i upptrissade marknadsspekulationer agerar industrin som om utvecklingen kommer hålla i sig ett bra tag framöver. Den bransch som just nu får ta den hårdaste smällen är flyget. Bränslepriset har legat högt på agendan sedan uppgången tog fart runt millennieskiftet men bara under den senaste månaden har vi kunnat läsa om drastiska åtgärder från i stort sett alla branschens jättar. I USA (där dollarn inte direkt har gjort situationen lättare) har United Airlines, US Airways och Continental alla nyligen annonserat kapacitetsnerdragningar på 10-20% och uppsägningar av tusentals piloter och markpersonal. I Europa redovisade den tidigare vinstmaskinen Air France-KLM en ordentlig förlust för Q1 och vår egen galljonsfigur SAS måste spara nästan 3 miljarder kr för att kunna betala räkningarna på sikt. Världens största flygbolag American Airlines betingade nyligen ett marknadsvärde på 12 miljarder kr – som illustration är det ca 1/50 av Googles värde. ...